וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגותי: "נשוב לשביתת רעב אם שב"ס לא ימלא את דרישותינו"

מנהיג שביתת האסירים הפלסטינים הבהיר, בהודעה רשמית שפורסמה מטעמו, כי "הגסטאפו הישראלי לא הצליח לשבור את רוחנו". הוא הודה לציבור הפלסטיני על "התמיכה הנרחבת", וטען כי "השביתה השיבה את הסוגיה הפלסטינית לחזית השיח בעולם"

בכירי שב"כ נפגשו עם ראשי המנגנונים בגדה בניסיון לסיים את שביתת הרעב/צילום: רויטרס, צלמי וואלה!NEWS וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

בכיר פתח מרואן ברגותי, שהוביל את שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים בבתי הכלא בישראל, טען בהודעה מטעמו שפורסמה הערב (שלישי) בכלי התקשורת הפלסטיניים כי האסירים "מוכנים לשוב לשביתה אם שירות בתי הסוהר לא ימלא את דרישותינו". בהודעה הרשמית, שעליה חתום ברגותי המוחזק בכלא הדרים, שם הוא מרצה חמישה עונשי מאסר עולם בגין מעורבותו בפיגועי טרור, הובהר כי הוקמה ועדת מעקב שנועדה להבטיח את יישום ההסכמות שהושגו בסוף השבוע בין נציגי האסירים לשב"ס.

ברגותי שיבח בדבריו את מאות האסירים השובתים, כמו גם את "התמיכה הנרחבת" שלה זכו לדבריו מצד הציבור הפלסטיני בגדה המערבית, ברצועת עזה ובשטח ישראל. "הגסטאפו הישראלי לא הצליח לשבור את רוחם של האסירים", הבהיר, וציין כי מדובר בשביתת הרעב "הגדולה והארוכה ביותר" בהיסטוריה הפלסטינית. הוא הוסיף כי "שביתת הרעב השיבה את הסוגיה הפלסטינית לחזית השיח הבינלאומי".

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו: "לישראל אין צ'ק פתוח מטראמפ בהתנהלות עם הממשל"
"טראמפ צעק על אבו מאזן בפגישתם בבית לחם: 'רימית אותי!'"
הבית הלבן על הביקור במזרח התיכון: "יש לנו סיכוי להגיע להסכם"

חגיגות ברמאללה לאחר סיום שביתת האסירים, 27 במאי 2017. טוויטר, צילום מסך
חגיגות ברמאללה לאחר ההכרזה על סיום השביתה/צילום מסך, טוויטר
חגיגות ברמאללה לאחר סיום שביתת האסירים, 27 במאי 2017. טוויטר, צילום מסך
חגיגות ברמאללה לאחר ההכרזה על סיום השביתה/צילום מסך, טוויטר

ביום שבת בבוקר הכריזו עיסא קראקע וקדורה פארס, מראשי מועדון האסיר והוועד לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, כי הסתיימה שביתת הרעב, לאחר 40 יום. זאת, לאחר שלטענתם סוכם על כמה תנאים, בראשם השבת ביקור משפחות שני בכל חודש – במימון הרשות הפלסטינית. הפלסטינים טענו כי שב"ס הסכים לכמה דרישות נוספות, אולם בצד הישראלי הכחישו זאת.

משב"ס נמסר כי "סיום השביתה התאפשר בעקבות סיכום של מדינת ישראל עם הצלב האדום והרשות הפלסטינית על ביקור שני בחודש. במסגרת ההבנות סוכם כי הרשות הפלסטינית תממן את חידוש הביקור החודשי השני של משפחות האסירים, בהסכמת ישראל והצלב האדום". בעבר סירב שירות בתי הסוהר לדון עם ברגותי בנושא השביתה, שכונתה "שביתת הכבוד".

עם תחילת השביתה ב-17 באפריל הצטרפו אליה 1,100 אסירים, מרביתם חברי ארגון פתח. על פי נתוני שב"ס, ב-40 הימים שחלפו עד לסיומה עלה מספר השובתים ל-1,578 אך במהלכה הפסיקו יותר מ-750 אסירים את שביתתם. זמן קצר לאחר תחילת השביתה, ברגותי הועבר לבידוד בכלא קישון.

מרואן ברגותי, 2012. AP
הציג 19 דרישות. גרפיטי של ברגותי על חומת ההפרדה/AP

לפני כשבועיים פורסם כי ברגותי העביר לשב"ס מכתב ובו פירט את דרישות האסירים השובתים. הסעיף המרכזי במכתב, שכלל 19 סעיפים שונים, היה דרישה להתקין טלפונים ציבוריים באגפים הביטחוניים בבתי הכלא. זאת בטענה שהדבר יפסיק את תופעת הסחר במכשירים סלולריים ויפחית את השחיתות בקרב האסירים. "אפילו יגאל עמיר רוצח ראש הממשלה ואף אלה ששרפו את משפחת דוואבשה זוכים לקשר כזה עם משפחותיהם", כתב ברגותי.

דרישות נוספות שפורטו במכתב, שנחתם בשם "כל האסירים הביטחוניים השובתים בכל בתי הסוהר" כללו בקשה להארכת ביקורי המשפחות ל-90 דקות והגדלת מכסת הביקורים החודשיים - דרישה שכאמור נענתה בידי שב"ס והובילה היום להכרזה על סיום השביתה. בנוסף לכך דרשו האסירים השובתים תוספת של 20 ערוצי טלוויזיה לאלו המשודרים בבתי הכלא; הכנסת ספרים, שבועונים ועיתונים "ללא הגבלה"; התקנת מזגנים בבתי הכלא וכן החזרת האפשרות ללימודים אקדמיים באוניברסיטה הפתוחה במהלך תקופת הכליאה והשבת ניהול המטבחים באגפי הכלא לידיהם.

כשלושה שבועות לאחר תחילת השביתה פרסם שב"ס תיעוד של ברגותי אוכל בתאו חטיף שוקולד בטענה כי הוא מפר בעצמו את השביתה. בסרטון נראה ברגותי יושב על האסלה בתאו ואוכל חטיף "טורטית". בשב"ס טענו עם פרסום הסרטון כי שבוע לאחר שהכריז על השביתה תועד ברגותי אוכל שתי עוגיות בתא השירותים. בעקבות פרסום התיעוד פנו בארגון "עדאלה" ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה שהסרטון מהווה הפרה של זכויותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully