וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כץ תוקף את נתניהו: "לא גוררים את המדינה לבחירות בגלל התאגיד"

שר התחבורה אמר כי פירוק הקואליציה עקב סוגיית השידור הציבורי, לאחר שכבר הגיעו לפתרון בנושא, הוא טעות פוליטית. ליברמן: "בחירות הן הדבר האחרון שישראל זקוקה לו". השרה שקד: "משבר התאגיד פתיר, זו לא סיבה לפרק ממשלת ימין"

צילום: מאצ'י הוף, רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

שר התחבורה ישראל כץ תקף היום (ראשון) את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי כי אין שום סיבה ללכת לבחירות בגלל סוגיית תאגיד השידור הציבורי. "הבחירות לכנסת הבאה הן בעוד יותר משנתיים וחצי, ואין סיבה להקדים אותן. מדובר בסוגיות חשובות, אבל ניתן לפתור אותן כפי שעשו לפני כמה ימים. על דבר כזה לא גוררים את הציבור לבחירות", סיפר בריאיון ליעקב אילון באולפן וואלה! NEWS.

לדבריו, הנושא הביטחוני חשוב יותר, ויש לזכור זאת בטרם מכריזים על בחירות. "לפני שנתיים הייתי מעורב בכל הקשור להקדמת הבחירות. לפיד ובנט מנעו מאתנו לקדם דברים. כשהוחלט להקדים את הבחירות זה היה בתהליך מושכל. קואליציה זו היא קואליציית החלומות של הליכוד, אין מחלוקת בנושא המדיני-ביטחוני. הליכוד לא יקבל קואליציה טובה מזו. יש לנו ממשל חדש וידידותי בארצות הברית, צריך להתמודד עם איראן ויש סכנה ביטחונית לישראל ועם כך יש להתמודד. מה פתאום ללכת לבחירות? אנחנו נפנה לציבור ונשתק את הכול בגלל נושא התאגיד?", אמר.

שר הביטחון אביגדור ליברמן יצא גם הוא נגד הרעיון של הקדמת הבחירות. "כל בר דעת מבין שבחירות זה הדבר האחרון שישראל זקוקה לו. אני מקווה שעד חזרתו של ראש הממשלה מסין תימצא פשרה", אמר בביקור בסיס הקליטה והמיון (בקו"ם) שבתל השומר.

לקריאה נוספת:
סידורי ישיבה, השמצות והתאגיד: כך הפך גיבושון הקואליציה לזירת קרב
ניסנקורן: נתניהו השווה את עובדי רשות השידור לחמאס, אני היחיד שעוזר להם
כחלון על נתניהו: "איך אומרים החבר'ה? אנחנו כבר לא"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"על כזה דבר לא גוררים את המדינה לבחירות". נתניהו וישראל כץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

שרת התרבות והספורט מירי רגב התעקשה כי אם יהיו בחירות, הן נולדו עקב עניינים קואליציוניים. "הסכמים צריך לקיים. אנחנו סיעה עם 30 מנדטים ועמדנו בכל ההתחייבויות, וגם בנושא התקשורת יש לעמוד. שר האוצר יכול להתערב כשיש חריגה מהתקציב וכאן אין חריגה. התאגיד שאמור לקום אמור לעלות יותר כסף", אמרה במשדר וואלה! NEWS. על האפשרות שהליכוד יתרסק בבחירות אמרה: "בואו נראה איזו ממשלה חלופית יעשו, אולי עם הערבים".

רגב נשאלה אם הסוגיה שמאיימת להבעיר את הקואליציה היא אכן השידור הציבורי או שמא החקירות שמאיימות על נתניהו. "אם זה היה מתאים לראש הממשלה בנושא החקירות, הוא היה עושה זאת לפני חודש", דחתה את האפשרות השנייה. "דעתו של ביבי לא נוחה מהתאגיד. הוצגו בפניו כמה נתונים: ראשית, התאגיד יעלה יותר, ושנית, היתה לו פגישה קורעת לב עם עובדי רשות השידור. הוא היה מזועזע והוא אמר שמבחינתו אין סיבה לפטר עובדים לפני ערב פסח. ודבר שלישי, לא יכול להיות שתאגיד ציבורי עם תקציב של 700 מיליון שקל יהיה ללא פיקוח".

על הזעם של המפלגות החרדיות, שהתרעמו על כך שההתייעצות במעון ראש הממשלה עם שרי הליכוד התקיימה במהלך השבת, אמרה רגב כי היא מסורתית ולא פועלת בשבת באירועים רשמיים, כפי שעשתה בטקס הפתיחה של האולימיפיאדה האחרונה. "ראש הממשלה קיים את ההתייעצות לקראת צאת השבת. אנחנו אנשים מסורתיים, ואין לנו כוונה לפגוע בחרדים. העיקר הוא שאין להפר הסכמים קואליציוניים. אם היה מדובר בסיעה חרדית, הכותרות היו 'סחטנות פוליטית'".

עוד באותו נושא

בחירות או ספין? גם במערכת הפוליטית לא יודעים לאן חותר נתניהו

לכתבה המלאה
שרת התרבות מירי רגב ושר האוצר משה כחלון לאחר שהגיעו להסכמה על אישור התקציב, 6 באוגוסט 2015. משרד התרבות, מערכת וואלה! NEWS
"הסכמים צריך לכבד". רגב וכחלון, 2015/מערכת וואלה! NEWS, משרד התרבות

שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי מדובר במשבר ויש לטפל בו באחריות. "משבר התאגיד פתיר, זה לא נושא אידיאולוגי מהותי שבגללו מפרקים ממשלת ימין. מהיכרותי עם שותפי לממשלה, תימצא פשרה ראויה".

ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) אמר כי מדובר במהלך ציני של נתניהו. "עובדי ראשות השידור לא מעניינים את ראש הממשלה. הוא כינה אותם חמאסניקים, כל העניין הוא ציני לחלוטין. מי שהוליך את המהלך הזה הוא ראש הממשלה בעצמו (סגירת רשות השידור והקמת התאגיד). רשות השידור צריכה להיסגר מסיבות מקצועיות", אמר במשדר וואלה! NEWS.

שר הביטחון אביגדור ליברמן נואם בפני נערים העומדים להתגייס לחיל השריון בלשכת הגיוס בתל השומר, 19 במרץ 2017. מגד גוזני
"כל בר דעת מבין שבחירות זה הדבר האחרון שצריכים". ליברמן בתל השומר, היום/מגד גוזני

עם זאת, כבל טען כי האפשרות שיתקיימו בחירות לא נראית באופק. "ראש הממשלה נמצא בחקירות דרמטיות, שעלולות ליפול עליו בתוך הקמפיין, כשלפיד מתחזק, לצערי. אני מכרי את הגישה 'כעומק החקירות, כך עומק הרצון ללכת לבחירות'. אין מישהו במערכת הקואליציונית שרוצה ללכת לבחירות. כל הרצון של נתניהו הוא לקבל את 'חוק ברית המועצות' (הקמת גוף פיקוח אחד לשידורי הכבלים והלוויין) ולקבל שליטה מוחלטת בכלי התקשורת. בפוליטיקה הכול יכול לקרות ויקרה, ולמרות זאת אני לא מאמין שהרצוג יצטרף לממשלה. אני לא מאמין שהולכים לבחירות".

גם עמיתתו לסיעה, ח"כ סתיו שפיר, אמרה כי כוונותיו של נתניהו אחרות. "ביבי מחליט לפני אינטרס אישי ולא לאומי. הבחירות לא על קשות השידור, אלא להתחמק מחקירות. ישראל ראויה למנהיג אמיתי. צריך לנסות ממשלה חלופית, ואם לא עובד אז ללכת לבחירות. הסכמים קואליציוניים? יש שם גם את מסקנות ועדת אלאלוף למלחמה בעוני. מה שמעניין את ביבי זה רק את עצמו", אמרה.

נציגי יהדות התורה מגיעים למו"מ קואליציוני עם נציגי הליכוד בכפר המכביה, ינואר 2013. יותם רונן
"ההתייעצות הייתה בצאת שבת". ליצמן וגפני/יותם רונן

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה את הדברים בצורה נחרצת. "לא תאגיד ולא נעליים – רק חקירות מעניינות את נתניהו. ברור לגמרי שמה שמעניין אותו זה ההישרדות האישית שלו. אין ספק שנתניהו בונה על כך שהוא יכול ללכת לבחירות שוב ושוב כמו קוסם. אני חושבת שאין אשליה גדולה מזו. הציבור מאס בנתניהו".

עובדי רשות השידור הפגינו הבוקר בכמה מוקדים במחאה על סגירת הרשות ופתיחת התאגיד, שצפוי לעלות לאוויר ב-30 לאפריל בהתאם להחלטת הממשלה, בטענה כי זה יוביל לפיטורי אלף איש. בתל אביב הפגינו כמאה איש מחוץ לבית ההסתדרות. הם ניסו להיכנס למתחם והורחקו. בירושלים מחו כ-70 עובדים בכניסה לעיר באזור גשר המיתרים. המפגינים חילקו לעוברים ושבים סוכריות עם עטיפות ועליהן הכיתוב: "היום זה אנחנו, מחר זה אתם".

שר בכיר: "התאגיד הוא רק תירוץ"

נתניהו חזר בו אמש מההסכמות שהשיג עם כחלון לגבי מועד תחילת שידורי התאגיד. "שיניתי את דעתי בעקבות פגישה שקיימתי אתמול עם עובדי רשות השידור. בפגישה שמעתי סיפורים קורעי לב על עובדים מנוסים ומסורים שנשלחים הביתה בגלל התאגיד", כתב בחשבון הפייסבוק שלו.

בפגישה הציגו אנשי הרשות לנתניהו הצעה למיזוג חלקים מהתאגיד לתוך רשות השידור הקיימת, ואמרו לו שהעלות התקציבית של המהלך תעלה פחות מעלות הפעלת התאגיד. כיוון שההתנגדות של כחלון לסגירת התאגיד נומקה מסיבות תקציביות, נתניהו שוכנע שזה טיעון שיכול לעבוד. ואולם, פתרון זה כבר הוצג בחודשים האחרונים על ידי אנשי נתניהו – במהלך הניסיונות למצוא פשרה מול כחלון בנושא התאגיד, בפגישותיהם של צוות המנכ"לים המשותף שהוקם – אך נדחה בידי משרד האוצר.

הפגנה של עובדי רשות השידור מול בניין ההסתדרות בתל אביב, 19 במרץ 2017. מאצ'י הוף
הפגנת עובדי רשות השידור מחוץ לבית ההסתדרות בתל אביב, הבוקר/מאצ'י הוף
הפגנת עובדי רשות השידור בכניסה לירושלים, 19 במרץ 2017. נועם מושקוביץ
"מכר אותנו, מחר אתכם". הפגנת עובדי רשות השידור בירושלים, הבוקר/נועם מושקוביץ

לטענת נתניהו, אם כחלון יסרב לסגירת התאגיד, הוא ילך לבחירות. ואולם שר בכיר בממשלה טוען כי מדובר במסך עשן. "משבר התאגיד מול כחלון הוא בדיוק כמו משבר מע"מ אפס עם שר האוצר הקודם יאיר לפיד. ב-2014 זה הוביל לבחירות. התאגיד הוא רק העילה לפיצוץ", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS. גורם פוליטי אחר אמר כי "התאגיד הוא רק תירוץ. ברגע שמכריזים על בחירות – החקירות ייעצרו".

מנגד, בכירים אחרים בקואליציה סבורים כי החלטת נתניהו לחזור בו מההסכמות עם כחלון בנושא התאגיד אינה מעידה על היערכות לבחירות, אלא ניסיון "לכופף" את כחלון להסכים לסגירת התאגיד. "זה הכול משחק. הוא לא יקבל יותר טוב אחרי בחירות ממה שיש לו היום, ואם נלך לבחירות אז התאגיד ממילא יקום", אמר שר בכיר אחר לוואלה! NEWS.

נתניהו שינה את החלטתו בין שישי לשבת, ויש כאלה שסבורים שמדובר בכלל במה שמכונה "תסמונת סופ"ש" במעון ראש הממשלה. לדבריהם, זו לא הפעם הראשונה שנתניהו חוזר מסוף שבוע בבית טעון באנרגיות לקרבות פוליטיים בעקבות לחצים שמפעילים עליו רעייתו שרה ובנו יאיר.

השתתפו בהכנת הידיעה: דנה ירקצי ומשה שטיינמץ

(עדכון ראשון: 08:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully