וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן: טראמפ ביקש מפלין להתפטר - בגלל משבר אמון

14.2.2017 / 20:51

דובר הבית הלבן אמר בתדרוך שסוגיית פרישת היועץ לביטחון לאומי אינה משפטית, והדגיש שטראמפ לא ביקש ממנו לדבר עם שגריר רוסיה על הסנקציות. אמירה זו באה ברקע קריאה לפתיחת חקירה בגין הקשרים בין הנשיא האמריקני לרוסיה

רויטרס

דובר הבית הלבן שון ספייסר נדרש היום (שלישי) בתדרוכו לעיתונאים לפרישתו המפתיעה של מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא דונלד טראמפ, ואמר כי לא מדובר בסוגיה משפטית, אלא בסוגיה הקשורה באמון. הוא הוסיף כי הנשיא לא ביקש מפלין לדבר עם שגריר רוסיה על הסנקציות. אמירה זו באה ברקע קריאה של סנאטורים רפובליקנים לפתיחת חקירה בגין הקשרים בין טראמפ לרוסיה, וזימון פלין לעדות בנושא.

פלין הגיש הלילה מכתב התפטרות, ברקע הביקורת שהוטחה בו על כך שהטעה את סגן הנשיא מייק פנס באשר לפגישתו בחודש דצמבר - בטרם נכנס לתפקיד - עם שגריר רוסיה במדינה, סרגיי קיסליאק. לדברי ספייסר, "חלק מחובותיו של פלין היו להתכונן לתפקידו ולדבר עם עמיתיו ברחבי העולם. העניין המרכזי פה היה האמון. לא היה שום דבר במה שהוא עשה שהיה בעייתי. אלא ההטעיה של סגן הנשיא ואחרים". דובר הבית הלבן ניסה להסיט את הנושא לעבר ההדלפות, כפי שצייץ מוקדם יותר הנשיא עצמו. "הנשיא מודאג מאוד" מההדלפות בסוגיית פלין, אמר ספייסר.

ספייסר המשיך בתדרוך לדבר על היחסים בין הממשל לרוסיה ואמר כי "טראמפ הבהיר כי הוא מצפה מהממשלה הרוסית להפחית במידת האלימות באוקראינה ולהשיב את חצי האי קרים". במקביל, הוסיף הדובר, כי הוא "מצפה ומעוניין 'להסתדר' עם רוסיה".

לקריאה נוספת:
התומך הנלהב של פוטין התפטר – והותיר כאוס בממשל טראמפ
רוסיה על התפטרות יועצו של טראמפ: "זה לא העסק שלנו"
התפטרות היועץ של טראמפ: העדות ליחסים המסתוריים עם הקרמלין

מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא דונלד טראמפ, בטקס ההשבעה, 20 בינואר 2017. רויטרס
פלין בטקס ההשבעה/רויטרס

בהתייחסות הראשונה שלו לסוגיה, הסיט מוקדם יותר טראמפ את הנושא לעבר ההדלפות שחשפו את השיחות. "הסיפור האמתי פה הוא למה יש כל כך הרבה הדלפות לא חוקיות שמגיעות מוושינגטון? האם הדלפות כאלה יקרו גם כשאטפל בנושאים כמו קוריאה הצפונית?", כתב טראמפ בטוויטר.

בסוף השבוע דיווח "וושינגטון פוסט" כי פלין הוליך שולל את סגן הנשיא פנס, כאשר נתן לו להבין כי בשיחותיו עם שגריר רוסיה בחודש דצמבר, בטרם נכנס לתפקידו, לא עלה נושא הסנקציות שהטילה ארצות הברית על רוסיה בעקבות פעולותיה במזרח אוקראינה. העיתון דיווח כי תשעה מקורות שונים העידו שהשיחה בין השניים עסקה גם בסוגיה הזו.

ספייסר הסביר בתדרוך כי "הנושא הוא לא מה שפלין דיבר עליו (עם השגריר הרוסי), היה דיון משפטית בנושא ונמצא כי אין דבר בכך. העניין הוא אם פלין נכשל בהודעה לסגן הנשיא או אם היה ישיר איתו. ורגע שהנשיא איבד את אמונו בו, הוא ביקש את התפטרותו". ספייסר אף סתר בתדרוכו את הנשיא כשאמר שבממשל היו מודעים לדיווחים על פלין מאז החודש שעבר ועסקו בהם על בסיס יומי. זאת, אף שטראמפ אמר ביום שישי האחרון כי הוא לא מכיר אותם.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפגישה הראשונה עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בבית הלבן, 13 בפברואר 2017. AP
"למה יש כל כך הרבה הדלפות?". טראמפ/AP

בתוך כך, קראו היום סנאטורים רפובליקנים ודמוקרטים לפתוח בחקירה בנושא. הסנאטור הרפובליקני ג'ון קורנין, שכבר קרא בעבר לפתוח בחקירה בגין הקשר בין טראמפ לרוסיה, אמר היום לעיתונאים כי ועדות הסנאט האחראיות על ענייני המודיעין חייבות לחקור את פלין. גם הרפובליקני הבכיר בוב קרוקר תומך בפתיחת חקירה. רוי בלאנט, חבר ועדת המודיעין של הסנאט אמר גם בריאיון לתחנת רדיו כי הוא מעוניין לשוחח עם פלין. "חקירה צריכה להיפתח", אמר הסנאטור בלאנט.

"מגיע לעם האמריקני עבור איזו מטרה פעל גנרל פלין כשהוא קיים שיחות עם רוסיה, ולמה הבית הלבן חיכה עד שנפוצו דיווחים בנושא כדי לפעול נגדו", אמר סגן יו"ר ועדת המודיעין, הדמוקרט מארק וורנר.

במכתב ההתפטרות טען פלין, גנרל לשעבר בצבא, כי כחלק מההכנה לתפקיד ניהל מספר רב של שיחות עם בעלי תפקידים ברחבי העולם, כפי שנהוג. "בשל קצב האירועים המהיר תדרכתי בטעות את סגן הנשיא במידע לא שלם לגבי שיחתי עם שגריר רוסיה", הבהיר. "במהלך 33 שנותיי בשירות צבאי מילאתי את חובותיי בהגינות ויושרה. אני מגיש בזאת את התפטרותי, היה לי הכבוד לשרת את ארצנו ואת העם האמריקני".

מדובר בעבירה על החוק לכאורה, שכן לאזרחים פרטיים אסור להתערב במדיניות החוץ של וושינגטון, ובאותה העת היה פלין אזרח פרטי. בקרמלין הכחישו כי השניים שוחחו על כך. פלין עצמו הכחיש זאת תחילה בתוקף, אולם לאחר הפרסום דוברו מסר לעיתון כי הוא "לא יכול להיות בטוח שהנושא לא עלה כלל בשיחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully