וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגעים מול הבית הלבן לתיאום ביקור טראמפ בישראל בחודש הבא

26.4.2017 / 15:09

גורם ישראלי אישר כי מתנהלים מגעים לתיאום ביקור של הנשיא, על רקע הגעת משלחת פלסטינית בכירה לוושינגטון לתיאום הפגישה בין טראמפ לאבו מאזן. לפי שעה לא ידוע על הסכמות ממשיות בין הצדדים

צילוום: ערוץ 20, עריכה: ורד לידני

(בווידאו: פגישת טראמפ-נתניהו בוושינגטון, לפני כחודשיים)

מגעים מתנהלים בין ירושלים לוושינגטון, לשם תיאום ביקור ראשון של הנשיא דונלד טראמפ בישראל בחודש הבא – כך אישר היום (רביעי) גורם ישראלי, בעקבות הפרסום בחדשות 2. הגורם הדגיש כי מדובר במגעים ראשוניים בלבד, ולפי שעה לא ידוע על הסכמות ממשיות שהושגו בין הצדדים. על פי הדיווח בחדשות 2, נבחנת האפשרות של קיום הביקור ב-21 במאי, באותו השבוע שבו צפוי טראמפ לבקר במדינות אירופה, או מאוחר יותר בסוף החודש. מחר צפוי להגיע לישראל צוות אמריקני שיעסוק בתיאומים הלוגיסטיים הנדרשים לקראת הביקור האפשרי.

הניסיונות לתיאום הביקור נערכים על רקע הגעתה של וושינגטון של משלחת פלסטינית בכירה, שפועלת לתיאום הפגישה בין טראמפ ליו"ר הרשות אבו מאזן בשבוע הבא בבירה האמריקנית. ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם טראמפ בוושינגטון לפני כחודשיים, ובחודשים האחרונים נועד שליחו המיוחד של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, עם בכירים ישראלים ופלסטינים באזור.

עוד בוואלה! NEWS:
ישראל מקצצת שני מיליון דולר מתקציבה לאו"ם: "פעילות אנטי-ישראלית"
שגרירת ארה"ב באו"ם: "היחס לישראל כבר מתחיל להשתנות"
ארגוני השמאל משיבים אש: "נתניהו הציב אולטימטום – ואכל את הכובע"

בנימין נתניהו בפגישה ראשונה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, פברואר 2017. AP
טראמפ ונתניהו בבית הלבן, לפני כחודשיים/AP

גורמים ישראלים ואמריקנים אמרו לוואלה! NEWS, כפי שפורסם מוקדם יותר היום, כי נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר, שיחסיו עם נתניהו הידרדרו בעשור האחרון, מתפקד כ"שליח לא רשמי, אבל משפיע", שמייעץ לנשיא טראמפ בנושא התהליך המדיני. בסוף החודש שעבר, לאודר נפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי במצרים, כשבוע לפני פגישתו של הנשיא המצרי עם טראמפ בבית הלבן. לוואלה! NEWS נודע כי הוא ערך פגישה גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בשבועות האחרונים, במיקום מחוץ לרמאללה.

בדיווח באתר "ג'ואיש אינסיידר" שפורסם השבוע, הוגדר לאודר "הלוחש על אוזנו" של טראמפ בנושא הישראלי-פלסטיני. מספר מקורות טענו, על פי אותו דיווח, כי לאודר הוא זה ששכנע את טראמפ שאפשר להשיג את "הדיל האולטימטיבי" בין ישראל והפלסטינים, וכי בין היתר, לאודר אמר לנשיא כי "ישראל היא הבעיה", ולא הפלסטינים. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לפניות וואלה! NEWS בנושא מעורבותו האפשרית של לאודר בניסיונות להנעת התהליך, אולם מקורבים לנתניהו אמרו כי בימים האחרונים הוא נראה "מוטרד" מהלחץ המסתמן מכיוונו של טראמפ בנושא.

יו"ר הרשות הפלסטינית בפסגת הליגה הערבית בים המלח, ירדן, 29 במרץ 2017. רויטרס
"תתעמתו עם הטרור". אבו מאזן/רויטרס

בראיון שהעניק נתניהו לשון האניטי ברשת "פוקס ניוז" ושודר בסוף השבוע האחרון, אמר ראש הממשלה כי הרשות הפלסטינית "משלמת על בסיס שנתי לעתים מאות מיליוני דולרים, לטרוריסטים שרצחו ישראלים, שרצחו אמריקנים. בעשור זה יכול לחצות את הרף של מיליארד דולר. ואני לא מדבר על חמאס, אני מדבר על הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן, שעומד לפגוש את הנשיא טראמפ". לדבריו, "המבחן הראשון לשלום זה לומר להם: 'אתם רוצים שלום? תוכיחו את זה. תתעמתו עם הטרור. תפסיקו לתגמל טרוריסטים'".

לקראת הפגישה ביום רביעי הבא, נתניהו הוסיף כי הדבר החשוב הוא לא מה אבו מאזן יאמר לנשיא טראמפ בוושינגטון, אלא מה הוא יגיד לפלסטינים עם שובו. לדבריו, "אם הוא יגיד לאנשיו 'אני אשנה את החוק, שיאסור על תשלום לטרוריסטים ואני אשנה את החוק הזה, ואוודא שאפילו לא אגורה הולכת לטרוריסטים ומשפחותיהם', זה יהיה שינוי. אני אשמח. תוכיח שאני טועה. אבל לא במילים יפות שנאמרות בוושינגטון מול המצלמות. שנה את הדרך שבה אתה משלם לטרוריסטים - אל תשלם להם".

שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס בקריה בתל אביב, אפריל 2017. ניב אהרונסון
מאטיס בביקור בקרייה, בשבוע שעבר/ניב אהרונסון

ביום שישי נועד שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס עם ראש נתניהו, עם הנשיא ראובן ריבלין ועם שר הביטחון אביגדור ליברמן. בפתח פגישתם בירושלים, אמר נתניהו למאטיס, שזהו ביקורו הראשון בארץ מאז כניסתו לתפקיד, כי "לישראל אין חברה טובה יותר מאמריקה, ולאמריקה אין חברה טובה מישראל. זו מערכת יחסים שבנויה על שיתוף ערכים במובן העמוק ביותר".

בהמשך, בירך נתניהו על המדיניות כלפי איראן. "אני חושב שזה שינוי מבורך של ההנהגה האמריקנית והמדיניות האמריקנית. יש לנו ערכים משותפים ואיומים משותפים: האסלאם הרדיקלי, דאעש ואיראן. נשתף פעולה לנוכח ההזדמנויות המצוינות לפתחנו".

בפגישתו עם ליברמן, השלישית מאז שנכנס לתפקיד, אמר מאטיס כי "ביטוי לעומק היחסים בינינו ניתן לראות בתגובה הישראלית המידית לפעולה שלנו בסוריה. 'המדינה האסלאמית' (דאעש) זו סכנה לא רק בסוריה ובעיראק, אלא גם לישראל, לאירופה ולבסוף גם לארצות הברית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully