וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרמות, איומים ופניות פרסה: המאבק על חוק חזקת הגיל הרך מחריף

7.3.2017 / 13:31

יו"ר הקואליציה הודיע שהחוק לא יעלה לקריאה טרומית בשל הקושי להגיע לפשרה על הגיל ממנו יחול. לאחר שח"כ קיש איים להפיל הצעות של הבית היהודי וכולנו הסירה ח"כ עזריה את התנגדותה לביטול החזקה, מחשש שהצעתה להאריך את חופשת הלידה תוקפא

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן, צילום: יותם רונן ורוני כנפו

(דיון באולפן וואלה! NEWS על חזקת הגיל הרך, ביוני האחרון)

המחלוקת בקואליציה סביב חוק המשמורת של הורים גרושים על ילדים בגיל הרך מחריפה. יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד) הודיע כי לא יעלה מחר (רביעי) להצבעה בקריאה טרומית את הצעות החוק לביטול חזקת גיל הרך. ביטן אמר כי "האחריות של שני הצדדים היא להסביר לציבור מדוע בשל סכסוכים ואג'נדות אישיות הליכי החקיקה החשובים האלה לא מתקדמים".

בקרב הקואליציה מתנהל בימים האחרונים מאבק קשה סביב שתי ההצעות לביטול חזקת הגיל הרך. לפי גורמים בליכוד ובבית היהודי, ח"כ רחל עזריה (כולנו) הסירה את התנגדותה להצעת החוק לביטול מוחלט של חזקת גיל הרך משום שחששה כי יוזם ההצעה, ח"כ יואב קיש (הליכוד), יתקע את הצעתה להארכת חופשת לידה בוועדת הכנסת שבראשה הוא עומד. זאת, בעקבות הודעתו של קיש כי יתקע את ההצעות שמקדמים חברי סיעות כולנו והבית היהודי. המהלך של עזריה הפתיע רבים משום שהיא התנגדה נחרצות להצעתו של קיש ועמדה על כך שהחזקה לא תבוטל אלא תצומצם במעט.

עוד בוואלה! NEWS:
פרסום ראשון: מילצ'ן העיד שוב בארה"ב – נתניהו הופתע בחקירה
נלחמים בתרומות לחיילים: מהפכת הציוד של צה"ל יוצאת לדרך
הצלת החסידות הנדירות: כך צומצמה ב-95% תמותת הציפור

חברת הכנסת רחל עזריה. יוסי ציפקיס
הסירה במפתיע את התנגדותה להצעתו של קיש. ח"כ עזריה/יוסי ציפקיס

על פי החוק הקיים בישראל, ילדים עד גיל שש עוברים באופן אוטומטי במקרה של גירושים למשמורת של האם, אם אין סיבות מיוחדות לקבוע אחרת. ח"כ קיש הגיש הצעת חוק לביטול מוחלט של חזקת הגיל הרך, בגיבויה של השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, חברת מפלגתו. לפי ההצעה, ילדים בכל גיל יזכו למשמורת שוויונית של הוריהם במקרה שאלה לא מסכימים על אופן חלוקת המשמורת ביניהם.

ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) הייתה שותפה להתנגדותה הנחרצת של עזריה להצעה, ועמדה גם היא על כך שהחזקה לא תבוטל אלא תצומצם. מועלם אף הגישה הצעת חוק משלה בנושא, שלפיה החזקה תצומצם מגיל שש לארבע. ההצעה אושרה בוועדת השרים אך השרה גמליאל הגישה עליה ערר וסירבה להסירו. קיש הסכים להגיע לפשרה בהצעה שהגיש לאחר שתאושר בקריאה טרומית, ולצמצם את החזקה לגיל שנתיים; כאשר עזריה, חזרה בה מהתנגדותה להצעה זו.

קיש: "לא אצביע במליאה כל עוד הבית היהודי מנהל את ההצבעות"

אתמול ניסה יו"ר הקואליציה ביטן להגיע לפשרה וקיים סבב פגישות עם ח"כ מועלם, עם ח"כ קיש, עם מזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, ועם היועצת לענייני הכנסת במשרד ראש הממשלה, רבקה פאלוך. גורמים במשרד ראש הממשלה אף ניסו לשכנע את השרה גמליאל להסיר את התנגדותה מהערר שהגישה על הצעתה של מועלם. הפגישות עם הצדדים החריפו את המחלוקת וקיש הודיע הבוקר כי הוא יחרים את כל הצבעות הקואליציה. בהודעה שפרסם נמסר "כל עוד הבית היהודי מנהל את ההצבעות לא אגיע להצביע במליאה".

ח"כ ביטן על דוח צוק איתן: "היה יותר מדי שיקול דעת בקבינט, זאת הבעיה". ערוץ הכנסת
"איומים על הקואליציה לא יעבדו". ח"כ ביטן/ערוץ הכנסת

ביטן הודיע בתגובה כי לא יעלה אף הצעה להצבעה. "איומים על הקואליציה לא יעבדו על ידי אף צד", מסר. "לא הבית היהודי ולא קיש יקבעו מה לעשות. לאור איומי קיש והבית היהודי וניצול לרעה של סמכות הערר שנעשתה על ידי השרה גמליאל – אני מודיע שחזקת הגיל הרך לא תעלה מחר להצבעה במליאה".

חזקת גיל הרך היא נושא טעון לא רק בחקיקה בכנסת, אלא גם בקרב אלפי הורים גרושים. שרת המשפטים, איילת שקד, הודיעה לאחרונה כי החליטה לבטל את הקמת הוועדה המקצועית לבחינת מזונות ומשמורת ילדים בגיל הרך – חצי שנה לאחר שהכריזה על הקמתה. הוועדה הייתה אמורה לבחון את הנושאים ולגבש בהם המלצות. ח"כ מועלם התמודדה אף היא עם לא מעט ביקורת בשל עמדתה בסוגיה וספגה בתקופה האחרונה איומים בשל עמדתה בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully