וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר ההגנה האמריקני בביקור בישראל: "יש לאסד עוד נשק כימי"

21.4.2017 / 15:00

ג'יימס מאטיס, שעורך ביקור רשמי בישראל לראשונה מאז שנכנס לתפקידו, נועד עם נתניהו, ריבלין וליברמן. ראש הממשלה: "האיומים המשותפים שלנו - האסלאם הרדיקלי, דאעש ואיראן". שר ההגנה: אסד. "לא כדאי לאסד להשתמש שוב בנשק הכימי - הבהרנו זאת"

צילום: ניב אהרונסון

שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס נועד היום (שישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין ושר הביטחון אביגדור ליברמן. לאחר הפגישה עם האחרון, אמר מאטיס כי אין ספק שסוריה מחזיקה בנשק כימי. "זו הפרה של החלטת מועצת ביטחון, ולא כדאי להם להשתמש בזה שוב. הבהרנו את זה היטב", אמר.

בפתח פגישתם בירושלים, אמר נתניהו למאטיס, שזהו ביקורו הראשון בארץ מאז כניסתו לתפקיד, כי "לישראל אין חברה טובה יותר מאמריקה, ולאמריקה אין חברה טובה מישראל. זו מערכת יחסים שבנויה על שיתוף ערכים במובן העמוק ביותר".

בהמשך, בירך נתניהו על המדיניות כלפי איראן. "אני חושב שזה שינוי מבורך של ההנהגה האמריקנית והמדיניות האמריקנית. יש לנו ערכים משותפים ואיומים משותפים: האסלאם הרדיקלי, דאעש ואיראן. נשתף פעולה לנוכח ההזדמנויות המצוינות לפתחנו".

עוד בוואלה! NEWS:
בניסיון להתניע את המו"מ: מאמץ ישראלי-אמריקני לבטל משכורות למחבלים
לראשונה: שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס יבקר בישראל
ריבלין במכתב לא-סיסי: "הזדעזתי ממתקפת הטרור במצרים"

שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס בקבלת פנים בקריה בתל אביב, אפריל 2017. רויטרס
פגישתם השלישית. ליברמן ומאטיס, הבוקר בקריה/רויטרס

בפגישתו עם ליברמן, השלישית מאז שנכנס לתפקיד, אמר מאטיס כי "ביטוי לעומק היחסים בינינו ניתן לראות בתגובה הישראלית המידית לפעולה שלנו בסוריה. 'המדינה האסלאמית' (דאעש) זו סכנה לא רק בסוריה ובעיראק, אלא גם לישראל, לאירופה ולבסוף גם לארצות הברית".

לדברי מאטיס, ארצות הברית רואה באיראן איום אזורי. "בנוסף לקמפיין שלנו להכנעת דאעש, אנו רואים את הצורך להתמודד עם הפעילות של איראן – פעילויות ימיות דרך חיזבאללה ופעילות בליסטית. ארצות הברית מחזיקה במחויבות בלתי מתפשרת לביטחונה של ישראל, וליתרונה הביטחוני האיכותי על פני איראן". הוא הוסיף כי וושינגטון "מצפה להגביר את שיתוף הפעולה על תכנית הטילים וחיזוק הברית שלנו עם ישראל כאבן יסוד בשיתוף הפעולה שלנו עם ירדן, מצרים ומדינות המפרץ. המטרה שלי היא להגביר את שיתוף הפעולה האזורי".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס בקריה בתל אביב, אפריל 2017. רויטרס
"מחויבות בלתי מתפשרת לביטחון ישראל". מאטיס וליברמן בקריה, הבוקר/רויטרס
שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס בקריה בתל אביב, אפריל 2017. ניב אהרונסון
ליברמן ומאטיס, הבוקר/ניב אהרונסון

בנוגע להסכם הגרעין עם טהראן, חזר מאטיס על הצהרתו של שר החוץ האמריקני, רקס טילרסון, השבוע. "כפי ששר החוץ אמר, איראן עומדת במחויבותה, וגם אנחנו אוכפים את ההסכם. עם זאת, זה לא תירוץ לפעילויות אחרות של איראן באזור, כולל המלחמה בתימן או תמיכתה באסד בסוריה, שממשיך את הכאוס. הנושאים הללו נפרדים, אבל הסכם הגרעין עומד בעינו".

מאטיס אף נשאל אם משטר אסד העביר את מטוסי הקרב שברשותו לבסיס חיל האוויר הרוסי בלטקיה מחשש לתקיפה אמריקנית נוספת, כפי שסיפרו אתמול בכירים ביטחוניים לרשת CNN. "ללא ספק, הם העבירו את הכוח האווירי בימים האחרונים", השיב.

שר הביטחון ליברמן אמר כי השניים רואים עין בעין את הנושאים על סדר היום. "אני מביע את הערכתי לידידותך, תמיכתך והבנתך של המורכבות של האתגרים העומדים בפני ישראל. אין ספק שהבעיה המרכזית היא ציר הרשע - מקוריאה הצפונית לטהראן, לדמשק ולחיזבאללה בביירות. הציר המקשר הוא איראן, שמנסה לכרסם תחת היציבות בכל המזרח התיכון. אנחנו חולקים את אותם עמדות וערכים, ואנחנו מקווים שבזכות תמיכתך נוכל להתגבר על האיומים ולהביא יציבות לאזור", אמר.

צעדת יום הצבא, טהראן, איראן, 17 באפריל 2017. תסנים, צילום מסך
"מחכים לפעילות קונקרטית". משמרות המהפכה של איראן/צילום מסך, תסנים

על ארסנל הנשק הכימי של אסד אמר ליברמן: "לפעמים יש לנו ודאות במאה אחוז שממשל אסד השתמש בנשק כימי נגד אזרחים, ואנחנו תומכים בפעולה האמריקנית האחרונה בסוריה. זה היה מסר חזק למשטר". לגבי הגזרה הדרומית, השיב שר הביטחון על השאלה אם ישראל תקפה מטרות דאעש בסיני: "אנחנו שמחים לראות את כוחות הביטחון במצרים יותר נחושים מול דאעש בסיני, וכמובן שהפעולה האחרונה שלהם הייתה מאוד מוצלחת".

לדבריו, הרוח הנושבת מכיוון הבית הלבן היא מרעננת וחיובית. "הממשל האמריקני רק עכשיו משלים מאה ימים, ואנחנו רואים גישה לגמרי חדשה לצפון קוריאה, לסוריה וגם לאיראן. ראינו מסרים חזקים מאוד בנוגע לאיראן בימים האחרונים, ואנחנו מאוד מרוצים. יש לנו סבלנות לחכות לצעדים קונקרטיים".

בנימין נתניהו בפגישה ראשונה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, פברואר 2017. AP
"אנחנו מאוד מרוצים מהמסרים מהבית הלבן". טראמפ ונתניהו/AP
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס בירושלים, אפריל 2017. מארק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ומאטיס, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט

הנשיא ריבלין, אמר למאטיס בפגישתם כי ישראל "מחויבת לבניית אמון בינינו לבין הפלסטינים, ואני יודע כי גם אתם מחויבים לכך. היעדר האמון בין העמים, הופך את סיום הטרגדיה בין העמים למשימה שהפכה כמעט בלתי אפשרית". לדבריו, "אנו חיים יחד על אותה פיסת אדמה, ועלינו לסמוך אלו על אלו כדי שנוכל לחיות יחד. לצערנו זמננו מתבזבז ב-120 השנים האחרונות. העובדה כי הפלסטינים לא מכירים בזכות קיומנו בארץ הזו לא מסייעת לסיום הסכסוך".

"אנו מחויבים לביטחונה של ישראל", השיב מאטיס. "בימים אלו שלפני יום הזיכרון לשואה שיצוין בישראל, חשוב שנזכיר לעצמנו שאם אנשים טובים לא יחברו אלו לאלו בעמידה מול הרוע - בני כל הדתות וכל העמים, הרוע ישלוט. אנו נוסיף ונעבוד יחד באופן הדוק, ונוסיף ונחזק את הקשרים בינינו".

ביקור בזק בעל חשיבות רבה

במרכז השיחה בין ליברמן למאטיס עמדה איראן. המדינה מוגדרת בידי צה"ל האיום מספר אחת על ישראל ומחוללת הטרור המרכזית במזרח התיכון. גם הסגל הנוכחי בבית הלבן, בראשות הנשיא דונלד טראמפ, מעניק משקל מיוחד להשפעת משמרות המהפכה האיראניות על היציבות העולמית והמעורבות בטרור, וזו נקודה קריטית עבור הדרג המדיני בירושלים וראשי מערכת הביטחון בישראל.

בתקופה הקרובה תעמוד איראן בצומת של אפשרות לשינוי מהותי באסטרטגיה הלאומית: ב-19 במאי יתקיימו בה בחירות לנשיאות. בחירת נשיא חדש, שעשוי להחליף את מקומו של חסן רוחאני שמכהן בתפקיד מאוגוסט 2013, עשויה לגרור גישה שונה במדיניות המערב כלפי הסכם הגרעין בפרט, וכלפי איראן בכלל.

עד לבחירתו של מחמוד אחמדינג'אד לנשיאות באוגוסט 2005, הייתה מוגדרת איראן על ידי אגף המודיעין במקום הרביעי בחשיבותה מבחינת האיום שהיא משיתה על ישראל. הגישה הקיצונית שהוביל הנשיא, שכיהן במשך שתי קדנציות, ובמרכה האצת תכנית הגרעין, הפכה מדינתו בתוך פרק זמן יחסית קצר ליעד המרכזי לאיסוף מידע עבור קהילת המודיעין בישראל.

לוחם חיזבאללה ליד משגר רקטות בדרום לבנון, 2010. AP
איום אזורי. לוחם חיזבאללה לצד משגר רקטות בדרום לבנון/AP

ביקורו של מאטיס הוא אמנם ביקור בזק, אך הוא בעל חשיבות רבה מאוד עבור ישראל. בראש ובראשונה, הוא מפגין את מערכת היחסים ההדוקה והחמה בין הבכירים, שמקרינה עמוק אל הדרגים האחרים בצבא האמריקני, גם בזמן שהם עסוקים במתיחות עם קוריאה הצפונית.

כעת, בתקופה שבה מערכת היחסים בין ישראל וארצות הברית נראית בשיא חסר תקדים, בישראל ירצו לראות את המעצמה אקטיבית בכל מה שקשור להשפעה על ארגוני הטרור בגבולות. זאת, בדגש על האחיזה החדשה שיש למשמרות המהפכה על חיזבאללה, פיתוח תכנית הטילים האיראנית והברחות אמצעי לחימה.

(עדכון ראשון: 12:00)

שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס בקבלת פנים בקריה בתל אביב, אפריל 2017. רויטרס
ליברמן ומאטיס, הבוקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully