וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתרחק מרוסיה - ומתקרב לסין: ממשל הנשיא טראמפ משנה כיוון

13.4.2017 / 11:58

נשיא ארה"ב אמר כי היחסים עם מוסקבה נמצאים בשפל, בעודו נסוג מביקורתו כלפי בייג'ינג, שלא הטילה וטו במועצת הביטחון על גינוי לסוריה. בכיר בממשל: "ניצחון משמעותי לכל העמים הנאורים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

אחרי התקיפה האמריקנית בסוריה בשבוע שעבר, והטונים הקרירים מצד הנשיא דונלד טראמפ ושר החוץ שלו רקס טילרסון כלפי מוסקבה, מאותתים הלילה (חמישי) בוושינגטון כי ישנו ידיד אחר שאמור למלא את הוואקום - נשיא סין שי ג'ינפינג. אמש אמר טראמפ כי היחסים עם רוסיה הם "בשפל של כל הזמנים", במה שנראה כמו ניסיון נוסף להרחיק את עצמו מנשיא רוסיה.

אמש התקיימה במועצת הביטחון של האו"ם הצבעה על טיוטת החלטה שיזמה ארצות הברית יחד עם עוד עשר מדינות נוספות בניסיון לגנות את סוריה. ברוסיה החליטו, שלא במפתיע, להטיל וטו על ההחלטה - אבל דווקא הסינים נמנעו. בכיר בממשל שיבח הלילה את הצעד הזה של הסינים ואמר כי "מדובר בניצחון משמעותי לכל העמים הנאורים, מפני שזה מראה עד כמה משטרו של אסד ואלו הנותנים לו חסות נמצאים בבידוד".

הבכיר בבית הלבן ייחס את ההימנעות של הסינים לפגישה המוצלחת שטראמפ קיים עם נשיא סין בשבוע שעבר. "זו הייתה שיחה מאוד חמה", אמר הבכיר, שהביע ביטחון כי הקשרים האישיים בין השניים, שהתבטאו בין היתר בפגישה של הנשיא הסיני עם נכדיו של טראמפ, "השפיעו על מערכת היחסים שלהם". לדבריו, "ההחלטה של הנשיא שי מדברת בעד עצמה מבחינת המנהיגות שבה, והנחישות שלו להציב מכשול בפני האו"ם".

לקריאה נוספת בנושא
לפני התקיפה: ארה"ב יירטה שיחות הכנה לשימוש בנשק כימי בסוריה
פעילות חריגה תועדה בקוריאה הצפונית: "מתכוננים לניסוי גרעיני"

פגישת דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג, פלורידה, 7 באפריל 2017. רויטרס
הפגישה ביניהם שיפרה את היחסים. טראמפ ושי/רויטרס

במקביל, טראמפ העניק גם "מתנה" משלו לנשיא הסיני, כאשר בריאיון לוול סטריט ג'ורנל אמש אמר כי לא יכריז על סין בתור מדינה שעושה מניפולציות בשער המטבע שלה. זאת אחרי שחזר ותקף את הסינים על שער החליפין של היואן במשך שנים ארוכות, אפילו עוד לפני שהחליט להתמודד לנשיאות. אמש כבר נשמע אחרת: "הדולר הופך לחזק מאוד", אמר לעיתון.

במסיבת עיתונאים עם מזכ"ל נאט"ו נשאל טראמפ האם עשה "דיל" עם סין על עזרה בזירה הבינלאומית, בדגש על קוריאה הצפונית, בתמורה לוויתור בסוגיית מטבע החוץ. טראמפ נמנע מתשובה חד-משמעית והביע תקווה כי שי "יעשה את הדבר הנכון". עם זאת, הוא שיבח את סין על החלטתה לדחות ספינות פחם מקוריאה הצפונית ואמר כי מדובר ב"צעד גדול". בארצות הברית מעוניינים להיעזר בסין על מנת להפעיל לחץ על הדיקטטורה המבודדת, ופחם, שמהווה את אמצעי הייצוא העיקרי של צפון קוריאה, הוא דרך משמעותית לעשות כן.

המהלכים האחרונים של טראמפ מבטאים שינוי חד בעמדתו כלפי מוסקבה בזמן שחקירת הקשרים לכאורה של בכירים בקמפיין טראמפ ובכירים רוסים נמשכת. רק לפני חודשיים, כאשר הטיח בו המראיין ביל אוריילי ברשת פוקס כי פוטין רוצח, השיב לו הנשיא "יש הרבה רוצחים. אתה חושב שהמדינה שלנו כל כך תמימה?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הציוץ של שגרירת ארה"ב לאו"ם

כאשר הניסיון לפתוח את הכהונה באתחול היחסים עם רוסיה נתקל במהמורות, מוצא טראמפ נחמה גם בזרועותיה של נאט"ו. באינספור הזדמנויות הגדיר את הברית הצפון אטלנטית "מיושנת", אבל אתמול, אחרי שקיבל הבטחה מפורשת כי המדינות החברות ישתדלו להגביר את התרומות הכספיות שלהם לברית, הוא כבר נשמע מפויס הרבה יותר. "אמרתי שנאט"ו מיושנת. היא לא מיושנת יותר", הוא אמר.

מי שהיטיבה כהרגלה לסכם את הכול בצורה הכי חדה וקולעת היא שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, שצייצה אחרי ההצבעה במועצת הביטחון: "זהו יום חזק לארצות הברית, יום חלש לרוסיה, יום חדש לסין, ויום הדין לאסד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully