וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב פגישת טראמפ ואבו מאזן: נתניהו דורש להפסיק את התשלומים למחבלים

בריאיון לרשת "פוקס ניוז" האמריקנית אמר ראש הממשלה כי הפלסטינים משלמים מאות מיליוני דולרים לרוצחי ישראלים ואמריקנים. לדבריו, על אבו מאזן לומר לפלסטינים כי החוק ישתנה. "אתם רוצים שלום? תוכיחו את זה ותתעמתו עם הטרור"

מתוך הריאיון ששודר הלילה ברשת "פוקס ניוז"

ערב פגישתם של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, דורש ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייבות פלסטינית להפסיק את התשלומים למשפחות המחבלים. אבו מאזן צפוי להתקבל בבית הלבן ב-3 במאי.

בראיון שהעניק לשון האניטי ברשת "פוקס ניוז" ושודר הלילה (שבת) אמר נתניהו: "הם משלמים על בסיס שנתי, לעיתים מאות מיליוני דולרים, לטרוריסטים שרצחו ישראלים, שרצחו אמריקנים. בעשור זה יכול לחצות את הרף של מיליארד דולר. ואני לא מדבר על חמאס, אני מדבר על הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן, שעומד לפגוש את הנשיא טראמפ". לדבריו, "המבחן הראשון לשלום זה לומר להם: 'אתם רוצים שלום? תוכיחו את זה. תתעמתו עם הטרור. תפסיקו לתגמל טרוריסטים'".

עוד בוואלה! NEWS:
שר ההגנה האמריקני בביקור בישראל: "יש לאסד עוד נשק כימי"
בניסיון להתניע את המו"מ: מאמץ ישראלי-אמריקני לבטל משכורות למחבלים
ריבלין במכתב לא-סיסי: "הזדעזתי ממתקפת הטרור במצרים"

"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מבקר בלבנון, 24 בפברואר 2017. AP
"עליו להודיע כי הוא מבטל את החוק הזה". אבו מאזן/AP

נתניהו הוסיף כי הדבר החשוב הוא לא מה אבו מאזן יאמר לנשיא טראמפ בוושינגטון, אלא מה הוא יגיד לפלסטינים עם שובו. לדבריו, "אם הוא יגיד לאנשיו 'אני אשנה את החוק, שיאסור על תשלום לטרוריסטים ואני אשנה את החוק הזה, ואוודא שאפילו לא אגורה הולכת לטרוריסטים ומשפחותיהם', זה יהיה שינוי. אני אשמח. תוכיח שאני טועה. אבל לא במילים יפות שנאמרות בוושינגטון מול המצלמות. שנה את הדרך שבה אתה משלם לטרוריסטים - אל תשלם להם".

נתניהו אמר עוד כי "הסיכוי היחיד שזה ישתנה, זה אם יהיה עליהם לחץ לשנות את זה. לקבל את זה שלא נקבל מילים כלליות על שלום בזמן שאתה מחנך את אנשיך לאלימות, תשנה את הדרך שבה אתה מדבר לאנשיך". לדברי ראש הממשלה, "הראשון שיקבל את זה הוא אני, כי אני הייתי בשדות הקרב. אני יודע מה המחיר של מלחמה, אי אפשר לטעון שאני לא רוצה שלום, זו בדיחה. אנחנו מחנכים את ילדינו לשלום, לנו אין דיבור כפול. מה שאנחנו אומרים בפנים זה מה אנחנו אומרים בחוץ, וכולם דורשים מאיתנו דין וחשבון. והגיע הזמן שאותו סוג של דרישה יופנה כלפי הפלסטינים. לומר להם "אני רוצה לראות מה אתה מלמד את ילדייך, אני רוצה שתפסיק לשלם לטרוריסטים ובני משפחותיהם. אם דרישה שכזו לדין וחשבון תוצג, זה יכול להפוך לנקודת מפנה".

עוד באותו נושא

בניסיון להתניע את המו"מ: מאמץ ישראלי-אמריקני לבטל משכורות למחבלים

לכתבה המלאה

לבקשת הרפובליקנים: נתניהו נותן אור ירוק

כפי שפורסם בוואלה בשבועות האחרונים, בכירים במפלגה הרפובליקנית לחצו על ראש הממשלה לצאת בהצהרה ברורה בנושא, על מנת לסייע בגיוס תמיכה בחוק "טיילור פורס", הקרוי על שמו של האזרח האמריקאי שנהרג בפיגוע ביפו בשנה שעברה. החקיקה, שאותה מקדמים קבוצת סנאטורים רפובליקנים בראשות הסנאטור הפרו-ישראלי לינדזי גראהם, מתנה את הסיוע הכלכלי שארצות הברית מעבירה מדי שנה לרשות הפלסטינית בכך שהיא תנקוט צעדים לסיום האלימות, תגנה את הטרור באופן פומבי ותפסיק לשלם משכורות למחבלים ומשפחותיהם.

עם זאת, עד כה החוק עורר חשש במפלגה הדמוקרטית, כמו גם בלובי היהודי-אמריקני איפא"ק. ההתייחסות הברורה של נתניהו לנושא בראיון ל"פוקס" עשויה לשכנע את המתלבטים שממשלת ישראל נותנת אור ירוק למהלך.

נושא המימון הרשמי שהרשות מעבירה למחבלים ובני משפחותיהם יהיה אחד הנושאים המרכזיים בפגישות הראשונה של אבו מאזן עם הנשיא טראמפ בתחילת מאי. כבר בפגישה שקיים השליח של טראמפ, ג'ייסון גרינבלט, עם יו"ר הרשות ברמאללה בחודש שעבר, הוא הזהיר אותו כי "המדיניות הזו חייבת להיפסק".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נואם בכנס השמרני CPAC  בוושינגטון. 24 בפברואר 2017. רויטרס
מכיר בתוקפנותה של איראן, לפי נתניהו. טראמפ/רויטרס

נתניהו התייחס במהלך הריאיון גם לנושא הסכם הגרעין עם איראן, ועשה זאת דרך אמירותיו החוזרות והנשנות של טראמפ לגבי רפורמת הבריאות של אובמה. במהלך חודשי הקמפיין, אמר טראמפ כי את הרפורמה צריך "לבטל ולהחליף", והלילה בריאיון, אמר נתניהו על הסכם הגרעין: "העמדה שלי לגבי ההסכם עם איראן, אם אצטרך לתמצת את זה בשתי מילים - לבטל ולהחליף". המראיין האניטי השיב לו: "אלו מילים שבאמריקה מכירים היטב", ועל כך אמר נתניהו כי זוהי עמדתו, אך כי "וושינגטון צריכה להחליט על העמדות שלה. מה שבטוח זה שאסור לתת לאיראן להנות מכל העולמות, שזה הדבר הכי גרוע לישראל, למדינות ערב, לארצות הברית ולעולם".

הוא התייחס למדינות ערב המתונות באזור מבלי לנקוב בשמן, ואמר: "מצאנו באזור שותפים שמותקפים על ידי אותם קיצונים איסלאמים, והם מבינים שישראל היא לא האויבת שלהם אלא בעלת ברית חיונית מול אותם איומים". כשהוא נשאל אם כיום ישנה שותפות עם הסעודים שלא הייתה אפשרית קודם, אמר נתניהו כי "אין שאלה שהסכם הגרעין עם איראן, שסולל את הדרך להשגה של אורניום בסופו של דבר, דבר שלא נקבל ולא חתמנו עליו כי רבים באזור מאויימים מאיראן ויהיו מאויימים הרבה יותר על ידי איראן גרעינית. זה הביא הרבה מהמדינות באזור לחשיבה אחרת כלפי ישראל. זה פתח אפשרויות חדשות, בסופו של דבר לשלום, אבל בוודאי לביטחון משותף. ולדעתי יש הכרה בכך כיום בוושינגטון. על ידי הנשיא טראמפ, שר ההגנה מאטיס, שר החוץ טילרסון. אני חושב שיש הבנה שאנחנו מתמודדים בפני אתגרים משותפים".

עוד אמר: "אני רוצה לתת קרדיט לנשיא אובמה על הדברים שבהם שיתפנו פעולה והיו רבים שכאלה, כולל חתימה על מזכר הבנות ביטחוני לעשר שנים. אבל היו לנו חוסר הסכמות, והסכם הגרעין היה המהותי שבהן. אני חושב שזה סולל את הדרך לאיראן להגיע לפצצה, וזה סולל את הדרך של הכלכלה שלהם לקבל מילאירדי דולרים שבעזרתם הם לא יממנו רק את תכנית הגרעין, אלא גם את התוקפנות שלהם. חשוב להכיר בכך, ולדעתי הנשיא טראמפ מכיר בכך".

(עדכון ראשון: 06:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully