וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרחי צרפת בוחרים נשיא: שיעור ההצבעה עומד על 28%

נטליה קנבסקי, שליחת וואלה! NEWS לפריז ואור רביד

23.4.2017 / 16:41

בשעה 9:00 נפתחו הקלפיות הפרוסות ברחבי המדינה, תחת אבטחה כבדה. שיעור ההצבעה גבוה במקצת מהשיעור ב-2012. "אנחנו צריכים שינוי במדינה בשל הקשיים והטרור שאנחנו מתמודדים עמם", סיפר תושב הבירה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

מקרון-לה פן, מקרון-פיון, מקרון-מלנשון או אולי לה פן-מלנשון? הקלפיות בבחירות לנשיאות צרפת נפתחו הבוקר (ראשון) בשעה 9:00 תחת אבטחה כבדה. כ-47 מיליון בעלי זכות בחירה יידרשו לממש את זכותם הדמוקרטית ב-67 אלף קלפיות, שיזכו לאבטחה חסרת תקדים של כ-50 אלף שוטרים, מתוגברים ביחידות עילית. בהנחה שאף אחד מ-11 המועמדים לא יזכה ביותר מ-50% מקולות הבוחרים בסיבוב הראשון, המרוץ יוכרע רק בעוד שבועיים, בסיבוב השני, שאליו יעלו שני המועמדים שקיבלו את מרב הקולות.

משרד הפנים הצרפתי פרסם כי שיעור ההצבעה עד השעה 13:00 עמד על 28.54%. זאת, לעומת 28.29% בבחירות ב-2012, 31.21% ב-2007, ו-21.4% ב-2002. שיעור הצבעה נמוך – כפי שנרשם ב-2002, אז הצליח אביה של לה פן, ז'אן מארי לה פן, להפתיע את כולם ולעלות לסיבוב השני בבחירות – עשוי לסייע למועמדת הימין הקיצוני.

מערכת הבחירות הנוכחית נחשבת לבעלת משמעות מכרעת לעתיד האיחוד האירופי, בצל התחזקות הימין הקיצוני והאירו-סקפטי ברחבי היבשת וברקע "ברקזיט" הדרמטי בבריטניה הסמוכה. ניצחון של הימין הקיצוני או השמאל הקיצוני בצרפת עלול להשית מכת מוות על הפרויקט האירופי בשנים הקרובות.

לקריאה נוספת:
הקרב על דמותה של צרפת: כל מה שצריך לדעת על הבחירות לנשיאות
הבחירות בצרפת: יותר מ-30% מהמצביעים לא החליטו במי לתמוך
טראמפ: הפיגוע בפריז יסייע למועמדת הימין לה פן בבחירות לנשיאות

ההצבעה נערכת גם בקלפיות בנציגות צרפתיות במדינות אחרות באירופה, בהן בישראל, שנפתחו הבוקר ונרשמו בהן תנועה מרשימה של מצביעים. בטריטוריות הצרפתיות המרוחקות ומדינות ארצות הברית ההצבעה התקיימה כבר אתמול.

הנשיא המכהן פרנסואה הולנד, ששיעור התמיכה הציבורית בו נמוך מאוד, בחר שלא להתמודד לכהונה נוספת. מפלגתו הסוציאליסטית בחרה בבנואה האמון כמתמודד מטעמה, אך סיכויו לעלות לסיבוב הבא קלושים. לצדו, מתמודדים עוד עשרה, אך רק ארבעה בעלי סיכוי ממשי להעפיל לסיבוב השני. אלה הם ראשת "החזית הלאומית" מארין לה פן, מועמד "הרפובליקנים" ומפלגות הימין פרנסואה פיון, מועמד השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון ומועמד המרכז עמנואל מקרון.

כמו בישראל, גם בצרפת מוחל שקט תקשורתי ביממה שקודמת ליום ההצבעה וכל תעמולת הבחירות אסורה. השנה החליטו גם הסוקרים להצטרף לדממה – ביומיים האחרונים לא התפרסמו סקרי דעת קהל חדשים לגבי סיכוייהם של המועמדים להגיע לסיבוב השני שיהיה ב-7 במאי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסקרים שנערכו בימים שקדמו לדממה התקשורתית המגמות נותרו יציבות: מקרון, לשעבר שר הכלכלה בממשלו של הנשיא הנוכחי פרנסואה הולנד, הוביל עם כ-24% מקולות הנשאלים. בצמוד אליו, עם כ-23% מהקולות ממוקמת לה פן. פיון, ראש ממשלת צרפת בתקופתו של הנשיא הקודם ניקולא סרקוזי, חולק את המקום השלישי בסקרים עם מלנשון, והם מקבלים 19% כל אחד. האמון הגיע רק למקום החמישי בסקרים האחרונים, עם כ-7.5% מקולות הנשאלים.

"זו לא הצבעה קלאסית בין ימין לשמאל, אלא התנגשות בין שתי תפישות עולם", אומר ג'רום פורקט ממכון הסקרים Ifop. "מקרון מציג את עצמו כפרוגרסיבי מול השמרנות, ולה פן כפטריוטית מול הגלובליות".

במהלך היום יצביעו גם המועמדים המובילים בערי מגוריהם ולקראת הערב יגיעו למטותיהם בפריז. המועמד השמרני פיון יצביע בפריז, וכך גם מועמד השמאל הקיצוני מלנשון. האמון, שנבחר כמועמד מטעם קואליציית מפלגות השמאל, יצביע בעירו טראפ, מנהיג מפלגת "קדימה!" מקרון בלה טוקה, ומנהיגת "החזית הלאומית" לה פן בעיירה אנין-בומון.

בחירות בקלפיות הבוקר בצרפת, סיבוב ראשון 23 באפריל 2017. רויטרס
50 אלף שוטרים יאבטחו את הקלפיות. צרפת, הבוקר/רויטרס

"ההצבעה חשובה מאוד, בעיקר משום שאנחנו ממש צריכים שינוי במדינה בשל כל הקשיים שאנחנו מתמודדים עמם ועם הטרור", אמר אלן רישו, תושב הבירה, שהגיע הבוקר להצביע בקלפי הסמוכה לביתו. "זה בהחלט מסוכן, אבל יש בי אמונה גם אם מועמד קיצוני יעלה לסיבוב השני", הוסיפה ביאטריס שופלין, שחיכתה גם היא בתור לקלפי.

"אסור שהקיצוניים יובילו את המדינה שלנו": בוחרים גם בנתניה

החל משעות הבוקר גדשו מאות ישראלים ממוצא צרפתי בעלי זכות הצבעה את ה-14 הקלפיות שנפרסו בשישה מוקדים מרכזיים ברחבי הארץ. על פי נתוני שגרירות צרפת בישראל, לקלפיות בישראל צפויים להגיע יותר מ-7,000 מתוך רבבות בעלי זכות הצבעה. מספר הישראלים בעלי זכות הבחירה בבחירות לנשיאות צרפת ב-2012 היה 62,611, מתוכם 9,451 הצביעו. ניקולא סרקוזי זכה במרב הקולות הישראליים וקיבל 7,535 מהם, אחריו פרנסואה הולנד (שניצח בבחירות) עם 748 קולות. מארין לה פן זכתה אז ב-363 קולות, ואילו ז'אן לוק מלנשון עם 125.

מצביעים לבחירות בצרפת בקלפי בנתניה, 23 באפריל 2017. אור רביד
"לצערי בישראל הקיצוניים כבר עלו לשלטון". התורים בנתניה, היום/אור רביד

"מדובר בבחירות חשובות מאוד, אסור שהקיצוניים מימין או משמאל יהיו האלה שיובילו את המדינה שלנו", סיפר שמעון ברדוגו, שחיכה בתור לקלפי עם אשתו ברחוב סלומון בנתניה. "לצערי בישראל הקיצוניים כבר עלו לשלטון, בצרפת מנסים למנוע את זה", אמר. כשנשאל אם אירועי הטרור שפקדו את צרפת בשנה האחרונה הם שדחפו אותו להצביע היום, השיב בשלילה. "חד וחלק לא, אין מקום יותר מסוכן מישראל, אני פה כי אני לבוא להצביע, מדובר ביום חגיגי וחשוב לנו הצרפתים".

מרטין שמול הגיעה להצביע מסיבות כלכליות. "אני פה בגלל שאני דואגת לפנסיה שלי, כשמועמדת כמו מארין לה פן אומרת שהיא תפגע בפנסיה ובערך המטבע האירו שלנו, זה מפחיד אותנו מאוד, ראינו מה קרה בבריטניה עם ה'ברקזיט', איזה בלאגן גדול התרחש במדינה, לא רוצה לחשוב על מצב כזה בצרפת, קסטרופה". שמול לא מסתירה את החשש שלה מהתחזקות האסלאם הקיצוני במדינה. "זה מצב מפחיד מאוד, מכל המועמדים התחושה שרק פרנסואה פיון, המועמד המשופשף, יצליח להביא לצרפת את השקט והרוגע שהיא כל כך צריכה".

בחירות בקלפיות הבוקר בצרפת תחת אבטחה, סיבוב ראשון 23 באפריל 2017. AP
פתיחת הקלפיות בצרפת, הבוקר/AP

בכלי התקשורת הצרפתיים מכנים את מסע הבחירות שקדם ליום ההצבעה חסר תקדים. זאת, משום שהוא נערך בתנאי מצב החירום שהונהג במדינה אחרי הפיגועים בפריז בנובמבר 2015; כיוון ששאלת ניקיון הכפיים של הפוליטיקאים נשאלה אינסוף פעמים על רקע ההליכים המשפטיים נגד שניים מארבעת המועמדים המובילים במרוץ; וגם כי הדמוקרטיה עשתה הפעם צעד קדימה ואפשרה לא רק למובילים, אלא לכלל המועמדים להציג את תכניותיהם לציבור הרחב בעימות טלוויזיוני כשלושה שבועות לפני יום ההכרעה.

אווירה מתוחה: קלפי פונתה בצרפת בשל מכונית חשודה

בתוך כך, פונתה היום קלפי בעיירה בסנקון שבמזרח צרפת לאחר שמכונית גנובה ננטשה עם מנוע פועל בזמן ההצבעה במקום. המכונית החשודה סומנה כגנובה והיו לה לוחיות רישוי מזויפות. חבלנים נקראו לטיפול ברכב.

הפיגוע בסוף השבוע האחרון בפריז, שבו נורה למוות שוטר בשאנז אליזה, ומעצר חשוד שאיים בסכין על שוטרים במטרו בבירה, מחזקים את החשש מפני אירוע ביטחוני ביום הבחירות. השבוע גם נעצרו במרסיי חשודים בתכנון מתקפה שכזו נגד חלק מהמועמדים ובמקומות כינוס הומים. לכן, הורו ראש הממשלה לתגבר את האבטחה בקלפיות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ועדת הבחירות המרכזית תפרסם שיעור הצבעה מעודכן שוב ב-18:00. על פי הסקרים האחרונים, קרוב ל-30% מהמצביעים שמתכננים להגיע לקלפי מחר טרם החליטו עבור מי יצביעו, ושיעורי הצבעה גבוהים או נמוכים במיוחד באזורים מסוימים עשויים לרמוז על התוצאות הצפויות.

בשעה 20:00 יינעלו הקלפיות בעיירות ובאזורים הכפריים, ובדיוק שעה לאחר מכן יינעלו הקלפיות גם בערים הגדולות. או אז צפויים כלי התקשורת לפרסם מדגמים ראשונים, ובשעה 21:30 כבר צפויות תוצאות האמת הראשונות. מועמדת הימין הקיצוני לה פן צפויה לשאת דברים זמן קצר לאחר מכן במטה הבחירות שלה בפריז, ויתר המועמדים טרם מסרו מידע מדויק בנוגע לנאומים שיישאו לאחר פרסום התוצאות, אולם אלה צפויים במהלך הערב והלילה – ככל הנראה בהתאם לתוצאות האמת, ועד כמה הן יהיו צמודות.

(עדכון ראשון: 11:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully