וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות הבחירות לנשיאות צרפת: מקרון ולה פן העפילו לסיבוב השני

מועמד המרכז הגיע למקום הראשון לעומת מועמדת הימין הקיצוני, כשהפרש הקולות בין השניים זעום. מועמדי המפלגות הגדולות הודו בהפסד. מקרון: "הפכנו דף בפוליטיקה הצרפתית". לה פן: "אשחרר את העם הצרפתי"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

סיבוב ראשון בבחירות בצרפת - עדכונים אחרונים

- תוצאות 97% מהקולות: מקרון הגיע למקום הראשון, לה פן אחריו בפער קטן
- מדגמי הבחירות: מקרון ולה פן מעפילים לסיבוב השני והמכריע
- תוצאות אמת חלקיות: פער זעום בין השניים, כ-20% נמנעים
- לה פן: "המצביעים הפטריוטיים עשו היסטוריה"
- מקרון: "הצרפתים רוצים התחדשות"
- בכירי הממשל קראו לתמיכה במקרון
- מועמד הימין פיון: "מפלגה קיצונית מתקרבת לשלטון"
- מועמד השמאל האמון: "כישלון מוסרי עבור המדינה כולה"
- עימותים בין מפגינים למשטרה במרכז פריז
- הנשיא הולנד בירך את מקרון; לא נשא דברים במהלך הערב

הקלפיות בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות צרפת ננעלו אמש (ראשון) בשעה 21:00 (שעון ישראל). מועמד המרכז עמנואל מקרון הגיע למקום הראשון, והעפיל לסיבוב השני - שייערך ב-7 במאי - יחד עם ראשת "החזית הלאומית" מארין לה פן. המועמדים המובילים האחרים הכריזו על הפסד, וקראו לתמיכה במקרון - מלבד מועמד השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון, שסירב לתמוך באף אחד מהם.

מועמד "הרפובליקנים" ומפלגות הימין פרנסואה פיון, מועמד השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון ומועמד "הסוציאליסטים" ומפלגות השמאל בנואה האמון העפילו לסיבוב השני. ממשרד הפנים נמסר כי לאחר ספירת כ-97% מקולות הבוחרים, מקרון מוביל עם 23.86% תמיכה, ואילו לה פן מיד אחריו עם 21.43%. במקום השלישי פיון עם 19.94%, ובמקום הרביעי מלנשון עם 19.62%. אחוז הנמנעים עומד על 21.77%.

עוד בוואלה! NEWS:
אזרחי צרפת בוחרים נשיא: שיעור ההצבעה עומד על 28%
הקרב על דמותה של צרפת: כל מה שצריך לדעת על הבחירות לנשיאות
הבחירות בצרפת: יותר מ-30% מהמצביעים לא החליטו במי לתמוך

בחירות לנשיאות צרפת 23 באפריל 2017. רויטרס
"מארין הנשיאה". מטה "החזית הלאומית", אמש/רויטרס
פרנסואה פיון בנאום הפסד, פריז, 23 באפריל 2017. רויטרס
"הישארו מאוחדים, נחושים". פיון, אמש בפריז/רויטרס

מקרון, שהקים את מפלגתו "קדימה!" לפני מערכת הבחירות הנוכחית, מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "היום הפכנו דף בחיים הפוליטיים בצרפת". לדבריו, "הצרפתים הביעו את רצונם להתחדשות". הוא הוסיף כי הוא ואנשיו "ימשיכו לפעול במלוא הכוח עד לבחירות הפרלמנטריות", שייערכו בחודש יוני.

מקרון הוסיף בנאום שנשא בפני תומכיו בפריז: "היום העם הצרפתי אמר את דברו". הוא קרא ל"חידוש החיים הפוליטיים" ולשיפור הביטחון, החינוך והמוביליות הכלכלית של אזרחי צרפת, לצד "חידוש בניין המפעל האירופי". לדבריו, "יש רק צרפת אחת – צרפת של הפטריוטים".

מארין לה פן בנאום הניצחון, אנין-בומון, צרפת, 23 באפריל 2017. רויטרס
"המועמדת של העם". לה פן, אמש/רויטרס
עמנואל מקרון במטה הקמפיין, פריז, 23 באפריל 2017. רויטרס
צפוי לנצח בסיבוב השני. מקרון, אמש/רויטרס

לה פן הודתה ל"מצביעים הפטריוטיים", וכינתה את התוצאה "היסטורית", של "עם שמרים את ראשו, בטוח בערכיו ומסתכל לעבר העתיד". לדבריה, "הפקדתם בידיי אחריות אדירה להגן על צרפת, על הביטחון שלה, על התרבות שלה". היא שבה והבטיחה כי תיאבק ב"הגירה המסיבית ובטרור", ותקדם "גבולות שמגנים עלינו, על הביטחון שלנו, על הזהות הלאומית שלנו".

"דבר לא השתנה בממשלות האחרונות", הוסיפה, "אנחנו מציעים שינוי אדיר, פוליטיקה אחרת". היא הוסיפה והבטיחה "לשחרר את העם הצרפתי, כל העם. אני המועמדת של העם. לא משנה מה המוצא שלהם, לא משנה למי הם הצביעו בסיבוב הראשון. האינטרס העליון הוא האינטרס של העם. אני קוראת לאחדות לאומית מאחורי המצע שלנו".

פרנסואה פיון קרא אמש: "למרות כל המאמצים שלי, לא הצלחתי לשכנע אתכם". בהתייחסות מרומזת לחקירה שנפתחה נגדו בחשד לשחיתות, הוסיף: "המכשולים היו רבים ואכזריים. אני לוקח אחריות, ההפסד הוא שלי ורק אני אשא באחריות".

בחירות לנשיאות צרפת 23 באפריל 2017. AP
תומכי לה פן חוגגים, אמש/AP

שר החוץ ז'אן-מארק איירו בטוויטר:

מנואל ואלס בטוויטר:

הוא קרא לתומכיו: "אל תיעלמו, הישארו מאוחדים, נחושים. האמינו לי, לצרפת יש צורך בקול שלכם". לדבריו, "כעת יש לעשות את מה שעדיף למדינה. מפלגה קיצונית מתקרבת לשלטון. ל'חזית הלאומית' יש היסטוריה של אלימות וחוסר סובלנות. המצע שלה יוביל את המדינה לכישלון". הוא הבהיר: "הקיצוניות תביא רק כאב לצרפת. הצביעו נגד הימין הקיצוני. הצביעו לעמנואל מקרון".

מועמד השמאל האמון נשא דברים במטה הקמפיין שלו בפריז, והודה בהפסדו. הוא הודה לתומכיו, וטען כי עליית הימין הקיצוני היא "כישלון מוסרי עבור השמאל והמדינה כולה". הוא קרא להצביע למקרון "גם אם הוא לא שייך לשמאל", והבהיר: "חייבים להילחם בכל הכוח ב'חזית הלאומית' ובימין הקיצוני".

בחירות לנשיאות צרפת 23 באפריל 2017. רויטרס
"הבחירה ברורה". בנואה האמון, אמש/רויטרס
תומכי עמנואל מקרון חוגגים במטה הבחירות, פריז, 23 באפריל 2017. רויטרס
תומכי מקרון חוגגים במטה הבחירות בפריז, אמש/רויטרס

גם בכירים במפלגה הימין הרפובליקנית, בהם השרים לשעבר כריסטיאן אסטרוזי ופרנסואה ברואן, קראו להתאחד מאחורי מועמדותו של מקרון. כך גם ראש הממשלה ברנאר קזנוב, חבר המפלגה הסוציאליסטית, שקרא ל"כל הדמוקרטים" להצביע למקרון ולהתנגד ללה פן.

שר החוץ של צרפת, ז'אן-מארק איירו, כתב בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "הבחירה ברורה. כל השמאל, כל הרפובליקנים חייבים לפעול ולהצביע למען למקרון". זאת, לדבריו, "למען צרפת, לרפובליקה, לאירופה".

דובר הממשלה סטפן לה פול קרא גם הוא להצביע למועמד המרכז בסיבוב השני. ראש הממשלה לשעבר מנואל ואלס הוסיף בטוויטר: "ההצבעה בסיבוב השני היא מכרעת. חשוב להבטיח הפסד גדול לימין הקיצוני, ורוב גדול לנשיאות פרוגרסיבית".

תומכי פיון במטה הקמפיין בפריז, 23 באפריל 2017. AP
תומכת פיון עם פרסום המדגמים, אמש/AP
פרנסואה הולנד מצביע בהמלך הבחירות לנשיאות צרפת, 23 באפריל 2017. רויטרס
נשיא צרפת היוצא, פרנסואה הולנד, מצביע בקלפי, אתמול/רויטרס

הקלפיות בעיירות ובאזורים הכפריים בבחירות לנשיאות צרפת ננעלו כבר בשעה 20:00, שעה לפני סיום ההצבעה בערים הגדולות. גם הקלפיות בטריטוריות הצרפתיות מעבר לים ובנציגויות צרפתיות במדינות זרות, במסגרת סיבוב ההצבעה הראשון, ננעלו מוקדם.

משרד הפנים פרסם כי שיעור ההצבעה עד לשעה 18:00 עמד על 69.42%. שיעור הצבעה זה נמוך יותר מהשיעור שנרשם בבחירות ב-2012 באותה שעה, שעמד אז על 70.59%, 73.87% ב-2007 ו-58.45% ב-2002. עד השעה 13:00 שיעור ההצבעה עמד על 28.54%. זאת, לעומת 28.29% בבחירות ב-2012, 31.21% ב-2007, ו-21.4% ב-2002.

כמו בישראל, גם בצרפת מוחל שקט תקשורתי ביממה שקודמת ליום ההצבעה וכל תעמולת הבחירות אסורה. השנה החליטו גם הסוקרים להצטרף לדממה – ביומיים האחרונים לא התפרסמו סקרי דעת קהל חדשים לגבי סיכוייהם של המועמדים להגיע לסיבוב השני.

בחירות בקלפיות הבוקר בצרפת תחת אבטחה, סיבוב ראשון 23 באפריל 2017. רויטרס
אבטחה כבדה בקלפיות, אתמול/רויטרס
ז'אן-לוק מלנשון בפתח מטה הקמפיין שלו, פריז, 23 באפריל 2017. AP
סירב להתייחס לתוצאות. מלנשון, אמש/AP

יום הבחירות נפתח בסימן כוננות ביטחונית גבוהה. הפיגוע בסוף השבוע האחרון בפריז, שבו נורה למוות שוטר בשאנז אליזה, ומעצר חשוד שאיים בסכין על שוטרים במטרו בבירה, חיזוק את החשש מפני אירוע ביטחוני ביום הבחירות. השבוע גם נעצרו במרסיי חשודים בתכנון מתקפה שכזו נגד חלק מהמועמדים ובמקומות כינוס הומים.

לכן, הורה ראש הממשלה לתגבר את 50 אלף השוטרים המאבטחים את הבחירות ביחידות עילית. בשעות הערב החלו עימותים בין מפגינים, ככל הנראה תומכי מלנשון, לכוחות המשטרה במרכז פריז. המשטרה המקומית קראה לנהגים להימנע מהגעה לאזור הבסטיליה.

במהלך היום פונתה קלפי בעיירה בסנקון שבמזרח צרפת לאחר שמכונית גנובה ננטשה עם מנוע פועל בזמן ההצבעה במקום. המכונית החשודה סומנה כגנובה והיו לה לוחיות רישוי מזויפות. חבלנים נקראו לטיפול ברכב.

(עדכון ראשון: 18:05)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
הפגנות במרכז פריז לאחר פרסום תוצאות הבחירות, 23 באפריל 2017. רויטרס
עימותים במרכז פריז, אמש/רויטרס
הפגנות במרכז פריז לאחר פרסום תוצאות הבחירות, 23 באפריל 2017. רויטרס
עימותים במרכז פריז, אמש/רויטרס
הפגנות במרכז פריז לאחר פרסום תוצאות הבחירות, 23 באפריל 2017. רויטרס
עימותים במרכז פריז, אמש/רויטרס
הפגנות במרכז פריז לאחר פרסום תוצאות הבחירות, 23 באפריל 2017. רויטרס
עימותים במרכז פריז, אמש/רויטרס
לה פן  מצביעה בהמלך הבחירות לנשיאות צרפת, 23 באפריל 2017. רויטרס
שיעור הצבעה נמוך יסייע לה. לה פן מצביעה/רויטרס
פילון  מצביע בהמלך הבחירות לנשיאות צרפת, 23 באפריל 2017. רויטרס
פיון מצביע בפריז. אתמול/רויטרס
מלנקון מצביע בהמלך הבחירות לנשיאות צרפת, 23 באפריל 2017. רויטרס
מלנשון. אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully