וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרוחק מנתניהו, מקורב לטראמפ: לאודר לוחש על אוזן הנשיא

26.4.2017 / 9:12

רון לאודר היה בעבר ידידו הקרוב של ראש הממשלה, אך יחסיו עם נתניהו עלו על שרטון בעשור האחרון. עם זאת, גורמים ישראלים ואמריקאים מגדירים אותו כ"שליח לא רשמי, אבל משפיע" של טראמפ בנושא תהליך השלום. במקביל, אדלסון "מאוכזב" מהתנהלותו של הנשיא האמריקני

עריכה: יוסי אלטר

במארג היחסים החדש בין ישראל לבית הלבן יש לא מעט שחקני משנה מעניינים, כאלה שלא נוכחים בפגישות הרשמיות מול המצלמות, אבל שייכים למעגלים פנימיים של פקידים ומקורבים, ומשחקים תפקיד בדינמיקה הנרקמת בימים אלה מאחורי הקלעים עם הממשל החדש. בין הלוחשים על אוזנו של הנשיא דונלד טראמפ בנושא הישראלי יש גם שני יהודים אמריקנים בכירים, שלכל אחד קשר מיוחד גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אלה הם המיליארדר ואיל הקזינו שלדון אדלסון, שתרם עשרות מיליונים לקמפיין של טראמפ, ורון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי ובנה של מייסדת ענקית הקוסמטיקה אסתי לאודר, שנמנה על חוג ידידיו הקרובים של טראמפ זה עשרות שנים. בעוד שאדלסון צוטט בתקשורת האמריקנית בימים האחרונים כמי שמאוכזב מהממשל, הקשר של לאודר לחדר הסגלגל כנראה רק מתחזק, ושורה של גורמים ישראלים ואמריקנים אמרו לוואלה! NEWS כי לאודר מתפקד כ"שליח לא רשמי, אבל משפיע", שמייעץ לנשיא טראמפ בנושא התהליך המדיני.

עוד בוואלה! NEWS:
ערב פגישת טראמפ ואבו מאזן: נתניהו דורש להפסיק את התשלומים למחבלים
שר ההגנה האמריקני בביקור בישראל: "יש לאסד עוד נשק כימי"
פקיד בבית הלבן: לא גיבשנו עמדה בנוגע להקמת אי מלאכותי בעזה

רון לאודר בפגישה עם טראמפ במאר-א-לאגו, פלורידה, דצמבר 2016. AP
הקשר רק הולך ומתחזק. טראמפ ולאודר, דצמבר 2016/AP

גם מבחינת הקשר שלהם ללשכת ראש הממשלה בירושלים, יש בין לאודר ואדלסון הבדל מהותי: בעוד הראשון, המוציא לאור של "ישראל היום", הפך בעשור האחרון לפטרונו הפוליטי העיקרי של נתניהו, היחסים של השני עם רחוב בלפור רק החמיצו. לאודר היה בעבר אחד מידידיו הקרובים של ראש הממשלה, ובכהונתו הראשונה בשנות ה-90 אף שימש שליח מטעמו במשא ומתן חשאי שניהל עם המשטר הסורי על רמת הגולן.

עם זאת, בשנת 2011 היחסים בין השניים הידרדרו, בעקבות סדרה של פרסומים ביקורתיים כלפי ראש הממשלה ומשפחתו בערוץ 10. כיום, לאודר נחשב לאחד האנשים הנתעבים ברחוב בלפור, אך בה בעת, נראה שהשפעתו בחדר הסגלגל רק הולכת וגוברת. ביום ראשון האחרון, טראמפ מסר ברכה מיוחדת לרגל פתיחת כנס הקונגרס הציוני העולמי, שבראשו עומד לאודר, בניו יורק, ובה שיבח את ידידותם ואת "העבודה הנהדרת שהוא עושה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בנימין נתניהו נואם בטקס במרכז הבינתחומי בהרצליה 26 אוקטובר 2016. אילן אסייג, מערכת וואלה! NEWS
"מאוכזב וכועס". אדלסון ונתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אילן אסייג

החברות בין טראמפ ללאודר היא היסטורית, וראשיתה בלימודים משותפים באוניברסיטה בשנות ה-50. הם המשיכו בחוגים משותפים בעשורים שלאחר מכן כאנשי עסקים בחוגים משותפים, ואמו של לאודר הייתה מהראשונות לקבל את טראמפ לחברה הניו יורקית שבבעלותה כאיש נדל"ן צעיר. ב-2004 חברת הקוסמטיקה של המשפחה אף השיקה בושם על שמו: "דונלד טראמפ - הניחוח".

לאודר הבן תמך בטראמפ במרוצת הקמפיין, ומאז בחירתו הגן עליו בעקביות מפני ההאשמות החוזרות באנטישמיות. "אין בו עצם אחת של אנטישמיות", אמר בראיון לרשת MSNBC בדצמבר האחרון. חודש לאחר מכן, כשהבית הלבן השמיט את היהודים מהודעת יום השואה הבינלאומי וזכה לגינוי של כל הקבוצות היהודיות האמריקאיות, לאודר היה היחיד שהתייצב מאחורי הנשיא ותקף את המבקרים כמי שמשחקים "משחקים פוליטיים על גבי זיכרון הנספים". הוא יצא בהודעות תמיכה וגיבוי גם למינויו השנוי במחלוקת של דייוויד פרידמן לשגריר ארצות הברית בישראל.

בנימין נתניהו בפגישה ראשונה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, פברואר 2017. AP
"אין בו עצם אחת של אנטישמיות". טראמפ ונתניהו בבית הלבן/AP

בנושא הישראלי-פלסטיני, לאודר נחשב לתומך בפתרון שתי המדינות, ולאחר בחירתו של טראמפ הוא טען כי הנשיא יהיה מסוגל להצליח איפה שכולם נכשלו. "נשיאים רבים נכנסו למשרד כשהם מדברים על זה וכולם נכשלו", אמר אז. "הם נכשלו כי כולם ניסו לעשות הסכם בין שני עמים, לאף אחד לא היה ניסיון בלסגור עסקה. לטראמפ יש את הניסיון וההבנה איך עושים 'דיל', ואם למישהו יש סיכוי – זה לו".

יתרה מכך, עוד לפני כניסתו של טראמפ לבית הלבן, כלי תקשורת ערביים דיווחו כי הפלסטינים פנו ללאודר בניסיון ליצור ערוץ שיח עם הממשל. לדברי גורמים ישראלים ואמריקנים, בשבועות האחרונים הוא מגביר את מעורבותו בנושא.

"לאודר לטראמפ: 'ישראל היא הבעיה'"

בסוף החודש שעבר, לאודר נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי במצרים, כשבוע לפני פגישתו של הנשיא המצרי עם טראמפ בבית הלבן. לוואלה! NEWS נודע כי הוא ערך פגישה גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בשבועות האחרונים, במיקום מחוץ לרמאללה.

בדיווח באתר "ג'ואיש אינסיידר" שפורסם אתמול, הוגדר לאודר "הלוחש על אוזנו" של טראמפ בנושא הישראלי-פלסטיני. מספר מקורות טענו, על פי אותו דיווח, כי לאודר הוא זה ששכנע את טראמפ שאפשר להשיג את "הדיל האולטימטיבי" בין ישראל והפלסטינים, וכי בין היתר, לאודר אמר לנשיא כי "ישראל היא הבעיה", ולא הפלסטינים.

מקורב ללאודר אמר לוואלה! NEWS כי המידע על פגישה עם אבו מאזן "אינו מדויק", אך לא הכחיש את עצם קיומה. "כחלק מתפקידו כנשיא הקונגרס היהודי העולמי, לאודר נפגש עם מנהיגים בכל האזור ורחבי העולם, והקשרים האלה נושאים פירות ממשיים", אמר המקורב, שציין כי משלחת מבחריין השתתפה השבוע לראשונה בכנס הקונגרס בניו יורק.

רון לאודר בביקור בוותיקן, אוקטובר 2015. AP
נתניהו "מוטרד" מהלחץ מכיוון טראמפ. לאודר/AP

עם או בלי קשר ללאודר, לנתניהו יש קשר ישיר וחם לחדר הסגלגל, ונציג מטעמו שלוחש במקביל על אוזניהם של יועצי הנשיא. שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר נחשב לבן בית בחדר הסגלגל, ומקורב מאוד לחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, ולשליח האמריקני לענייני תהליך השלום, עורך הדין ג'ייסון גרינבלט. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לפניות וואלה! NEWS בנושא מעורבותו האפשרית של לאודר בניסיונות להנעת התהליך, אולם מקורבים לנתניהו אמרו כי בימים האחרונים הוא נראה "מוטרד" מהלחץ המסתמן מכיוונו של טראמפ בנושא.

היחסים הקרירים בין נתניהו ללאודר הפכו מאז ספטמבר האחרון לנתק מוחלט. לאודר הגיע אז לארץ להשתתף בהלווייתו של חבר קרוב נוסף שלו, הנשיא לשעבר שמעון פרס. במהלך הביקור, התבקש איש העסקים היהודי הניו יורקר לתת עדות במשטרה, בבדיקה שאחר כך הפכה לחקירת תיק 1000, "פרשת המתנות".

מרים ושלדון אדלסון בהשבעת הנשיא דונלד טראמפ, וושינגטון, 20 בינואר 2017. רויטרס
מקום של כבוד. בני הזוג אדלסון בהשבעת טראמפ/רויטרס

בה בעת שלאודר מתקרב לטראמפ, מסתמן אדלסון, שזכה לכבוד מלכים כשעמד עם רעייתו מירי מאחורי הנשיא בטקס ההשבעה בוושינגטון בחודש ינואר, כמי שמאוכזב מהתנהלותו של הממשל האמריקני במאה ימיו הראשונים. על פי דיווח באתר "פוליטיקו", אדלסון "מאוכזב וכועס", בין היתר על זניחת הבטחת הקמפיין של טראמפ להעביר את השגרירות לירושלים. דובר מטעמו של אדלסון הכחיש כי הוא כועס על הנשיא או אינו מרוצה ממנו, אך דווח כי מאז ינואר הפסיק אדלסון לתרום לארגונים וקבוצות הפועלים למען טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully