וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע האמת: רבע מבעלי זכות הבחירה בצרפת יימנעו מהצבעה

שני המועמדים בסיבוב השני שבו לתקוף זה את זה בריאיונות לתכניות הבוקר, וגם מגדל אייפל גויס למאבק. לה פן איימה ב"פיצוץ חברתי", ואילו מקרון הבטיח, בכמה אמירות עמומות, "לשים סוף לפילוג". סקר: מועמד המרכז מוביל ב-24% על פני יריבתו

צילום: רויטרס

מועמד המרכז לנשיאות צרפת עמנואל מקרון שומר על יתרון גדול על פני מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן, על פי הסקרים שפורסמו הבוקר (שישי), ביומו האחרון של קמפיין הבחירות ההיסטורי. האזרחים יצאו לקלפיות רק ביום ראשון, אולם על פי הנהלים הנהוגים במדינה האירופית, נאסר לערוך אירועי בחירות ביום שלפני ההצבעה, וכלי התקשורת נדרשים להימנע מפרסום סקרים נוספים.

על פי סקר של מכון המחקר Elabe, שפורסם ברשת BFMTV ובעיתון "לקספרס", מקרון יקבל 62% מקולות הבוחרים בסיבוב השני והמכריע, ואילו לה פן תזכה ל-38% תמיכה. הסקר נערך לאחר העימות הטלוויזיוני בין שני המועמדים – שבאופן חריג לא מגיעים משתי המפלגות הגדולות ששלטו באליזה בעשורים האחרונים – שמקרון נחשב למנצח בו, על פי כמה סקרים שפורסמו במהלך השבוע.

עוד בוואלה! NEWS:
צרפת: אחרי תלונה של מקרון - נפתחה חקירה על הפצת "פייק ניוז"
פחות משבוע לבחירות: שוטר נפצע אנוש בהפגנת חג הפועלים בפריז
מקרון חותך ימינה: על האיחוד לעבור רפורמה - או שיהיה "פרקזיט"

המועמדת לנשיאות צרפת מארין לה פן בעצרת תמיכה באנמן, 4 במאי 2017. רויטרס
"ניזונה מפילוג". לה פן בעצרת בחירות בעיר אנמן, אתמול/רויטרס
עצרת מחאה נגד מארין לה פן, פריז, 4 במאי 2017. AP
"המטה היא לנצח". עצרת מחאה נגד לה פן, אמש בפריז/AP

סקר נוסף, של מכון המחקר Odoxa, חוזה כי כרבע מבעלי זכות הבחירה יימנעו בקלפי – רבים מהם אזרחים שהצביעו בסיבוב הבחירות הראשון, ב-23 באפריל, למועמד השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון, שמתנגדים למדיניות הכלכלית הליברלית של מקרון מחד, ולמדיניות ההגירה ולגזענות של לה פן.

מלנשון קיבל 19.58% מהקולות בסיבוב הראשון. מקרון שקיבל 24.01% תמיכה, ולה פן עם 21.3%, מקווים שניהם להגדיל את הישגם בסיבוב השני בזכות מצביעים אלה. מקרון, מנהיג מפלגת "קדימה!" שהוקמה לקראת מערכת הבחירות הנוכחית, הבהיר הבוקר בריאיון לרשת RTL כי הוא "משוכנע" שמצביעי מלנשון יתמכו בו בסיבוב השני.

לאחר אירועי בחירות ברחבי המדינה אמש, שני המועמדים שבו לפריז וניצלו את הבוקר לריאיונות בכמה מתכניות הבוקר הנצפות ביותר בצרפת. מקרון, שהתראיין ב-RTL וב-E1, הביע ביטחון גמור בניצחונו בהצבעה בעוד יומיים, וכך גם לה פן, שהכריזה בריאיון ל-RTL שעה קלה לפני יריבה כי "המטרה שלי היא לזכות בבחירות לנשיאות".

הכנות לעצרת תמיכה במועמדת לנשיאות צרפת מארין לה פן, אנמן, 4 במאי 2017. AP
הסקרים חוזים לה הפסד. שלטי תמיכה בלה פן/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לה פן טענה כי המדיניות הליברלית והפרו-אירופית שמציע מקרון "תוביל לקץ המדינה, כפי שאנו מכירים אותה", והוסיפה כי הוא "ייכנע" למהגרים ולקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, המובילה את האיחוד האירופי. היא שבה והדגישה את הקשר בין השר לשעבר מקרון לנשיא פרנסואה הולנד, שסובל מתדמית ציבורית ירודה במיוחד, והוסיפה כי יריבה הוא "המועמד של האליטות, של האוליגרכים ושל האינטרסים האישיים".

"הוא רק יחריף את מצבו של העם", הטיחה לה פן, שטענה כי המדיניות שמציע מקרון תוביל ל"הרס חברתי". לדבריה, מדובר במדיניות "אלימה, שתתפוצץ בפניה של האומה". היא סיכמה כי "יש שתי יוזמות חברתיות – שלי, שנועדה להגן על החברה, ויוזמת הדה-רגולציה של מקרון", שלטענתה תפגע באזרחים.

מועמדת הימין הקיצוני אף תקפה את יריבה בשל סירובו להכריז על מועמד מטעמו לראשות הממשלה. לכך השיב באופן עקיף מקרון בריאיון ל-E1, והבהיר כי יציג את ממשלתו רק לאחר הבחירות. לדבריו, "ראש הממשלה שלי ייצג את החידוש שאני מביא, ויצליח לגבש רוב פרלמנטרי".

המועמד לנשיאות צרפת עמנואל מקרון במפגש עם תומכים, רודה, 4 במאי 2017. רויטרס
מקרון באירוע עם תומכיו במסעדה בעיר רודה, בדרום צרפת, אתמול/רויטרס
המועמד לנשיאות צרפת עמנואל מקרון במפגש עם תומכים, רודה, 4 במאי 2017. רויטרס
"הוא רק יחריף את מצבו של העם". מקרון עם תומכיו, אמש/רויטרס

מקרון הדגיש כי "החובה שלי מחר, אם הצרפתיות והצרפתים יעניקו לי את תמיכתם, היא להפיג את המתיחות. לה פן ניזונה מהעובדה שאנחנו לא מצליחים להשתלט על הפילוג במדינה שלנו". הוא עוד טען כי הוא מקבל בברכה חילוקי דעות, אולם הוסיף בריאיון ל-RTL כי "אם לא נעשה משהו בגלל שמיעוט מסוים לא מסכים, נמשיך לעשות את מה שעשינו ב-30 השנים האחרונות – כלום". בדבריו ל-E1 זמן קצר לאחר מכן אמר כי "המדינה לא תוכל להצליח אם רק חלק מהמדינה מצליח".

בתוך כך, הבוקר תלו פעילים של הארגון הסביבתי הבינלאומי "גרינפיס" שלט מחאה ענק על מגדל אייפל, בלב הבירה הצרפתית. על השלט נכתב "חירות, שוויון, אחווה" – סיסמת המהפכה הצרפתית ועקרונות הרפובליקה – ו"התנגדות". יו"ר הארגון בצרפת ז'אן-פרנסואה ז'ויאר, הסביר כי "רצינו להגיד שאנחנו נגד עליית הלאומנות והעריצות בצרפת ובמדינות אחרות". לדבריו, בריאיון לרדיו franceinfo, "זו הדרך שלנו להזכיר לכולם שאנחנו חייבים לפעול על מנת להגן על הערכים האלה".

מחאה נגד מארין לה פן, מגדל אייפל, פריז, 5 במאי 2017. רויטרס
"חירות, שוויון, אחווה". מגדל אייפל, פריז, היום/רויטרס
מחאה נגד מארין לה פן, מגדל אייפל, פריז, 5 במאי 2017. רויטרס
"חייבים לפעול". פריז, היום/רויטרס
עצרת מחאה נגד מארין לה פן, פריז, 4 במאי 2017. AP
עצרת מחאה נגד לה פן, אמש בפריז/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully