וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקיד בבית הלבן: לא גיבשנו עמדה בנוגע להקמת אי מלאכותי בעזה

7.4.2017 / 3:03

לדברי הפקיד, לממשל האמריקני אין די מידע על היוזמות של השר כץ להקמת האי ותכנית הרכבות האזורית. הוא הוסיף כי לא מדובר בהחלטות אמריקניות, אלא ב"יוזמות שהצדדים באזור צריכים לגבש במשותף"

צילום: לע"מ

(פגישת נתניהו עם שליחו של טראמפ, בחודש שעבר)

ארצות הברית טרם גיבשה עמדה בנוגע ליוזמות הכלכליות האזוריות של שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, להקמת אי מלאכותי מול חופי עזה ופריסת רשת רכבות אזורית בין ישראל, ירדן, ערב הסעודית ומדינות נוספות במפרץ. "אין לנו עדיין מידע מספיק כדי שתהיה לנו עמדה מושכלת בנושאים הללו", אמר פקיד בבית הלבן לוואלה! NEWS. הפקיד אישר כי היוזמות של השר כץ הוצגו לשליח המיוחד של הנשיא דונלד טראמפ, ג'ייסון גרינבלט, במהלך ביקורו באזור בחודש שעבר, אך הדגיש כי זה היה "סיור למידה" בלבד. "במהלכו שמע הרבה רעיונות מעניינים, ובהם גם היוזמות הללו". הוא הוסיף כי "לא מדובר בהחלטות מדיניות אמריקניות, אלא ביוזמות שהצדדים באזור צריכים לגבש במשותף יחדיו".

כץ מקדם בחודשים האחרונים באינטנסיביות את תכנית האי-פרדות, להקמת אי מלאכותי בגודל של שמונה קילומטרים שיחובר לעזה בגשר שעליו עמדת בידוק ביטחונית, ויכלול נמל ימי ובעתיד ייתכן שגם שדה תעופה. הרעיון, שזוכה לסיקור נרחב והתעניינות בתקשורת הבינלאומית, נועד לספק פתרון למשבר ההומניטרי בעזה מבלי לסכן את ביטחון ישראל ולהקים נמל עזתי בפיקוח ביטחוני בינלאומי כך שטענות הפלסטינים על סגר ימי על רצועת עזה יתמוססו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושליח ממשל טראמפ למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט. ירושלים, 13 במרץ 2017. שגרירות ארצות הברית בישראל
מאטי שטרן, מערכת וואלה! NEWS
"סיור למידה בלבד". גרינבלט ונתניהו, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, שגרירות ארצות הברית בישראל מאטי שטרן

שלשום כינס כץ מסיבת עיתונאים בה הציג תכנית כלכלית-אזורית נוספת, לחיבור תחבורתי-רכבתי אזורי. התכנית מתבססת על הרחבת התשתית הקיימת של מסילות הרכבת בישראל, ופרויקטים קיימים ומתוכננים בירדן וערב הסעודית, שנועדה בסופו של דבר לייצר קו שינוע יבשתי מערב הסעודית ומדינות המפרץ דרך ירדן לנמל חיפה ונמלים אחרים בישראל.

במסיבת העיתונאים חשף כץ כי לפני כשבועיים הוזמן על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו להציג את התכניות בפני גרינבלט, שסיים את ביקורו בישראל וברשות הפלסטינית, בפגישה שנייה אצל נתניהו. בפגישה אמר כץ לגרינבלט שהוא אינו מבקש מימון אמריקני אלא "גיבוי והובלה בלבד". לדבריו, גרינבלט "הביע הערכה מאוד עמוקה" לתכניותיו ואמר שיפעל כדי לגייס את תמיכת הנשיא בקידומן. כץ סירב לפרט, אך אמר שהוא מקיים מגעים גם מול מדינות אחרות באזור ובעולם, כולל מדינות ערביות, כדי לגייס שיתוף פעולה.

שר התחבורה ישראל כץ במסיבת העיתונאים עם הגעתה של חברת  קתאי פסיפיק לישראל, נתב"ג, 26 במרץ 2017. ראובן קסטרו
"יש הידברויות משמעותיות". כץ/ראובן קסטרו

"מטבע הדברים לגבי הצד הערבי לא אפרט. אבל רק אמרתי על בסיס מוצק, הם לא זרים להם הרעיונות האלה. יש הידברויות משמעותיות וגם תהיינה ואני אופטימי לגבי היכולת והצורך לקדם את הדברים האלה", אמר כץ. "הדבר הזה יתרום לכלכלת ישראל, לכלכלת ירדן, וכלכלת המדינות הערביות". הוא הדגיש את הפוטנציאל לשינוי כלכלי במצבם של הפלסטינים ביהודה ושומרון. "זה יחבר את הפלסטינים באופן תחבורתי לא רק לנמל חיפה אלא גם למרחב הערבי. זה יאפשר את נטרול הסכנה הביטחונית, לאפשר להם קשר כלכלי תחבורתי והומניטרי לעולם", אמר.

תכנית האי המלאכותי נידונה באופן ראשוני בקבינט המדיני-ביטחוני אך זה חודשים נתניהו נמנע מלהעלות אותה לדיון נוסף והצבעה. כמה ימים אחרי הפגישה עם גרינבלט, נתניהו הביע הסתייגות מהרעיון, ובתדרוך עיתונאים שקיים במהלך ביקורו בסין אמר כי "השאלה העיקרית היא שאלת הבידוק הביטחוני, שעלתה מצד גורמי הביטחון. אף אחד לא אומר שיהיה שותף בצד השני. אנו לא מעוניינים לחזק את חמאס, אלא למנוע משברים הומניטריים בעזה. המדיניות שלנו, הלכה למעשה, היא להכניס סחורות לרצועה. הבעיה היא, כאמור, שחמאס מנסה להבריח פנימה נשק וגובה מס מההכנסות, שבו הוא משתמש לצורכי טרור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully