וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כץ: ממשל טראמפ בוחן הקמת אי מלאכותי מול עזה ותכנית רכבות אזורית

5.4.2017 / 13:13

שר התחבורה סיפר כי נתניהו הזמין אותו לפגישה עם שליחו של הנשיא, ג'ייסון גרינבלט, במהלך ביקורו בישראל, שבה הציג את תכניותיו ליוזמות כלכליות אזוריות - כולל חיבור מסילות רכבת לירדן ולסעודיה. לדברי השר, מתקיימים מגעים מול הממשל לקידום התכניות

צילום: לע"מ

שר התחבורה ישראל כץ הציג בפני השליח המיוחד של דונלד טראמפ, ג'ייסון גרינבלט, את תכניותיו לקידום יוזמות כלכליות אזוריות – תוכנית "האי-פרדות" להקמת אי מלאכותי מול חופי רצועת עזה, ותכנית המסילות לחיבור תחבורתי רכבתי אזורי – מסילות רכבת שיחברו את ישראל לירדן, ובהמשך לערב הסעודית ומדינות המפרץ. לדברי כץ, שחשף היום (חמישי) את תכניתו במסיבת עיתונאים בירושלים, גרינבלט אמר שהוא יפעל על מנת לגייס את הנשיא לתמוך ולסייע בתכניות שהציג, וכי מתקיימים מגעים מול הממשל לקידומה.

כץ סיפר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין אותו לפגישה עם גרינבלט במהלך ביקורו בישראל בחודש שעבר, כדי להציג בפניו את התכניות הכלכליות שגיבש במשרד התחבורה ומשרד המודיעין, שלדבריו "יהיו בסיס ליוזמות מדיניות בהמשך". בפגישה, שהיתה לדברי כץ "ממושכת", כץ הציג בפני גרינבלט את התוכנית להקמת אי מלאכותי כשמונה קילומטר מחופי עזה, שאותה הוא מקדם בשנים האחרונות, ש"תאפשר לעזה קשר תחבורתי-כלכלי ומוצא לעולם תוך שמירת ביטחון ישראל", וכן את תכנית המסילות.

לקריאה נוספת בנושא
שליח טראמפ לאבו מאזן: "הבנייה בהתנחלויות לא תוקפא, אלא רק תואט"
נתניהו אחרי פגישתו עם גרינבלט: "מנסים לגבש נוסחה לבנייה בהתנחלויות"

שר התחבורה ישראל כץ במסיבת העיתונאים עם הגעתה של חברת  קתאי פסיפיק לישראל, נתב"ג, 26 במרץ 2017. ראובן קסטרו
ממשיך לקדם את תכניתו האזורית. השר כץ, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

התכנית מתבססת על הרחבת התשתית הקיימת של מסילות הרכבת ורכבת העמק, ופרויקטים של רכבות קיימים ומתוכננים בירדן ובערב הסעודית. לפי התוכנית, רכבת העמק תורחב מבית שאן עד מעבר שייח חוסיין בנהר הירדן, ומשם יש תוואי לחיבור לתוך ירדן. במקביל, רשת הרכבות הסעודית תוכל לחבר את מדינות המפרץ לירדן ומשם לישראל ונמל חיפה ונמלים ימיים אחרים.

"אמרתי למר גרינבלט, שאני לא צריך כסף מארצות הברית, אלא רק גיבוי הובלה מול ירדן ותמיכה, כי המשקיעים הפרטיים ישקיעו את הכסף", אמר כץ, שהוסיף כי גרינבלט "הביע הערכה מאוד עמוקה" לתכנית. לדבריו, הוא מקיים מגעים גם מול מדינות אחרות באזור ובעולם – כולל מדינות ערביות - כדי לגייס שיתוף פעולה. "מטבע הדברים, לגבי הצד הערבי, לא אפרט. רק אמרתי מתוך בסיס מוצק כי הרעיונות האלה לא זרים להם. יש הידברויות משמעותיות, ואני אופטימי לגבי היכולת והצורך לקדם את הדברים האלה".

לדברי כץ, "הדבר הזה יתרום לכלכלת ישראל, לכלכלת ירדן, ולכלכלת המדינות הערביות". שר התחבורה הדגיש את הפוטנציאל לשינוי כלכלי במצבם של הפלסטינים ביהודה ושומרון. "זה יחבר את הפלסטינים באופן תחבורתי לא רק לנמלי חיפה, אלא גם למרחב הערבי. זה יאפשר את נטרול הסכנה הביטחונית, לאפשר להם קשר כלכלי תחבורתי והומניטרי לעולם. לא נשנה את אמנת החמאס או את האידיאולוגיה שלהם - אנחנו לא הולכים להידבר עם חמאס".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושליח ממשל טראמפ למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט. ירושלים, 13 במרץ 2017. שגרירות ארצות הברית בישראל
מאטי שטרן, מערכת וואלה! NEWS
הביע הערכה ליוזמות. גרינברלט עם נתניהו, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, שגרירות ארצות הברית בישראל מאטי שטרן

כץ התייחס גם לטבח האחרון בסוריה. הוא אמר כי הוא מתכוון לפנות לראש הממשלה כדי =לפעול להעברת סיוע הומניטרי ורפואי לנפגעי הנשק הכימי והלעברתם במידת הצורך להמשך טיפול בבתי החולים בישראל. "כל מה שקורה בסוריה עכשיו וכל הטרגדיה הזו ממחישה את הצורך בהיווצרות ציר ביטחוני, מודיעיני ופרגמטי מול הציר השיעי בסוריה בגיבוי איראני", אמר. "לחיבור האסטרטגי-כלכלי יש משמעות רבה ותרומה רבה, וגם לפלסטינים זה יכול לשנות את המציאות באופן אמיתי ואסטרטגי". כץ הוסיף כי הוא מקווה שבקרוב גם הקבינט המדיני-ביטחוני יאשר את התכניות.

כץ נשאל גם על שובו של השר לשעבר גדעון סער למערכת הפוליטית השבוע, ואמר כי הוא "אינו עוסק כעת בנושאים פוליטיים. בכל מקרה אמרתי את עמדתי – הבחירות לכנסת הבאה יתקיימו במועדן בנובמבר 2019 וכל עיסוק אחר בנושא לא רלבנטי". כץ הבהיר כי "נתניהו הוא ראש הממשלה אבל ביום שיסיים את תפקידו בכוונתי להתמודד על ראשות הליכוד וראשות הממשלה מטעם הליכוד ואני משוכנע שאייבחר. עד היום היו ללליכוד ארבעה מנהיגים בלבד ובכוונתי להיות החמישי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully