וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבצע להצלת החסידות השחורות: כך צומצמה ב-95% תמותת הציפור הנדירה

7.3.2017 / 13:09

עשרות חסידות שחורות בישראל מתו כתוצאה מהסתבכות ברשתות מגדלי דגים בצפון. באמצעות פרויקט ייחודי, בחברה להגנת הטבע הצליחו כמעט להעלים את הנתונים העגומים, ומנסים להרחיב את המיזם לאזורים נוספים

חסידות שחורות ברשתות בבריכות דגים בצפון הארץ. מרץ 2017. קרסטן רודה, מערכת וואלה! NEWS
חסידות שחורות בבריכת דגים/מערכת וואלה! NEWS, קרסטן רודה

בזכות מיזם מיוחד של החברה להגנת הטבע נרשמה ירידה של יותר מ-95% בפגיעה ובתמותת החסידות השחורות בצפון הארץ כתוצאה מהצבת רשתות בבריכות דגים – כך עולה מדוח חדש שפרסם הארגון. כעת, מנסים בחברה להרחיב את המיזם לאזורים נוספים בישראל ולתקופה ארוכה יותר.

בעשרות השנים האחרונות חלה מגמה מתמדת של התמעטות החסידות השחורות בעולם. מכמה מדינות באירופה, הזן המיוחד אף נכחד לחלוטין. האיום העיקרי על החסידה השחורה בעולם הוא אובדן בתי גידול, כריתת יערות ופיתוח חקלאות תעשייתית. אולם בישראל, הסכנה המרכזית לחייהן של הציפורים השחורות הינן הרשתות שמגדלי הדגים מקימים מעל בריכות הדגים כדי למנוע מהעופות לרדת לבריכות ולאכול דגים בכמויות גדולות.

עוד בוואלה! NEWS:
"מזהים את בוא האביב": רבבות עגורים החלו בנדידה מהחולה לאירופה
חוקרים בריטים טוענים: מצאנו את העדות המוקדמת ביותר לחיים
עצלנים, תלמדו: מחקר חושף כי פילים ישנים במשך שעתיים בלבד

חסידות שחורות ברשתות בבריכות דגים בצפון הארץ. מרץ 2017. קרסטן רודה, מערכת וואלה! NEWS
חסידה שנלכדה ברשת דגים/מערכת וואלה! NEWS, קרסטן רודה

במסגרת מיזם החברה להגנת הטבע, המשותף גם לרשות הטבע והגנים בתמיכת קרן הדוכיפת, שהחל ב-2013 שוחררו מהרשתות בבריכות הדגים בעמק הירדן ובעמק המעיינות חסידות פצועות והוסרו רשתות שאינן תקינות – בהיקף של כ-40 דונם. במיזם אמנם הושם דגש על חסידות שחורות, כדי שלא ייגרם נזק למגדלי הדגים, אך הוא סייע לציפורים נוספות שנפגעות מהתופעה.

לצורך כך, מועסק צפר בעונת הסתיו, שבה נודדות החסידות ויורדות להשביע רעבונן ב"מסעדות הדגים", הלא הן הבריכות בהן מגדלים דגי מאכל. הצפר עורך סיורים יומיים בכל הבריכות המרושתות במרחב, ואם נמצאים עופות פגועים הוא מחלץ אותם ומעביר אותם, במידת הצורך, לטיפול בבית החולים לחיות בר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
חסידות שחורות ברשתות בבריכות דגים בצפון הארץ. מרץ 2017. קרסטן רודה, מערכת וואלה! NEWS
חסידה שחורה בצפון/מערכת וואלה! NEWS, קרסטן רודה

במקביל, בוצע מיפוי ורישום של כל הבריכות המרושתות והוסרו רשתות שהיו במצב לקוי, לאותם מגדלי דגים שהיו מעוניינים בכך. בשיטה זו, הוסרו בשנת 2013 רשתות ישנות מ-17 דונם בריכות דגים ובשנת 2014 הוסרו רשתות מכ-20 דונמים נוספים. כך, על פי הדוח, נרשמה ירידה חדה בפגיעה בחסידות השחורות בעקבות הסתבכות ברשתות.

"רוב בריכות הדגים בישראל הוקמו באזורים בהם היו בעבר בתי גידול לחים, כמו אגם וביצת החולה. העופות הנודדים, שבמשך אלפי שנים נסמכו על בתי הגידול הלחים הללו כאתרי מנוחה ומקורות מים ומזון, נאלצים היום 'להסתפק' בבריכות הדגים כתחליף לדבר האמיתי", הסביר דן אלון, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע. "על פניו, יש כאן קונפליקט ברור בין הטבע לאדם - עופות אוכלי דגים רוצים לאכול, ומגדלי הדגים רוצים להתפרנס".

"תוצאות המיזם הוכיחו את עצמן"

בשנת 2012 נפגעו 44 חסידות שחורות מהתופעה, מתוכן 21 נהרגו. לעומת זאת, בשנתיים האחרונות המספרים נראו אחרת לגמרי בשנת 2015 מתו שתי חסידות ואחת נפצעה, וב2016 מתו שתי חסידות ולא נפגעו נוספות.

חסידות שחורות ברשתות בבריכות דגים בצפון הארץ. מרץ 2017. קרסטן רודה, מערכת וואלה! NEWS
חסידה שחורה בצפון/מערכת וואלה! NEWS, קרסטן רודה

כדי להרחיב את הפרויקט גם לאזורי עמק זבולון וחוף הכרמל, תערוך החברה להגנת הטבע גיוס כספים למימון המיזם – ביום שלישי 28 במרץ, בעת תחרות אלופי הנדידה של החברה להגנת הטבע וארגון הצפרות הגדול בעולם, "בירדלייף". במשך 24 שעות, ינסו 200 צפרים מכל רחבי העולם שיגיעו לתחרות בישראל, לזהות כמה שיותר מינים של ציפורים, בתוך שטח נתון, בנגב, בערבה ובאילת, ולהתחרות על תואר הצפרים הטובים בעולם.

כל קבוצת צפרים המשתתפת בתחרות מגייסת כסף שמיועד לקמפיינים שונים בתחומי הגנה על עופות ברחבי העולם. הכסף שיגייסו הקבוצות הישראליות יוקדש לפרויקט הצלת החסידות השחורות. בשנה שעברה גייסה התחרות כ – 80 אלף דולר, שהוקדשו למאבק בציד בלתי חוקי ביוון.

"החסידה השחורה היא מין הנמצא בסיכון עולמי, עשרות אלפי חסידות שחורות חולפות מדי שנה בשמי ישראל, בדרכן מאתרי הקינון במזרח אירופה למזרח אפריקה וחזרה", הוסיף אלון. "עשרות רבות של חסידות שחורות נפגעות או נקטלות מדי שנה ברשתות מעל בריכות הדגים. אנו שמחים כי תוצאות המיזם הוכיחו את עצמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully