וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרון מחפש היסטוריה, לה פן חוששת מהעבר המשפחתי: דיווח מיוחד מצרפת

נטליה קנבסקי, שליחת וואלה! NEWS לצרפת

24.4.2017 / 9:00

נישאים על גבי התוצאות המשכרות, חגגו תומכיו של מועמד המרכז את ניצחונו בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות - שנה בלבד אחרי שהקים את מפלגתו. בשלב הבא תחכה לו מועמדת הימין הקיצוני, שכמו אביה האנטישמי תצטרך להתמודד עם גוש חוסם

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

"זה נגמר! אנו ניצחנו – זה הסוף ל-30 שנות מדיניות כושלת", זעקו הפעילים הצעירים של מפלגת "אן מארש!" כשנודעו התוצאות הראשונות בצרפת. "יש לנו תכנית ברורה וממשית, ואנו נעשה הכול כדי ליישמה". תומכיו של מועמד המרכז, עמנואל מקרון בן ה-39, מקווים לפתיחת דף חדש בפוליטיקה של הרפובליקה החמישית. "הוא יביא פנים חדשות לזירה הפוליטית, ולא בהכרח ישתף פעולה עם אלה שכבר כיהנו ונכשלו", הם אומרים.

המשימה לא תהיה פשוטה. אם מקרון ינצח בסיבוב השני ב-7 במאי וייבחר לנשיאות הוא ייאלץ לרקום בריתות פוליטיות עם הימין או עם השמאל. למפלגתו, שהוקמה רק לפני שנה, עדיין אין בסיס פרלמנטרי, וספק אם תהיה מוכנה לבנות יסודות כאלו בבחירות הכלליות בחודש יוני. האתגר גדול, אך בסביבתו של המועמד מאמצים אותו בשמחה וטוענים כי הוא מוכן לכך.

לקריאה נוספת:
מקרון ולה פן ראש בראש: הבחירות ששברו את כללי הפוליטיקה בצרפת
הקרב על דמותה של צרפת: כל מה שצריך לדעת על הבחירות לנשיאות

תומכי עמנואל מקרון חוגגים במטה הבחירות, פריז, 23 באפריל 2017. רויטרס
"הסוף למדיניות כושלת של עשרות שנים". תומכי מקרון חוגגים בפריז, אמש/רויטרס

במרכז התערוכות של פורט דה ורסאי בפריז שררה אמש אווירה של שמחה ותקווה. תומכיו של מקרון היו מוכנים לרגע המשמח: לפי כל הסקרים שנערכו בשבועות האחרונים, מועמדם היה צפוי להעפיל לסיבוב השני לצדה של מנהיגת הימין הקיצוני מארין לה פן.

המועמד הצעיר, כוכב של מסע הבחירות ההיסטורי הזה, היה שר הכלכלה בממשלו של הנשיא פרנסואה הולנד, אך פרש והקים את תנועתו, הממקמת את עצמה במרכזה של הבמה הפוליטית. עתה יצטרך להוכיח שהוא מוכן לא רק לשיח נעים, אלא למעשים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
בחירות לנשיאות צרפת 23 באפריל 2017. רויטרס
כוכב מסע הבחירות. מקרון בנאום לתומכיו אחרי התוצאות, אמש/רויטרס

"בתוך שנה, מאז הקמתה של תנועתנו, הצלחנו לשנות את הנוף הפוליטי של מדינתנו", אמר מקרון שנאם אמש אחרון, אחרי שכל יריביו כבר התבטאו. הוא עלה על הבמה עם רעייתו בריז'יט, שלה היה חלק מרכזי במסע הבחירות שלו. מקרון הוקיר לה תודה מיוחדת: "בלעדיה, אני לא הייתי אני". לבוחריו הבטיח כי "ממחר אתחיל את המלאכה לבניית הרוב הפרלמנטרי", ואמר כי בצוות שלו יהיו פנים חדשות וצעירים מוכשרים שרוצים לעבוד למען עתידה של צרפת.

המסורת המשפחתית של לה פן

במטה הפוליטי של המנצחת השנייה של הערב, פרצו פעיליה של מנהיגת "החזית הלאומית" בשמחה ובריקודים. ברור שהיינו רוצים שהיא תגיע ראשונה, אומרים תומכיה בעיר הנין-בומון בצפון צרפת, אך זהו בכל זאת ניצחון. "השלב הראשון מאחורינו, ובעוד שבועיים נוכיח שמארין מסוגלת לשבור את תקרת הזכוכית", הוסיפו.

"זהו מנהג פוליטי ארוך שנים בצרפת – להתגייס כדי למנוע את ניצחון 'החזית הלאומית' בסיבוב השני", הם מוסיפים. "מארין תהיה נשיאה מצוינת של צרפת. זאת אישיות אמתית. לעומת מקרון, שהיה שר תחת הולנד ומייצג את ממשלתו, לה פן מעולם לא הייתה בשלטון. זאת היא שתביא את השינוי האמתי לפוליטיקה הצרפתית, לא הוא".

בחירות לנשיאות צרפת 23 באפריל 2017. רויטרס
תומכיה יכולים לחייך. לה פן, אמש/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הניצחון בסיבוב השני כלל אינו מובטח ללה פן. מצפה לה כמעט את אותו התסריט שחי אביה האנטישמי ז'אן מארי לה פן, בבחירות 2002, עת התמודד בסיבוב השני מול ז'אק שיראק. ההבדל המהותי הוא, שבסיבוב השני לא יהיה אף מועמד מהכוח הפוליטי המסורתי – ימין-מרכז או מהמפלגה הסוציאליסטית - דבר שהפוליטיקה הצרפתית עוד לא ראתה. השאלה הגדולה היא אם יצליח איש המרכז מקרון לאחד את שורות הימין והשמאל מאחורי מועמדותו, ולשכנע את המצביעים שאיבדו בבחירות הללו קרקע פוליטית לתת לו את קולם ב-7 במאי.

שני המועמדים של המפלגות המסורתיות, כאמור, לא העפילו לסיבוב השני. פרנסואה פיון (מפלגת הרפובליקנים) ובנואה האמון (המפלגה הסוציאליסטית) קראו למצביעיהם לתת את קולם למקרון בעוד שבועיים, כדי למנוע את ניצחונה של לה פן. מי שהגיע רביעי, איש השמאל ז'אן-לוק מלנשון, אמר שלא ייתן לתומכיו כל הוראה בסיבוב השני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully