וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההפסד לבנט בקרב על לב המתנחלים, נתניהו נושא עיניים לטראמפ

8.2.2017 / 0:07

ראש הממשלה, שבעבר איים לפטר שרים שיתמכו בחוק ההסדרה, דחה ודחה את ההכרעה חרף הסיכונים המשפטיים והגינויים ולבסוף נאלץ להצטרף לחגיגה שהוביל יריבו המר – והפסיד לו במלחמה על מצביעי הימין. בשבוע הבא בפגישתו עם הנשיא ארה"ב, ינסה נתניהו למשוך חזרה את החבל

צילום באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: שמרית גולדשטיין

בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו נמנם אמש (שלישי) בקדמת המטוס בשובו מביקורו בבריטניה, יריבו המר, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, היה עסוק בחגיגות ערות. שלושה חודשים אחרי שחוק ההסדרה בגלגולו הנוכחי הונח על שולחנה של ועדת השרים לחקיקה, אישרה אמש מליאת הכנסת את הצעת החוק המסדירה את מעמדם של אלפי בתים בהתנחלויות - תוך הפקעת אדמות של פלסטינים - בקריאה שנייה ושלישית.

שבועות של תמרונים ודחיות פוליטיים הגיעו לקצם. כעת, הכדור המדיני והמשפטי הלוהט צפוי לעבור לפתחו של בג"ץ. לא רק בנט חגג אמש - לחוק ההסדרה אבות רבים בליכוד ובבית היהודי - אבל בקרב הסכינים הפוליטי הישן-נושן הזה, הוא לקח אתמול את ההובלה בסיבוב.

לקריאה נוספת:
נתניהו על איומי הבית היהודי: "לא מתרגש מאולטימטום מזויף"
אבו מאזן תוקף את חוק ההסדרה: "ישראל יוצרת מדינת אפרטהייד"
יום אחרי פגישת נתניהו-מיי: בריטניה גינתה את "חוק ההסדרה"
אחרי השיחה עם טראמפ - נתניהו הבהיר לימין: "זה לא הזמן לשליפות מהמותן"

שר החינוך נפתלי בנט מחווה כן בידו בזמן ההצבעה על חוק ההסדרה, 6 בפברואר 2017. רויטרס
מבקרי נתניהו בחו"ל רואים בו כראש הממשלה בפועל. בנט/רויטרס

יותר מקרב סכינים, זוהי תחרות משיכת חבל - כל צד מנסה למשוך אליו את מצביעי הימין. הפעם בנט משך חזק יותר והצליח לגרום לנתניהו לחוקק חוק שיסבך אותו – ואת המדינה – בזירה המשפטית ובזירה הבינלאומית. כשהשרים יריב לוין וזאב אלקין יזמו את חוק ההסדרה המקורי ב-2012 בניסיון למנוע את פינוי גבעת האולפנה, נתניהו איים לפטר את שרי הליכוד שיתמכו בחוק. הפעם, ראש הממשלה פשוט נתן לדברים להתגלגל. הוא הקפיד לא להתבטא פומבית נגד החוק, כדי שבנט לא יהיה חתום לבד על הסוכריה המתקתקה של ממשלת הימין להתיישבות, אבל מאחורי דלתיים סגורות ניסה לעשות כל שביכולתו כדי להיפטר ממנו. עד 20 בינואר, התירוץ היה ברק אובמה. אחרי כן, נולד תירוץ חדש ושמו דונלד טראמפ.

הדרך לשם כמובן היתה רצופת מכשולים משפטיים: הסוגיה החוקתית, התנגדות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, החשש מהעובדה שהחוק עשוי להוביל בכירים ישראלים לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, והמחיר המדיני שכבר הגיע בדמות גינויים חריפים מכל רחבי הגלובוס. ואולם כל זה לא היה מספיק בשביל שראש הממשלה יקום ויאמר די, ויסיר את החקיקה מסדר היום. נתניהו רק ניסה לדחות ולדחות.

כשהחוק הגיע לפתחה של ועדת שרים לחקיקה, נתניהו ניסה לדחות את ההצבעה בטענה שהיא עלולה לפגוע בבקשת המדינה מבג"ץ לדחות את פינוי עמונה. כשהיה ברור שהחוק כבר לא יציל את המאחז, נתן לו לעבור קריאה טרומית וראשונה, אך הצליח לדחות את המשך קידומה באמצעות העלאת החשש ממהלך אחרו של ממשל אובמה במועצת הביטחון - נבואה שאכן הגשימה את עצמה שבועיים לאחר מכן. בינתיים הגיע טראמפ, ובנט נתן פול גז. נישא על צהלות הימין לנוכח כניסתו של הממשל החדש החליט יו"ר הבית היהודי שמדובר בחלון הזדמנויות אסטרטגי, בצ'אנס לקבוע עובדות חדשות בשטח, בימים קריטיים להפיח רוח חדשה של החלת ריבונות בלבו של הממשל החדש שאוהד את ישראל - והתחיל לשחק משחקים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

קודם ניקח את מעלה אדומים

בסיבוב הראשון הוצב ראשה של מעלה אדומים. מיד לאחר סוף השבוע הראשון של טראמפ בבית הלבן, הועלתה הצעת החוק לסיפוח העיר על סדר היום של ועדת השרים לחקיקה. נתניהו הצליח לדחות את ההצבעה לאחרי פגישתו עם הנשיא הנכנס, אבל בנט היה צריך סוכריה אחרת שתמתיק את הגלולה המרה של פינוי עמונה - והוא החליט ללכת בכל הכוח על חוק ההסדרה.

לא כולם בקואליציה של נתניהו התלהבו מחוק ההסדרה, בלשון המעטה. שר הביטחון אביגדור ליברמן זלזל בו כבר בתחילת הדרך ותייג זאת כגחמה אלקטורלית של בנט, ושר האוצר משה כחלון סתם ניסה להישאר מחוץ למשחק. אבל שרי הליכוד התחייבו כולם לתמוך בחוק, ונתניהו נאלץ ליישר קו ולהצטרף לחגיגה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 8 בינואר 2017. רויטרס
לפני חמש שנים הוא איים לפטר שרים שיתמכו בחוק ההסדרה. נתניהו/רויטרס

ואולם מאחורי הפוסטים בפייסבוק, נתניהו שוב ניסה לדחות. הפעם, כדי לתאם עם הממשל החדש את המהלכים - אבל גם מסרים של הבית הלבן נגד החוק לא הצליחו לשכנע אותו לשנות את כיוון ההגה. עד הרגע האחרון, כשכבר היה ברור שלוחות הזמנים לא יאפשרו לו להשתתף בהצבעה, הוא עדיין לא היה מוכן להודות בכך בפומבי, ואמר בפה מלא לעיתונאים שליוו אותו בלונדון שהוא מתכוון להשתתף בהצבעה. כשמזכירת הכנסת קראה את צמד המלים "לא נוכח" אחרי שהוקרא שמו של נתניהו בהצבעה, אף אחד בכנסת לא ממש הופתע.

נתניהו לא ימהר להעניק לבנט שום גביע. לכן הוא מעולם לא היה מוכן לתת ברקס לחוק ההסדרה, חרף האזהרות החמורות מהנזק הבינלאומי שהוא עלול לגרום. אין צורך, שבג"ץ יעשה את זה. בינתיים הגינויים שזורמים מהעולם מציגים את ראש הממשלה כשותף מלא – ואף המוביל - של מהלך זה, ואת הקרדיט בציבור הרחב הוא יכול לחלוק. אבל במאבק על הקול הימני שמשמיעה ממשלתו, אין ספק שהפעם הבית היהודי הכריע. למרות שיש גם את ליברמן וכחלון הפרגמטיים, נתניהו בוחר שוב ושוב בבנט ובסמוטריץ' המתנחלים. האחרונים הם שהעניקו לנתניהו את המנדטים המנצחים בבחירות האחרונות, ונראה שעל פיהם יישק דבר. כל שצריך זה לבחון את כל המהלכים האחרונים של הממשלה - כולם בגלל פינוי 40 משפחות: אישור אלפי יחידות דיור בנייה בהתנחלויות, הודעה על הקמת התנחלות חדשה ואישור חוק ההסדרה.

מבקריו של נתניהו בארץ הטיחו בו השבוע שהוא ראש הממשלה של המתנחלים. מבקריו בחו"ל העירו בעבר שראש הממשלה האמתי כאן הוא בעצם בנט. בשבוע הבא, בפגישה עם טראמפ, נתניהו יכול לשנות את כיוון ההגה ולהשתמש בהבנות ובהסכמות בנושא הישראלי-פלסטיני כדי לבלום חלק מדרישות הריבונות של בנט. טראמפ הוא גם הציר שנתניהו ייאחז בו בשבועות הקרובים כדי להתרומם מעל עשן הסיגרים הנישא מחדרי החקירות של המשטרה, כשסדר היום ילך ויתמלא בדיווחים לקראת ואחרי הפגישה המסקרנת של שני המנהיגים. נתניהו ינסה להדגיש כיצד הוא האיש הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון, כדי להתמודד עם הנשיא האמריקני החדש, שיוכל לסייע לו להחזיר את החבל לחזקתו – ולהשתלט מחדש על המשחק הפוליטי.

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully