וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בצרפת: יותר מ-30% מהמצביעים לא החליטו במי לתמוך

רגע לפני שנפתחות הקלפיות מעידים הסקרים על שיעור של 25% עד 32% מבעלי זכות בחירה שטרם החליטו למי להצביע. אף ששיעור זה דומה לשנים עברו, הוא עשוי להיות קריטי במרוץ הארבע-ראשי, שהמנצח בו יקבע את דמותה של צרפת ואירופה כולה

עריכה: ניר חן

הבחירות ההיסטוריות לנשיאות צרפת יחלו הבוקר (ראשון) ויותר מרבע מאזרחי צרפת בעלי זכות ההצבעה טרם החליטו באיזה מועמד לתמוך. לפי הסקרים האחרונים, המספר נע בין 25% ל-32%. בעוד שיעור זה דומה לשיעור במערכות בחירות אחרות בצרפת, במרוץ הארבע-ראשי שאליו הולכת הרפובליקה מחר, נהירה של ציבורים קטנים לקלפי תהיה קריטית יותר.

ארבעת המועמדים המובילים בסיבוב הראשון שייערך היום הם ראשת "החזית הלאומית" מארין לה פן, מועמד "הרפובליקנים" ומפלגות הימין פרנסואה פיון, מועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון ומועמד המרכז עמנואל מקרון. בנואה המון, מועמד הסוציאליסטים - מפלגתו של הנשיא המכהן פרנסואה הולנד - לא צפוי לעלות לסיבוב השני, שייערך בעוד שבועיים.

הבחירות נערכות ברקע פיגוע הירי שאירע שלשום בפריז. הוא גרר העלאת רמת הכוננות הביטחונית בבירת צרפת. אחר הצהריים אירעה תקרית אלימה בתחנת המטרו המפורסמת "גאר דו נורד" בפריז, כשאדם, שאיים בסכין על שוטר, עורר פאניקה ונעצר, מבלי שנרשמו נפגעים. אחרי הפיגוע בחמישי הודיע ראש הממשלה ברנאר קזנוב כי כוחות הביטחון, בהם יחידות עילית, נמצאים בכוננות גבוהה, כדי לגבות את 50 אלף השוטרים שעליהם הוטלה משימת אבטחת הבחירות.

לקריאה נוספת:
מלכת הימין הקיצוני רוצה לשבור את תקרת הזכוכית באליזה
טראמפ: הפיגוע בפריז יסייע למועמדת הימין לה פן בבחירות לנשיאות
ראש ממשלת צרפת מזהיר: "לה פן מנצלת את הפיגוע כדי לפלג את העם"

שוטרים מסיירים בסמוך לשער הניצחון בפריז, צרפת, 21 באפריל 2017. רויטרס
שוטרים בסמוך לשער הניצחון בצרפת/רויטרס
מעצר חשוד בתחנת מטרו גאר דו נורד בפריז, צרפת, 22 באפריל 2017. טוויטר, צילום מסך
מעצר החשוד במטרו/צילום מסך, טוויטר

סוגיית הביטחון היא אחת המרכזיות בבחירות לנשיאות, במיוחד בשל מצב החירום שבו נמצאת צרפת מאז פיגועי נובמבר 2015, שגבו את חייהם של 130 בני אדם. היום ייערך הסיבוב הראשון בבחירות, שממנו יעלו שניים מתוך 11 המועמדים, ויתחרו ביניהם בסיבוב השני, בעוד שבועיים. הסיבוב ב-7 במאי יהיה זה שיקבע סופית מי יהיה נשיא צרפת. "הרשויות יהיו כולן מגויסות למאמצים. שום דבר לא יטיל צל על התהליך הדמוקרטי החשוב כל כך שייערך במדינה שלנו", אמר קזנוב אתמול. "אנחנו לא ניכנע לפחד, להפחדות ולמניפולציות, שעשויים לשחק לידי האויב".

בתקרית שאירעה אמש בתחנת המטרו "גאר דו נור" נרשמה תבהלה רבה בטרם נעצר האיש שאיים על שוטרים בסכין. דובר רשות הרכבות הצרפתית מסר כי האיש התקרב לשוטרים המאבטחים את התחנה, ונופף מולם בנשק. בתגובה הם אמרו לשכב על הרצפה ועצרו אותו. המראות הובילו נוסעים בתחנה לברוח מהזירה ועד ראייה סיפר לרויטרס כי תנועת הרכבות התעכבה בשל האירוע.

בחירות בצרפת, אפריל 2017. רויטרס
המועמדים לבחירות בצרפת. לה פן במרכז, משמאלה - מקרון/רויטרס

כבר אתמול החלו להצביע אזרחים בטריטוריות הצרפתיות שמעבר לים ובכמה מדינות בארצות הברית, בהן הוואי, בקלפיות באזוריהם. מתוך 47 מיליון צרפתים בעלי זכות בחירה, קצת פחות ממיליון חיים מחוץ למדינה, במקומות כמו הפולינזים הצרפתיים שבאוקיינוס השקט, גוואדלופ, גינאה הצרפתית ומרטיניק שבים הקריבי. אזרחים באזורים אלה מצביעים מוקדם כדי לא להיות מושפעים מהתוצאות בצרפת עצמה שצפויות להתקבל בסביבות השעה 21:00 (שעון ישראל).

בסיבוב הראשון של הבחירות עשויה לזכות מועמדת הימין הקיצוני לה פן, שנחשבת לקשוחה בדעותיה על הגירה וביחסה למיעוטים בצרפת. לה פן הבטיחה שאם תיבחר תנהיג נהלים נוקשים יותר בכל הקשור בהגירה ובשמירה על גבולות המדינה, הכול בשם "ניצחון הטרור האסלאמי". המועמד שצפוי לנצחה בסיבוב השני הוא מקרון. לפי גישתו, הפתרונות למצב אינם פשוטים כפי שהיא מתארת ואין דבר כזה "מצב של סכנה אפסית".

פתקי הצבעה לקראת הבחירות לצרפת בקלפי בעיירה סן ז'אן לה ויו שבדרום-מערב המדינה. 22 באפריל 2017. AP
מתכוננים לבחירות בצרפת, היום/AP

אחרי היבחרו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית ולאחר הבחירה ב"ברקזיט" בקרב אזרחי בריטניה, מומחי הבחירות חוששים מלשלול תוצאות מפתיעות בבחירות. הסקרים מראים כי מקרון הוא המועמד המוביל, אך העובדה שמאחוריו לא עומדת מפלגה מבוססת אלא תנועה חדשה יחסית ("קדימה"), עשויה לגרום לכך שהבחירה בו לא תייצב את צרפת מבחינה פוליטית.

שני יריביו הצמודים, על פי הסקרים, הם מועמד השמאל הקיצוני מלנשון, שמעוניין לקרוע את צרפת מהסכמי הסחר הבינלאומיים שעליהם היא חתומה ולפרוש מנאט"ו; והמועמד השמרן פיון, שתדמיתו נפגמה בעקבות פרשת השחיתות שבה מעורבים בני משפחתו.

(עדכון ראשון 17:57)

הקמת קלפי בליון שבצרפת לקראת הסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות. 22 באפריל 2017. AP
מכינים את הקלפיות/AP
שוטרים ברחובות פריז יום לפני הבחירות לנשיאות, 22 באפריל 2017. AP
שוטר ברחובות פריז/AP
ירי בפריז. רויטרס
זירת הפיגוע בשאנז אליזה, ביום חמישי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully