וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יריית הפתיחה למשא ומתן: ראשי האיחוד אישרו את מתווה הברקזיט

27 מנהיגי המדינות הנותרות באיחוד נפגשו בבריסל, והצביעו פה אחד על אסטרטגיית המגעים לפרישת בריטניה. היעד: הבטחת זכויות האיחוד לפני המגעים על הסכם סחר חופשי. נשיא המועצה האירופית: "האחדות שלנו היא אינטרס של בריטניה"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

ראשי 27 מדינות הנותרות באיחוד האירופי התכנסו היום (שבת) בבריסל, לפסגה ראשונה מאז חתימת בריטניה על צו הפרישה מהאיחוד בחודש שעבר. המנהיגים אישרו פה אחד את מתווה ניהול המגעים מול לונדון על הסכם הפרידה, שנוסח במסמך בן שמונה עמודים המתווה את אסטרטגית המשא ומתן.

לפי גורמים באיחוד, הליך האישור היה זריז ולווה במחיאות כפיים גורפות. נשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, צייץ לאחר ההצבעה כי "המנדט המוצק של 27 המדינות לקראת שיחות הברקזיט מוכן".

מישל ברנייה, ראש צוות המשא ומתן, הוסמך לחתור לעסקה שתבטיח את זכויותיהם של שלושה מיליון אזרחי האיחוד המתגוררים בבריטניה, את הסכום שלונדון תשלם לאיחוד בגין חובות שהיא נושאת, ואת שמירת היציבות בגבול העתיד לקום עם אירלנד. השיחות עצמן יחלו בחודש יוני, לאחר הבחירות בבריטניה.

נשיא מועצת אירופה דונלד טוסק בכינוס מנהיגי האיחוד האירופי, בריסל, 29 באפריל 2017. AP
"לפני שנדון בעתיד, עלינו ליישב את העבר". טוסק בכניסה לוועידה בבריסל/AP

עוד קודם לכן, דחו מנהיגי מדינות האיחוד את הצעתה של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי לדון בהסכם סחר חופשי, עד להשגת התקדמות בסוגיות שבראש סדר היום שהציבו. "לפני שנדון בעתיד, עלינו ליישב את העבר", אמר טוסק, לשעבר ראש ממשלת פולין.

"עלינו להישאר מלוכדים כ-27 מדינות האיחוד", הוסיף טוסק בנוגע למגעים על חלוקת הגופים שבריטניה מותירה אחריה. "רק כך נוכל להגיע לסיום מוצלח של המגעים. האחדות שלנו היא גם אינטרס של בריטניה". אחד המנהיגים הוסיף: "אנחנו מאוחדים להפליא, אבל קל להיות מאוחד לפני תחילת המשא ומתן".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בכינוס מנהיגי האיחוד האירופי, בריסל, 29 באפריל 2017. רויטרס
חשש מטון תקיף מדי. מרקל, היום בבריסל/רויטרס

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה השבוע כי בריטניה לא צריכה לשגות באשליות לגבי מידת הנגישות שתהיה לה לשווקים האירופים, בעוד שדיפלומטים באיחוד הביעו חשש מטון תקיף מדי במגעים, שיקשה על מיי להגיע להסכם. ראש ממשלת לוקסמבורג, זאבייה בטל, הוסיף: "הם אולי לא במשפחה שלנו יותר, אבל הם עדיין השכנים שלנו. עלינו לכבד אלה את אלה".

אחת ההצעות שתעלה בוועידה היא לצרף את צפון אירלנד באופן אוטומטי לאיחוד, אם תפרוש מהממלכה המאוחדת. צפון אירלנד הייתה אחד ממוקדי ההתנגדות הבולטים בהצבעה על הברקזיט, כמו גם סקוטלנד שדורשת משאל עם נוסף על הפיכתה למדינה עצמאית.

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי חותמת על מכתב פרישה מהאיחוד האירופי מרץ 2017. רויטרס
תרזה מיי, בעת החתימה על מסמך הפרישה מהאיחוד האירופי/רויטרס

הליך פרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי החל באופן רשמי לפני כחודש, לאחר שמיי חתמה על מכתב הפרישה והשגריר באיחוד, טים בארו, מסר אותו לטוסק. "התהליך החל, ובהתאם לרצון העם הבריטי, הממלכה המאוחדת עוזבת את האיחוד האירופי", הכריזה מיי בנאום בפני הפרלמנט.

המשא ומתן צפוי להימשך כשנתיים אחרי הפעלת סעיף 50 באמנת ליסבון, שמכוחה הוקם האיחוד האירופי. מיי הבהירה כי לונדון תנסה להגיע להסכמות בנוגע ליחסים העתידיים הביטחוניים עם הגוש, לצד תנאי הפרישה.

(עדכון ראשון: 13:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully