וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם כל הפצצות": מסר מאיים מטראמפ לארגוני הטרור - ולצפון קוריאה

14.4.2017 / 9:30

הנשיא האמריקני ביקש להעביר מסר חד ותקיף לא רק לדאעש, שעשרות מלוחמיו נהרגו, אלא גם למדינות עוינות - ובעיקר כאלה שמנסות להסתיר מתקני גרעין עמוק מתחת לאדמה. בהטלת הפצצה האדירה, טראמפ הוכיח שהוא לא חושש מהביקורת בדרך ליצירת הרתעה בינלאומית

רויטרס

פצצת GBU-43, "אם כל הפצצות", שהטיל אתמול (חמישי) הצבא האמריקני בהרי אפגניסטן, נועדה לא רק לפגוע בטרוריסטים של ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אלא סיפקה מסר לעולם כולו - יש נשיא חדש בבית הלבן, והוא נחוש להשיג את יעדיו. הטלת הפצצה האימתנית, שמשקלה כתשעה טונות וחצי על מתחם מנהרות של דאעש במחוז ננגרהאר שבמזרח אפגניסטן, קשורה באופן הדוק לתקיפה האמריקנית בשבוע שעבר נגד בסיס אווירי של המשטר הסורי, באמצעות עשרות טילי טומהוק.

התקיפה בסוריה - שהגיעה בעקבות המתקפה הכימית של כוחות הנשיא בשאר אסד בעיירה חאן שייחון שבאזור אידליב, ממנה נהרגו יותר ממאה בני אדם - כמו גם הפצצה שהוטלה אתמול, ביקשה להבהיר למעצמות ולמדינות עוינות אחרות, כמו קוריאה הצפונית, כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לא חושש מקבלת החלטות משמעותיות בזירה המדינית-ביטחונית. זאת, גם כאשר החלטות כאלה אינן מתקבלות בהסכמה מלאה או מעוררות ביקורת ואיומים.

עוד בוואלה! NEWS:
מתרחק מרוסיה - ומתקרב לסין: ממשל הנשיא טראמפ משנה כיוון
טראמפ מבולבל: "אכלתי עוגה עם נשיא סין - וסיפרתי לו שתקפנו בעיראק"
פעילות חריגה תועדה בקוריאה הצפונית: "מתכוננים לניסוי גרעיני"

ארה"ב הטילה את אם כל הפצצות באפגניסטן, אפריל 2017. רויטרס
פצצה שמעבירה מסר. "אם כל הפצצות" ששוגרה אמש באפגניסטן/רויטרס

רוסיה מתחה ביקורת על פעילות הצבא האמריקני בסוריה, והבהירה כי ההחלטה תשפיע על מערכת היחסים בין המדינות. אולם הבית הלבן לא נרתע והודיע כי אם יידרש לכך, הצבא יבצע תקיפות נוספות. לאור זאת, אין ספק כי השימוש ב"אם כל הפצצות", הפצצה הקונבנציונלית הגדולה ביותר שנעשה בה שימוש אי פעם, ישפיע לא רק על ארגוני הטרור, שייאלצו לחשוב על מקומות מסתור חדשים, אלא בהחלט ייצור גם הרתעה בזירה הבינלאומית.

שמה של הפצצה עלה בראשית העשור הנוכחי, במיוחד על רקע המתיחות מול קוריאה הצפונית ואיראן, ונוכח תכניות הגרעין שלהן. הפצצה פותחה בשל החשש בקרב צבאות מערביים כי יהיה קושי רב לפגוע בתשתיות הגרעין, שנחפרו לרוב בהרים, עמוק מתחת לפני האדמה, ומוגנים בבטון ובפלדה. אולם כעת, השימוש ב-GBU-43 נגד מטרות דאעש מכניס ממד חדש למשוואת הלחימה בטרור.

אכן, ממשרד ההגנה האפגני נמסר כי לפחות 36 לוחמים נהרגו במתקפה על מערך המנהרות המבוצר, ואף הובהר כי "בסיס חשוב של הארגון", כמו גם מצבור גדול של נשק ושל ציוד לוגיסטי, הושמד. בהודעה נוספת מלשכת הנשיאות בקאבול נמסר כי המתקפה "נועדה לסייע לכוחות הנאבקים בדאעש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
מפה אזור הפצצה. google maps, צילום מסך
מפה אזור הפצצה/צילום מסך, google maps

על פי פרסומים זרים, הפצצה - בשונה מפצצות כבדות אחרות - יודעת לחדור ביצורים בעומק של יותר מ-60 מטרים, ובהפעלה נכונה של הנשק העוצמתי היא מסוגלת להשמיד גם את תשתיות פרויקט הגרעין האיראני, שחפור בכמה מוקדים עמוק מתחת לאדמה. בקיץ 2012 הכריז הצבא האמריקני על הפיכתה של "אם כל הפצצות" למבצעית, וגורמי ביטחון טענו אז כי מדובר בהעברת מסר לאיראן בנוגע למידת הרצינות של וושינגטון לאפשרות של תקיפה.

גורמי ביטחון בארצות הברית באותם ימים טענו כי במערכת הביטחון בישראל התעניינו ברכש פצצות מפצחות בונקרים ובאפקט שלהן במתארים שונים במיוחד. זאת, על רקע האפשרות שצה"ל יתקוף את מתקני הגרעין באיראן.

הצבא האמריקני תקף באופן נרחב בראשית העשור הקודם את אזור הרי טורה-בורה באמצעות מפציצים, לאחר שגופי המודיעין העריכו כי מנהיג אל-קאעדה והמבוקש מספר אחת בעולם, אוסמה בן לאדן, מסתתר שם. אחרי שנים התברר כי בן לאדן הצליח להימלט מאפגניסטן, שם פעל בחסות הטליבאן, והסתתר בפקיסטן עד שחוסל על ידי יחידת "אריות הים" של הצי האמריקני.

ארה"ב הטילה את אם כל הפצצות באפגניסטן, אפריל 2017. רויטרס
פטריית העשן לאחר הטלת הפצצה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully