וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני פגישת נתניהו: "טראמפ רותם את סעודיה ומצרים להתנעת המו"מ"

10.2.2017 / 16:56

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי נשיא ארה"ב מעוניין לשתף את מדינות ערב הסוניות, ואלו הבהירו לו כי עליו להימנע מצעדים כמו העברת השגרירות לירושלים. טראמפ ל"ישראל היום": ההתנחלויות לא מועילות לשלום

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מנסה לרתום את מדינות ערב כדי להתניע מחדש את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים – כך דווח בניו יורק טיימס. זאת לפני פגישתו הקרובה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיגיע לבית הלבן בשבוע הבא. לפי הדיווח, הממשל מעוניין להסתייע במצרים ובערב הסעודית כדי לשבור את הקיפאון המתמשך בין ירושלים לרמאללה.

עם זאת, גורמים ערביים הבהירו לממשל כי אם הוא מעוניין בשיתוף פעולה בנושא, עליו להימנע מצעדים חד-צדדים שעלולים להבעיר את השטח כמו העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. בעקבות זאת, נראה שטראמפ, ששוחח עם שורת מנהיגים ערבים ונפגש עם עבדאללה מלך ירדן, נסוג מאחת מהבטחות הבחירות המרכזיות שלו, ובנוסף השמיע גם ביקורת על ההתנחלויות. בגישה זו, שבמסגרתה הרחבת היחסים בין ישראל למדינות ערב הסוניות היא זו שתוביל לשלום עם הפלסטינים, תומך ג'ראד קושנר, בעלה של איוונקה טראמפ שמונה גם לאחראי על המשא ומתן.

לקריאה נוספת בנושא
דיווח: ראש המודיעין הפלסטיני נפגש עם גורמי ביטחון בארה"ב
אחרי ההפסד לבנט בקרב על לב המתנחלים, נתניהו נושא עיניים לטראמפ
חזון אמריקה תחילה של טראמפ מעורר את השדים שהיהודים ניסו לשכוח

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
מסר מוושינגטון. טראמפ ונתניהו בפגישתם בספטמבר/לשכת העיתונות הממשלתית

בריאיון שהעניק טראמפ לעיתון "ישראל היום" ופורסם היום הוא אמר כי הרחבת ההתנחלויות אינה מועילה לתהליך השלום. "אני לא מישהו שמאמין שלהתקדם עם ההתנחלויות זה טוב לשלום, אבל אנחנו בוחנים כל מיני אופציות", אמר טראמפ, שהוסיף כי "יש שטח מוגבל שנשאר, וכל פעם שאתה לוקח אדמה עבור התנחלויות נשאר פחות שטח".

כשנשאל מתי יכריע בנוגע למהלך העברת השגרירות עליו התחייב בזמן קמפיין הבחירות, השיב טראמפ: "אני רוצה שישראל תתנהג באופן הגיוני בתהליך השלום, ושהוא יגיע אחרי כל כך הרבה שנים. ושאולי אפילו תהיה אפשרות לשלום יותר גדול מאשר שלום ישראלי-פלסטיני. אני רוצה ששני הצדדים יתנהגו באופן סביר, ויש לנו סיכוי טוב לכך". כשהמראיין בועז ביסמוט שאל את הנשיא בשנית מה בנוגע לשגרירות ענה טראמפ: "אני חושב על זה. אני לומד את העניין ונראה מה יקרה. זו לא החלטה קלה. היא כבר הרבה שנים נדונה. אף אחד לא רוצה לבצע את ההחלטה הזו ואני חושב על זה באופן רציני ביותר".

עם זאת, אמר טראמפ כי מערכת היחסים בין ארצות הברית וישראל תיראה אחרת בהנהגתו. "איני רוצה לגנות את ישראל במהלך כהונתי. לישראל הייתה היסטוריה ארוכה של גינויים וקשיים. אני מבין את ישראל באופן טוב מאוד ומעריך אותה מאוד". עוד הוסיף: "אני רוצה שלום בין ישראל לפלסטינים ומעבר לכך. אני חושב ששלום יהיה מצויין לישראל, לא רק טוב".

הוא הביע את אמונה בכוחם של הצדדים להגיע להסכם במהלך כהונתו ואמר: "הרבה אנשים חושבים שאי אפשר לעשות את זה, ומסביבי הרבה אנשים חכמים טוענים שאי אפשר להגיע להסכם. אני לא מסכים איתם. אני חושב שאפשר להשיג הסכם ושצריך להשיג הסכם". כשנשאל אם ישנה כימיה בינו לבין נתניהו אמר הנשיא: "כן, תמיד היתה לנו. ראש הממשלה הוא אדם טוב שרוצה לעשות את הדבר הנכון עבור ישראל, ורוצה שלום. הוא רוצה את זה באופן מלא. תמיד חיבבתי אותו".

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית
המלך עבדאללה עם שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון, וושינגטון, 2 בפברואר 2017. רויטרס
בממשל מתקרבים למדינות ערב. עבדאללה מלך ירדן ושר החוץ טילרסון/רויטרס

הפגישה המסקרנת בין שני המנהיגים תתקיים בבית הלבן ביום רביעי הקרוב. בשבועות האחרונים נמנע דובר הבית הלבן, שון ספייסר, מלענות על שאלות בנוגע לבנייה בהתנחלויות או לעמדת הממשל בנוגע לפיתרון שתי המדינות, והדף שאלות בנושאים אלה באמרו כי "הנושאים ידונו ב-15 בפברואר בין הנשיא טראמפ וראש הממשלה נתניהו".

גם הודעת הבית הלבן מן השבוע שעבר הותירה רבים מבולבלים בנוגע לעמדה המדויקת של הממשל בנוגע לבנייה בהתנחלויות, לאחר שנכתב בה כי "בזמן שאיננו מאמינים שקיום ההתנחלויות מהווה מכשול לשלום, בניה של התנחלויות חדשות או הרחבה של ההתנחלויות הקיימות מעבר לגבולותיהן הנוכחיים עלולים שלא להיות מועילים להשגת מטרה זו". בהמשך, הודגש בהודעה כי "ממשל טראמפ לא נוקט בעמדה רשמית בנוגע לפעילות ההתנחלויות ומצפה להמשך הדיונים בנושא, כולל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שיפגוש את הנשיא בהמשך החודש".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן הגיב היום לדברים ואמר כי "‏אמירת הנשיא טראמפ שההתנחלויות אינן המכשול בפני השלום היא האמירה החשובה ביותר זה זמן רב". לדבריו, "לאחר שנים של אחיזת עיניים יש נשיא שמבין שהבעיה ‏האמיתית היא בחוסר הקבלה של הפלסטינים את קיומה של המדינה היהודית. ולכן כאשר כל ההתיישבות ביהודה ושומרון תופסת כ-3% מהשטח ברור שמדובר בתירוץ עלוב ‏של הפלסטינים סרבני השלום".

הוא הוסיף כי "במצב הזה הגיעה השעה שהפלסטינים יבינו שהזמן והסירוב למשא ומתן עובדים גם נגדם ולכן יש לחדש את הבנייה בכל חלקי יהודה ושומרון. ‏בנייה רק בגושים ובירושלים (כפי שמקווים בשמאל) עלולה לקבע מראש את התוצאות של כל משא ומתן עתידי ולפגוע ללא סיבה במאות אלפי המתיישבים ביישובים הרבים".

(עדכון 12:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully