וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע לבחירות בצרפת: לה פן ומקרון ביקרו באנדרטות לזכר השואה

מועמדת הימין הקיצוני, שטענה בעבר כי צרפת אינה אחראית לגורלם של היהודים בשואה, הגיעה לביקור פתע באנדרטה במרסיי. שעה לאחר מכן ביקר מועמד המרכז באנדרטת השואה בפריז, ועיין במסמכים ארכיוניים על שיתוף הפעולה בין צרפת לנאצים

צילום: סאטלינק, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: הנשיא ריבלין יוצא נגד דבריה "המסוכנים וההרסניים" של לה פן)

שבוע לפני ההצבעה בסיבוב השני והמכריע של הבחירות לנשיאות צרפת, שני המועמדים ניצלו את היום (ראשון), בין היתר, לחיזור אחר קולות המצביעים היהודים. מארין לה פן, מועמדת הימין הקיצוני שהיא ואנשיה היו נתונים לביקורת על התבטאויות אנטישמיות וגזעניות, הגיעה לביקור פתע באנדרטה לזכר היהודים שגורשו במלחמת העולם השנייה ממרסיי, בדרום המדינה.

בתמונות שפרסמו אנשי מטה הבחירות של לה פן ברשתות החברתיות, נראית מנהיגת "החזית הלאומית" – שפרשה לאחר הסיבוב הראשון באופן זמני מהנהגת המפלגה – מניחה זרי פרחים ועומדת דום לזכר היהודים שגורשו מהעיר בזמן השואה, תחת משטר וישי. לה פן לוותה על ידי ראש עיריית הרובע השביעי של מרסיי, סטפן רבייה.

עוד בוואלה! NEWS:
מועמד לה פן לראשות הממשלה: ימני קיצוני - ותומך במדינה פלסטינית
לה פן מתגוננת: "מתעבת מכחישי שואה, מפלגתי לא תומכת בעמדות הללו"
אם לא יפשיל שרוולים נגד לה פן, מקרון עלול להיות קלינטון של צרפת

מארין לה פן בביקור באנדרטת זיכרון לגירוש היהודים מצרפת, מרסיי, 30 באפריל 2017. טוויטר, צילום מסך
הסתבכה בעבר באמירות אנטישמיות. לה פן, היום במרסיי/צילום מסך, טוויטר
מארין לה פן בביקור באנדרטת זיכרון לגירוש היהודים מצרפת, מרסיי, 30 באפריל 2017. טוויטר, צילום מסך
ביקור פתע. לה פן, היום במרסיי/צילום מסך, טוויטר

בתחילת החודש, טענה לה פן בריאיון לרשת LCI כי צרפת לא הייתה אחראית לגירוש היהודים מפריז למחנות ההשמדה הנאציים. "אני חושבת שבאופן כללי, האנשים שאחראים לזה, הם אלה שהיו בשלטון אז, הם לא היו 'צרפת'", טענה. היא הוסיפה כי צרפת "לימדה את ילדינו שהם יכולים לבקר את המדינה, וללמוד רק על התקופות השחורות בהיסטוריה שלנו. לכן, אני רוצה שהם יהיו גאים להיות צרפתים שוב".

על חלקה של משטרת צרפת בגירוש יותר מ-13 אלף יהודים ב-1942 התנצלו בעבר הנשיא פרנסואה הולנד ואחד מקודמיו בתפקיד, ז'אק שיראק. המבצע כונה "מצוד ולודרום דיוור" (Rafle du Vélodrome d'Hiver) והוא אורגן בידי קצינים נאצים.

אמירתה של לה פן עוררה ביקורת נרחבת מארגונים יהודיים. יריבה מקרון הגיב לכך בריאיון לרשת BFMTV, והגדיר את האמירה "טעות חמורה". הוא הוסיף: "חלק שכחו שמארין לה פן היא בתו של ז'אן-מארי לה פן". אביה של לה פן, שייסד את "החזית הלאומית" ב-1972, הורשע בעבר כמה פעמים בשל אמירות גזעניות ואנטישמיות.

הסגן מכחיש השואה סירב להחליף את לה פן

בסוף השבוע, הודיע סגן נשיא "החזית הלאומית" ז'אן-פרנסואה ז'אלק, כי לא יחליף את לה פן בראשות המפלגה. הסיבה לכך, לטענת חבר מפלגתו לואי אליוט, הן טענות כי ז'אלק הוא מכחיש שואה המפקפק בקיומם של תאי הגזים במלחמת העולם השנייה ובהיקפם.

"הוא מרגיש שהאווירה לא מאפשרת לו לעשות את התפקיד הזה", הסביר אליוט, בן זוגה של לה פן, לרשת BFMTV. "הוא רוצה להגן על עצמו, והוא צפוי להתלונן במשטרה, כי הוא מרגיש שהכבוד שלו נפגע. אני יכול להגיד לך שהוא מתכוון לערער על הדברים שבהם הוא מואשם". ז'אלק מצדו הכחיש את הטענות.

המועמד לנשיאות צרפת עמנואל מקרון בביקור באנדרטת השואה בפריז, 30 באפריל 2017. רויטרס
"שכחו שמארין לה פן היא בתו של ז'אן-מארי לה פן". מקרון, היום/רויטרס

כשעה לאחר ביקורה של לה פן באנדרטה במרסיי, הגיע יריבה, מועמד המרכז עמנואל מקרון, לביקור שנקבע מראש באנדרטת השואה בפריז. מקרון, שכינה את יריבתו "מסוכנת" וביקש להדגיש את ההיסטוריה האנטישמית של מפלגתה, סקר את המוצגים, מלווה בניצולי שואה ובבני משפחותיהם של צרפתים יהודים שנספו בשואה.

מקרון עיין גם בפריטים ארכיוניים, שהתייחסו בעיקרם לשיתוף הפעולה של הרשויות הצרפתיות עם הנאצים במהלך המלחמה. אל הביקור של מקרון הצטרפו גם נשיא ארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת, קרי"ף, פרנסיס כליפאת.

המועמד לנשיאות צרפת עמנואל מקרון בביקור באנדרטת השואה בפריז, 30 באפריל 2017. רויטרס
לביקור הצטרפו נשיא קרי"ף וניצולי שואה. מקרון בפריז, היום/רויטרס
המועמד לנשיאות צרפת עמנואל מקרון בביקור באנדרטת השואה בפריז, 30 באפריל 2017. רויטרס
כינה את לה פן "מסוכנת". מקרון, היום/רויטרס

על פי סקר שערך מכון המחקר Ifop ופורסם היום ב"ז'ורנל דו דימנש", סוגיות הכלכלה והגבולות צפויות להכריע את המרוץ, כשמצביעים רבים טרם החליטו עבור מי להצביע. 45% מהמצביעים מעריכים כי אף אחד מהמועמדים לא יצליח לשפר את מצב האבטלה במדינה, ו-36% סבורים כי אף אחד מהמועמדים לא יצליח להגן ביעילות על צרפת מפני מתקפות טרור.

כמו כן, על פי הסקר, 42% מהצרפתים מסופקים אם מקרון ולה פן יצליחו לאחד את המדינה לאחר כמה חודשים של קמפיין בחירות ארסי, ו-43% סבורים כי הם לא יצליחו למשול בשל הפילוג בעם וחוסר התמיכה בהם. הסקרים האחרונים אמנם חוזים למקרון כ-60-59% תמיכה, אולם לה פן מצמצמת את הפער בעקביות בימים האחרונים.

שלטי בחירות לנשיאות צרפת, פונטן-סור-סאון, ליון, 30 באפריל 2017. רויטרס
מצביעים רבים טרם החליטו. שלטי בחירות בפונטן-סור-סואן, ליד ליון, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully