וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לדיל הגדול, טראמפ עוצר לביקור קטן בישראל עם מסר: "אני לא אובמה"

27.4.2017 / 15:54

על אף שטרם התקבל אישור רשמי לביקור נשיא ארה"ב, בירושלים כבר חלצו את פקקי בקבוקי השמפניה והמשלחת לתיאום הלוגיסטי נחתה. בלשכת ראש הממשלה, שמחזיקה ביחסים חמים עם טראמפ, עוקבים בינתיים בדריכות אחרי ההתפתחויות המדיניות. מסתמן: הביקור ייערך ב-22 במאי

צילוום: ערוץ 20, עריכה: ורד לידני

עוד לפני שהתקבל אישור רשמי מהבית הלבן לדיווחים על הגעתו הצפויה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לישראל בסוף החודש הבא, החלו בירושלים לחלוץ פקקים מבקבוקי השמפניות. המועד המסתמן לביקור הוא ה-22 במאי, ללילה אחד. כדי לקבל את פניו של הנשיא הקודם, הישראלים נאלצו לחכות חמש שנים, ובינתיים לצפות בו מקפץ בין בירות אחרות בעולם - אפילו כאלה קרובות, במרחק נגיעה - מבלי לקפוץ לביקור קטן בארץ הקודש.

כמו טראמפ, גם ברק אובמה הגיע למזרח התיכון בתוך פחות מחצי שנה מהרגע שנכנס לחדר הסגלגל. אבל הוא דילג על ביקור בירושלים, וגולת הכותרת של מסע הבכורה שלו ב-2009, הייתה נאום קהיר, ובו הושיט עלה של זית לעולם המוסלמי. שמונה שנים אחר כך, טראמפ עשוי לתת לישראלים חוויה מתקנת ולכבד אותם בהגעתו – בליווים הנוצץ של בני משפחתו - במהלך מסעם הראשון מעבר לים.

לקריאה נוספת:
טראמפ לנתניהו: "אני רוצה לראות את ישראל עוצרת את ההתנחלויות"
לפני פגישת נתניהו: "טראמפ רותם את סעודיה ומצרים להתנעת המו"מ"
שר ההגנה האמריקני בביקור בישראל: "יש לאסד עוד נשק כימי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בבית הלבן על ידי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורעיתו, 15 בפברואר 2017. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
בירושלים כבר החלו לחלוץ את פקקי בקבוקי השמפניה. נתניהו, טראמפ ורעיותיהם, פברואר 2017/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

משלחת אמריקנית רשמית לתיאום הצעדים הלוגיסטיים של הביקור נחתה היום (חמישי) בישראל, אך גורמים המעורבים בנושא הדגישו אתמול כי הביקור עדיין לא סגור. בממשל האמריקני אישרו שאכן נבחנת האפשרות לביקור בישראל, אך טרם נתנו אישור רשמי סופי. אבל גם אם לא יצא בסופו של דבר לפועל, המסר של טראמפ מהדהד וברור: "אני לא אובמה".

בישראל כבר הכריזו על חגיגות העידן החדש מוקדם יותר החודש, כשטראמפ תיקן את מורשת הקו האדום המפוספס של קודמו בתפקיד והורה על מתקפת טילי טומהוק בתגובה לשימוש בנשק כימי בסוריה. כך שזהו מסר שנועד לאוזניים ישראליות, אבל בעיקר, לאוזניים אמריקניות - בטח בשבוע שבו כולם עוסקים בסיכומי מאה הימים הראשונים לממשלו.

בסוף מאי, מועד הביקור המתוכנן לישראל, טראמפ ייצא מגבולות ארצות הברית לראשונה מאז הושבע בינואר האחרון. בתקופה המקבילה לפני שמונה שנים, אובמה הספיק לבקר כבר בתשע מדינות, בהן קנדה, בריטניה, צרפת, גרמניה, טורקיה, עיראק ומקסיקו. אובמה, בתחילת דרכו, היה אורח מבוקש עבור כל המנהיגים של בעלות הברית החזקות של ארצות הברית בעולם. טראמפ, איך נאמר, קצת פחות. ישראל היא היעד המושלם בשביל טראמפ להשיק בו את מסעותיו בעולם: בעלת ברית עם קהל חמה וממשל ידידותי, שבטוח תעניק לו קבלת פנים מחבקת.

אבל לפני שפורשים את השטיח האדום בנתב"ג, בשבוע הבא יש לטראמפ פגישה דרמטית, ולא מן הנמנע כי ההחלטה הסופית על הביקור תתקבל רק לאחריה. בירושלים עוקבים בדריכות אחר ההכנות לקראת הגעתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לבית הלבן ביום רביעי, והמפגש הישיר הראשון בינו לבין הנשיא החדש. הפגישה של טראמפ עם אבו מאזן היא האחרונה בסדרת פגישות שקיים בחודשים האחרונים עם כל מנהיגי האזור: ראש הממשלה בנימין נתניהו, המלך עבדאללה, עבד אל-פתח א-סיסי, ובן המלך הסעודי מוחמד בן סלמאן, במקביל לעבודה אינטנסיבית של השליח המיוחד של טראמפ, ג'ייסון גרינבלט.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

היחסים הטובים עם טראמפ התחלפו בתחזית מדאיגה

כל מי שנפגש עם אנשי הממשל בשבועות האחרונים חוזר עם אותה בשורה: טראמפ רציני ונחוש להשיג את "הדיל האולטימטיבי" בין ישראל והפלסטינים, שידרוש ויתורים מנתניהו. "כישלון זו לא אופציה", אמר לוואלה! NEWS גורם ישראלי שנמצא בקשר עם הממשל. המטרה המסתמנת: כינוס פסגה אזורית בקיץ, כדי להשיק מחדש את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, בליווי חיבוק חם של מדינות ערב, ועל בסיס היוזמה הערבית מ-2002.

כל התכניות עדיין בשלבים מוקדמים, אבל התזזית המדינית בחדר הסגלגל מדאיגה את נתניהו יותר ויותר בשבועות האחרונים, כך לדברי מקורבים וגורמים בכירים ששוחחו עמו. אמנם, לנתניהו ולטראמפ יש כימיה יוצאת מן הכלל, וערוצי קשר ישירים, פתוחים וקרובים בתיווכו הנאמן של השגריר בארצות הברית רון דרמר, ובכל זאת, הוא מצוי באווירה גדולה של אי ודאות.

הסימנים הראשונים החלו לבצבץ כשבניגוד לצפיות המוקדמות, הממשל גילה התנגדות די נחרצת בכל הנוגע לבנייה בהתנחלויות, ורק אחריה שבוע של שיחות אינטנסיביות הצליחו לגבש הבנות על "ריסון" הבנייה בהתנחלויות והגבלתה לשטח הבנוי הקיים בהתנחלויות. בפועל, אגב, רק הולכים ומתרבים הדיווחים על הקפאה דה פקטו.

אבו מאזן, יו"ר הרשות הפלסטינית, בוועידה השביעית של פתח, 30 בנובמבר 2016. רויטרס
היה ב"היי" לאחר ועידת הליגה הערבית. אבו מאזן/רויטרס

במקביל, טראמפ החל לייצר יחסי אמון וקרבה עם סעודיה, מצרים וירדן, ואפילו קו תקשורת מוצלח מול הפלסטינים. בסוף החודש שעבר טראמפ שיגר את גרינבלט כמשקיף לוועידת הליגה הערבית, שם דיבר בשבחי עסקה אזורית. באותה ועידה נפגשו אבו מאזן, המלך עבדאללה, והנשיא א-סיסי והחליטו על חזית משותפת. אחרי הפגישה, לדברי גורם ישראלי, "אבו מאזן היה בהיי".

מאחורי הקלעים, גם איש העסקים היהודי האמריקני רונלד לאודר מתפקד כשליח לא רשמי של הממשל. כפי שדווח לראשונה בוואלה! NEWS, לאודר נפגש עם אבו מאזן בשבועות האחרונים, כמו גם עם א-סיסי, ומעורבותו בניסיון של טראמפ להניע את התהליך המדיני הולכת וגוברת. לאודר, יו"ר הקונגרס היהודי העולמי, הוא חבר קרוב של טראמפ כ-50 שנה, אבל הוא מקורבו לשעבר של נתניהו. פעם הוא היה בן בית ברחוב בלפור, אך בעשור האחרון היחסים החמיצו, לאור תחקירים ביקורתיים שפורסמו בערוץ 10, שלאודר היה אחד מבעליו. בירושלים ובוושינגטון יש מי שמלחשים שלאודר שכנע את הנשיא שאפשר להשיג הסכם ושהבעיה היא ישראל, ולא הפלסטינים. הלחישות האלה הגיעו גם ללשכת ראש הממשלה.

ברק אובמה ובנימין נתניהו בסיור בסוללת כיפת ברזל. לשכת העיתונות הממשלתית
טראמפ צפוי לתת חוויה מתקנת. נתניהו ואובמה בביקורו בישראל, 2013/לשכת העיתונות הממשלתית

אולי בשביל להוכיח שלאודר טועה, או אולי סתם בשביל להעביר מסר ברור לטראמפ לפני הפגישה עם אבו מאזן, נתניהו העניק בסוף השבוע שעבר ריאיון מיוחד לשדר רשת "פוקס ניוז" שון האניטי, שידוע כמקורב מאוד לנשיא. "המבחן הראשון לשלום עם הפלסטינים צריך להיות שיפסיקו לשלם לטרוריסטים", אמר נתניהו בריאיון, שבו דיבר באריכות על המשכורות והקצבאות שהרשות הפלסטינית מעבירה מדי חודש למחבלים ולבני משפחותיהם.

הממשל כבר הציב בפני הפלסטינים את הדרישה שמדיניות זו, שמתבצעת בחסות חקיקה רשמית של הרשות, תיפסק, והנושא צפוי לעלות גם בפגישתם של טראמפ ואבו מאזן. רגע לפני, נתניהו מנסה ללחוץ על הממשל להקשיח עמדות עם תנאי מקדים משל עצמם, ולמסגר את אבו מאזן כסרבן שמציב מכשולים.

בשלב זה, הממשל עדיין רחוק כנראה מגיבוש "הדיל" שיביא את הקץ לסכסוך הישראלי-פלסטיני, והרבה מאוד תלוי בפגישת טראמפ ואבו מאזן. בינתיים, נראה שבדרך ל"דיל גדול" טראמפ מתכנן "דיל קטן" כדי ללוות את הגעתו לארץ וכדי להניע את המהלך. לפי דיווח בידיעות אחרונות, טראמפ צפוי להודיע בביקור על מדיניות אמריקנית חדשה, הכוללת תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית והכרה רשמית בירושלים כבירת ישראל – אך ללא העברת השגרירות, כפי שהבטיח במרוצת הקמפיין.

ואולם זה עשוי להיות רק הסיבוב הראשון: ייתכן שבקרוב נתניהו ייאלץ להיענות לדרישת הממשל להגיע לשולחן המשא ומתן, לדון ברצינות על הנושאים שבהסדר קבע ולעשות עסקים עם המתווך החזק בתבל. אחרי שמונה שנים בהן ניסה נתניהו למנוע כל תזוזה בפוזיציה המדינית שלו, ושל ישראל, עכשיו יש נשיא אחר, שהוא ממש לא אובמה.

(עדכון ראשון: 15:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully