וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי מחוז דרום במשטרה קודמו אחרי אום אל-חיראן: "צריכים לעזוב"

גורמים במשטרה יצאו נגד המינוי הצפוי של מפקד המחוז וסגנו למפקדי מחוזות: "הם האחראים לכל מה שקרה במבצע הפינוי". לדברי אחד הגורמים, העימותים בנגב שבהם נהרגו אזרח ושוטר היו "בלגן שלם". הערכה במשטרה: ארדן לא יאשר את המינויים

צילום: דוברות משטרה, עריכה: ניב מעוז

גורמים במשטרה הביעו בימים האחרונים ביקורת חריפה על הקידום הצפוי של מפקד מחוז דרום, ניצב דוד ביתן, ושל סגנו, תת-ניצב פרץ עמר - זאת בעקבות המהומות במהלך הריסת בתים בכפר הבדואי אום אל-חיראן בנגב בחודש שעבר, שבהם נהרגו תושב המקום יעקוב אבו אל-קיעאן והשוטר ארז לוי. "אם זה היה קורה לקצינים אחרים, הם היו מניחים את התעודה והולכים", טען אחד הגורמים.

לדבריו, "מה שקרה במבצע ההריסות היה בלגן שלם. ירו על מכוניתו של מפקד יחידה שפעלה בשטח, והיה ירי דו צדדי". גורם נוסף במשטרה הבהיר כי "למבצע המשטרתי להריסת הבתים היו מפקדים שהכינו את המבצע, תכננו אותו, אישרו אותו ופיקדו עליו. הם האחראים על כל מה שקרה סביב המבצע, כולל על הפרסומים שיצאו לאחר האירוע".

הגורם התייחס בדבריו לעימותים האלימים שפרצו במקום, כמו גם הערכת המשטרה שפורסמה בהרחבה בימים שלאחר המקרה, שלפיה אבו אל-קיעאן – שנורה למוות על ידי השוטרים – דרס את השוטר במכוון ואף מזוהה עם ארגוני טרור. עם זאת, בימים האחרונים התברר מממצאי החקירה כי לא מדובר באירוע טרור.

עוד בוואלה! NEWS:
מ"פיגוע של דאעש" ל"אירוע מצער": הדריסה בכפר הבדואי - שלב אחר שלב
משפחת האזרח שנהרג באום אל-חיראן זועמת: "עכשיו כולם יודעים את האמת"
"הנהג לא נסע כמחבל": מח"ש צפויה להודיע שהדריסה בנגב אינה פיגוע

תת ניצב דוד ביתן, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
ראש הממשלה הסתמך על ההערכה המשטרתית. ביתן/ראובן קסטרו

עיקר הביקורת במשטרה היא על תכנון המבצע והתנהלות הכוחות בשטח, שכללה גם ירי של שוטרים לעבר עמיתיהם, והובילה למותם של השניים, כמו גם על הקביעה הבעייתית כי מדובר בפיגוע. ניצב ביתן לא נכח בזירה עקב סיבות רפואיות, אולם סגנו תנ"צ עמר הגיע אליה מיד לאחר הירי ותחקר את השוטרים.

לאחר מכן, הכריז לכלי התקשורת: "אדם ששועט עם רכב לכיוון קבוצת שוטרים, המטרה שלו היא אך ורק להרוג אותם, ומי שהורג שוטרים, אין לי שום הגדרה אחרת לכנות זאת מלבד פיגוע – וזה ברור לחלוטין". אתמול אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בטרם אמר בעצמו כי מדובר בפיגוע, בדק את הסוגיה עם המשטרה "שלוש פעמים", דבר המצביע על כך כי בכירים במשטרה היו מי שתדרכו אותו כאילו מדובר באירוע טרור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

כעת, אם כן, במשטרה מעריכים כי השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, שנדרש לאשר את המינויים, יתקשה לעשות זאת. ביום שני, פרסמה המשטרה את המלצת המפכ"ל רוני אלשיך למנות את ביתן למפקד מחוז תל אביב, הנחשב לאחד המחוזות המרכזיים במשטרה, ואת פרץ – שיועלה בדרגה – למפקד מחוז חוף.

"אי אפשר להכין שוטרים לקרב כשהם רק הולכים לאכוף צו"

מנגד, גורם אחר במשטרה טען כי "ניתוח האירוע מבחינת רצף ההתרחשות באותו הבוקר הוביל למסקנה מתבקשת כי לא ניתן להסביר את התנהגותו של אבו אל-קיעאן מלבד רצון מכוון לפגוע". לדברי גורם נוסף, "עד לרגע זה גם מח"ש וגם גורמים אחרים שמתראיינים בנושא לא הציגו שום טענה מהותית שסותרת את סדר הפעולות שהובילו לאירוע, ולא הציעו שם הסבר אלטרנטיבי להרג השוטר".

עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
"השוטרים מוכנים לסוג כזה של אירועים". העימותים באוום אל-חיראן/רויטרס
עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
"לא נהגו כך בגבעת עמל ולא בעמונה". הכוחות באום אל-חיראן/רויטרס

הוא הבהיר כי "בנגב ישנם עשרות הריסות בתים בשנה, מאות שוטרים מגיעים לאירועים כאלה והם מוכנים לסוג כזה של אירועים". גורמים אחרים במחוז הדרומי הגיבו לטענות על כך שביתן ופרץ לא היו בזירה בזמן האירוע, ואמרו כי הם התנהלו בצורה מקצועית ורצינית. "הם קיבלו את המידע מהשוטרים בשטח והתנהלו באופן תקין לחלוטין", הבהיר אחד מהם.

"מי שתכנן את מבצע ההריסה היה צריך להבין שלא שלחו שוטרים למלחמה מעבר לקווי אויב, אלא שלחו לבצע צו הריסה של בית משפט", הסביר גורם אחר. "הריסות בתים לא עושים באמצע הלילה, אלא באור יום. הבדואים הם אזרחים ישראלים ומבצע ההריסות היה בלב מדינת ישראל". לדבריו, "אי אפשר להכין מנטלית שוטרים שהם יוצאים לקרב, כשהם הולכים להרוס בתים של אזרחים ישראלים. לא נהגו כך בגבעת עמל ולא בעמונה, ולא היה צריך לפעול כך באום אל-חיראן".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "תכנון מבצעי לכל פעילות משטרתית מבוצע באופן סדור ומאושר בדרגי הפיקוד המתאימים. לצערנו, נמנע מאיתנו לערוך תחקיר מבצעי כל עוד לא הסתיימה חקירת מח"ש, כך שלא ברור על מה מסתמכים אותם 'גורמים' עלומים, חסרי שם, תפקיד ודרגה באומרם דברים אלו". על פי תגובת המשטרה, "רכילות זולה איננה תחליף לתחקיר מבצעי הולם ובוודאי שאינה רלוונטית כלל וכלל לאמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully