וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגד דאעש באפגניסטן: ארה"ב הטילה לראשונה את "אם כל הפצצות"

13.4.2017 / 22:13

הפנטגון הודיע כי נעשה שימוש בפצצה הקונבנציונלית הגדולה ביותר עד כה, שהוטלה על מתחם מנהרות של הארגון במזרח המדינה. השימוש בפצצה, שמשקלה כ-9.5 טונות, הוא הפגנת כוח נוספת מצד טראמפ אחרי התקיפה בסוריה. טראמפ: "מבצע מוצלח"

צילום: רויטרס

צבא ארצות הברית הודיע הערב (חמישי) כי השתמש בפצצה הקונבנציונלית הגדולה ביותר עד כה, שמשקלה כ-9.5 טון. הפצצה, המכונה "אם כל הפצצות", הוטלה על מתחם מנהרות של דאעש במחוז ננגרהאר שבמזרח אפגניסטן. דובר הפנטגון, אדם סטאמפ, מסר כי הפצצה, שאורכה כתשעה מטרים, הוטלה ממטוס תובלה הרקולס מדגם MC-130 במחוז ננגרהאר הסמוך לגבול פקיסטן. צבא ארצות הברית הודיע כי הוא אומד את הנזק.

השימוש בפצצה הוא הפגנת שרירים נוספת מצדו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, פחות משבוע אחרי התקיפה בסוריה וברקע החרפת הטון שלו כלפי קוריאה הצפונית. לפי הודעת מפקד הכוחות האמריקניים באפגניסטן, גנרל ג'ון ניקולסון, "מטרת התקיפה הייתה לצמצם את הסיכון לכוחות האפגניים והאמריקניים שמבצעים פעולות טיהור באזור, במקביל להגדלה מרבית של הפגיעה בלוחמי דאעש". בשבוע שעבר נהרג חייל אמריקני בלחימה בדאעש באזור.

לקריאה נוספת בנושא
אפגניסטן: לוחמי דאעש התחפשו לרופאים - והרגו עשרות בבית חולים
דאעש חטף עשרות אזרחים במרכז אפגניסטן - והוציא אותם להורג

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפצצה מונחית לוויין. ניסוי ב"אם כל הפצצות"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפצצה, שסימונה GBU-43, היא מונחת לוויין והיא נוסתה לראשונה במרץ 2003, כמה ימים לפני תחילת מלחמת עיראק. שמה הרשמי של הפצצה הוא Massive Ordnance Air Bomb (חימוש פיצוץ אווירי מאסיבי), ובראשי תיבות באנגלית MOAB. עם זאת, השימוש הנפוץ יותר בארצות הברית הוא בכינוי "אימא של כל הפצצות", שתואמת את אותן ראשי התיבות.

דובר הבית הלבן שון ספייסר מסר לאחר התקיפה כי זהו "כלי נשק גדול ומדויק, שהופנה כלפי מערות ותעלות שבהן משתמשים לוחמי דאעש כדי לנוע בחופשיות. ארצות הברית לוקחת את הקרב בדאעש ברצינות. ננקטו כל הפעולות להימנע מפגיעה בחפים מפשע".

טראמפ אמר הערב לעתונאים בבית הלבן כי הוא מברך את הצבא על "המבצע המוצלח. אנחנו כל כך גאים בצבא שלנו". הוא לא התייחס מפורשות לשאלה אם הורה באופן אישי על המתקפה או שזו הייתה החלטה של הצבא, ואמר כי "נתנו להם אישור מלא". טראמפ הוסיף כי הוא נלהב ממה שהספיק לעשות בשמונה השבועות האחרונים לעומת שמונה השנים של ממשל אובמה.

מפה אזור הפצצה. google maps, צילום מסך
מפה אזור הפצצה/צילום מסך, google maps

ארגון "המדינה האסלאמית" אינו פעיל באפגניסטן כמו במדינות במזרח התיכון, אולם יש לו נוכחות במזרח המדינה, שם הוא מתחרה יחד עם טליבאן על שליטה באזור. ההערכות סביב כוחה של שלוחת הארגון במדינה, שמכונה בפיו "חורסאן", נעה בין אלף ל-5,000 לוחמים.

על אף שצמצמה את נוכחותה במדינה, וושינגטון עדיין מסייעת לשלטון המרכזי בקאבול, יותר מ-15 שנה אחרי הפלישה שהביאה להפלת משטר טליבאן. חרף הסיוע הנרחב של צבא ארצות הברית ונאט"ו, טליבאן שולט או קרוב לשליטה על כ-40% משטחה של המדינה.

ארצות הברית פלשה לאפגניסטן בעקבות מתקפת 11 בספטמבר וסירוב משטר טליבאן להסגיר את מנהיג אל-קאעדה אוסמה בן לאדן וגורמי טרור נוספים. אחרי שנים שבהן הסברה הרווחת הייתה שהוא מסתתר במערות בחלקה ההררי של אפגניסטן, הוא אותר במתחם בפקיסטן השכנה ונהרג במבצע של כוחות אמריקניים מיוחדים ב-2011.

(עדכון ראשון: 19:55)

מנהיג דאעש באפגניסטן ובפקיסטן חאפז סעיד חאן בסרטון של הארגון. טוויטר, צילום מסך
פעילים בעיקר במזרח המדינה. לוחמי דאעש באפגניסטן/צילום מסך, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully