וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט אזריה: כל התרחישים האפשריים בגזר הדין

כשנה לאחר הירי בחברון, התייצב הלוחם שהורשע בהריגה להקראת גזר דינו בבית הדין בקריה. התביעה הצבאית ביקשה לגזור עליו שלוש עד חמש שנים בכלא. מנגד, קיימת אפשרות הקלושה כי בית הדין יסתפק בתקופת מעצרו כעונש. משדר מיוחד מאולפן וואלה! NEWS מ-11:30

ספק 500

כשנה לאחר הירי במחבל מנוטרל על הקרקע, יגיע היום (שלישי) משפטו של החייל אלאור אזריה לסיומו עם הקראת גזר דינו אחרי שהורשע בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת. הבוקר הגיע החייל בליווי משפחתו וחבריו שתמכו בו לכל אורך המשפט.

במקביל לגזר הדין, כוחות משטרת תל אביב ערוכים בכוחות מתוגברים מחוץ לבסיס הקריה בתל אביב, עקב חשש להפרות סדר מצד תומכיו של אזריה.

התביעה הצבאית ביקשה לגזור עליו שלוש עד חמש שנות מאסר, בעוד צוות ההגנה ביקש מהרכב השופטים שלא לגזור עליו מאסר כלל. עבור התביעה הצבאית, מדובר בתיק עקרוני וחשוב. בעניין ההרשעה לא היה מקום לפשרות, אך בכל הנוגע לגזר הדין, הדגיש התובע הצבאי בתיק נדב ויסמן את שירותו ואת התנהלותו החיובית של אזריה כחייל בחטיבת כפיר. התובע ביקש לזקוף את אלו לזכותו של החייל, ואמר כי העונש יהיה, ככל הנראה, לא גבוה. סנגוריו של אזריה, מן הצד השני, ביקשו להסתפק בתקופת מעצרו כעונש, וגרסו כי אין מקום לעונש מאסר של ממש בכל מקרה.

לקריאה נוספת:
חברי אזריה נערכים לגזר הדין: "אם יפסקו מאסר - יהיה בלאגן גדול"
מח"ט כפיר במשפט אזריה: "טעיתי כשהבטחתי לאביו שיפגוש בכירים בצה"ל"
אזריה בבית הדין: "המשפחה שלי התרסקה, מבקש רחמים"

אלאור אזריה בבסיס הקריה ביום מתן גזר דינו בבסיס הקריה, 20 בפברואר 2017. חדשות מקור אמין, מערכת וואלה! NEWS
תרחיש שבו לא ייאסר כלל אינו סביר. אזריה בבית הדין, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, חדשות מקור אמין
הוריו וחברתו של החייל אלאור אזריה בהגעתם לקריה לקראת הקראת גזר דינו, 20 בפברואר 2017. אור רביד
בני משפחתו של אזריה מגיעים לבית הדין/אור רביד

התרחיש האפשרי הראשון שעשוי לקרות היום הוא עונש מאסר של שלוש שנים. אם בית הדין יפעל לפי המלצת התביעה, וישית על אזריה שלוש שנות מאסר, סנגוריו ישקדו על הערעור נגד הרשעתו ונגד גזר דינו. כמו כן, צוות ההגנה, שחוזק לאחרונה עם התווספותו של עו"ד יורם שפטל, יבקש עיכוב ביצוע של גזר הדין כדי להגיש את הערעור ולנסות למנוע את כניסתו של אזריה למאסר אפילו ליום אחד. דיון בערעור יתקיים בפני הרכב שופטים חדש, שצפוי לכלול קצינים בכירים או שופטים אזרחיים שישרתו במילואים. הם יעברו על חומר הראיות, אך לא ישמעו מחדש את העדים.

התרחיש השני הוא עונש מאסר בן חמש שנים. אם הרכב השופטים יבחר באפשרות המחמירה הזו עניין מתן החנינה לאזריה יעלה שוב, במקביל לערעור לבית הדין. כך, מלבד להמשך העיסוק בתיק בזירה המשפטית, הכדור יעבור למגרש הפוליטי. כזכור, חלק משרי הממשלה ומחברי הכנסת דיברו על האפשרות של חנינה לאחר הכרעת הדין, ובאופן צפוי למדי, יופעלו לחצים שמטרתם למנוע את המצב שבו החייל ייאסר.

האפשרות השלישית היא הסתפקות בתקופת מעצרו של אזריה כעונש לעבירות שבהן הורשע. במצב שכזה ישתחרר אזריה מיד עם הישמע גזר הדין. עם זאת, הסיכויים להחלטה שכזו נמוכים מאוד לנוכח ההרשעה החד משמעית של החייל וחומרת העבירה שבה הורשע. לפי הערכות, במקרה שכזה, התביעה הצבאית תשקול לערער על גזר הדין. התביעה אמנם רשמה לאזריה זכויות וציינה לטובה את התנהגותו עד לירי במחבל המנוטרל, והיא תמשיך בקו זה, אך אם עונשו יהיה קל מאוד ולא יכלול מאסר – ערעור בהחלט יעמוד על הפרק.

הזמר אריאל זילבר מופיע בהפגה מחוץ לקריה בעת מתן גזר דינו של החייל אלאור אזריה, 21 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
אריאל זילבר מחוץ לדיון, היום/ראובן קסטרו
רן כרמי בוזגלו ראש המטה לשחרור החייל אלאור אזריה מתכונן להפגנה מחוץ לקריה לפני מתן גזר דינו של החייל, 21 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
תל אביב, היום/ראובן קסטרו

ככלל, ההערכות בשלב זה הן שהתביעה לא תיצמד לבקשתה, ואם ייגזר על אזריה עונש מאסר, לדוגמה, של שנתיים וחצי, היא ככל הנראה לא תערער. אם הפער בין חומרת העבירה שבה הורשע לבין העונש יהיה גדול, למשל אם לא יושת עליו מאסר כלל, היא תערער על כך.

שלושת השופטים, אלוף-משנה מאיה הלר, אלוף-משנה כרמל ווהבי וסגן-אלוף ירון סיטבון, ללא ספק עדים לסערה הציבורית סביב משפטו של אזריה. הם ערים למשמעות של מעצרו של חייל קרבי בעיני הציבור, ועוד כזה שנעצר במהלך פעילות מבצעית. עם זאת, הטון שהשמיע בית הדין עד כה מעיד כי תיגזר על אזריה, כמעט ללא ספק, תקופת מאסר. כמו כן, לא מן הנמנע כי השופטים יבחרו להתייחס בגזר דינם גם לסערות שאירעו מחוץ לאולם הדיונים.

אלאור אזריה, בית הדין הצבאי יפו. 24 ביולי 2016. מגד גוזני
נקבע שפעל מתוך יצר נקמה. אזריה בבית הדין/מגד גוזני

בחודש שעבר הרשיע בית הדיון הצבאי בקרייה פה אחד את אזריה בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת. מחוץ לבית הדין הפגינו כ-400 איש התומכים באזריה, ובהם אנשי "לה פמיליה", שהכו אנשי תקשורת וניסו לחסום כבישים באזור. הלר, שעמדה בראשות הרכב השופטים, הקריאה במשך שעתיים את הכרעת הדין וקבעה כי הלוחם מחטיבת כפיר פעל מתוך יצר נקמה.

בהקראת הכרעת הדין, הלר דחתה את טענות ההגנה העיקריות, שלפיהן אזריה חשש ממטען וכי המחבל מת לפני הירי של הנאשם. בנוסף לכך הקריאה עדויות שמחזקות את הטענה שאזריה אמר כי "הגיע למחבל למות", ולאחר מכן פירטה על השינויים הרבים בגרסתו של הנאשם להשתלשלות האירועים.

(עדכון ראשון: 06:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully