וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפטרות היועץ של טראמפ: העדות ליחסים המסתוריים עם הקרמלין

14.2.2017 / 9:07

חשיפת המגעים של היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין עם מוסקבה בטרם נכנס לתפקידו הפנתה את הזרקור גם אל התנהלות הממשל סביב הרמזים שקדמו להתפטרות. האזהרות של ממשל אובמה והשמועות על סחיטה - מה עומד מאחורי פרישתו של מי שאמור להיות האדם האמין ביותר בבית הלבן?

עריכת וידאו: ניר חן

(צפו בדיווח מיוחד מוושינגטון)

התפטרותו של היועץ לביטחון לאומי בארצות הברית מייקל פלין, היא מבוכה של ממש לממשל האמריקני. יועץ לביטחון לאומי הוא אחד התפקידים הרגישים, המסווגים והבכירים בממשל, וככזה עבד פלין מול מקבילו הישראלי יעקב נגל על הכנת הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ - מה שעלול להאפיל עליה כעת.

הנשיא אמנם מינה ממלא מקום זמני, אבל אין ספק שאיוש התפקיד הבכיר ימשיך להעסיק אותו ביממה הקרובה. סימנים מקדימים לכך שפלין לא צפוי להמשיך, התקבלו כבר בתחילת הלילה, כאשר טראמפ נשאל על ידי כתבים במסדרון בבית הלבן האם הוא מעניק גיבוי ליועצו הבכיר, וזה השיב "תקראו את ההצהרה" - שבה נכתב כי "הנשיא בוחן את המצב".

מערכת היחסים הסבוכה והחידתית בין טראמפ ומקורביו לבין הקרמלין קיבלה הלילה את ביטויה המוחשי והמהדהד ביותר. פלין שוחח ב-25 בדצמבר, בטרם נכנס לתפקידו, עם שגריר רוסיה בארצות הברית, ובשיחה עלתה גם סוגיית הסנקציות שהטיל ממשל אובמה על מוסקבה. עצם המגעים הללו מנוגדים לחוק, מאחר שאזרח מן המניין אינו מוסמך לנהל מגעים מדיניים עם ממשלה זרה.

עוד בנושא:
יועץ טראמפ לביטחון לאומי התפטר: "חשש לסחיטה מצד רוסיה"
השיחות החשאיות עם רוסיה שסיבכו את היועץ לביטחון לאומי של טראמפ

הנשיא הנבחר דונלד טראמפ עם הגנרל לשעבר מייק פלין, ספטמבר 2016. AP
שינה גרסאות, איבד אמון. פלין עם טראמפ/AP

הדיווחים על כך החלו לצוץ זמן קצר לאחר הפגישה, אבל פלין הכחיש אותם, מה שגרם לסגן הנשיא, מייק פנס, לגבות אותו ולהתייצב מאחוריו. כל זה השתנה ביום שישי האחרון - הוושינגטון פוסט פרסם כתבה מקיפה עם לא פחות מתשעה מקורות שהעידו כי השיחה של השניים עסקה גם בסוגיית הסנקציות. הדיווח אילץ את פלין לשנות גרסה, ולטעון שבעצם אינו זוכר אם הנושא עלה בשיחה. בשלב הזה החל כדור השלג להתגלגל: סגן הנשיא איבד בו את האמון וגורמים בתוך הממשל עצמו החלו לתדרך באופן אנונימי נגדו. היה ברור שמעמדו התערער, ויועץ לביטחון לאומי זה לא תפקיד שניתן למלא ללא אמון מלא של הנשיא.

הלילה הסתבר כי הפרטים המלאים מדהימים אפילו יותר, וכוללים אזהרה ששיגרו בחודש שעבר שרת המשפטים, ראש ה-CIA ומנהל המודיעין בתקופת אובמה לממשל טראמפ, ולפיה פלין עלול להיות נתון לסחיטה בידי רוסיה. 24 ימים בלבד לאחר שמונה לתפקידו, נאלץ אחד האנשים הבכירים בממשל טראמפ להניח את המפתחות וללכת הבייתה בבושת פנים. הדיווחים על כך שהבית הלבן עודכן בנושא לפני חודש גם מעלים סימן שאלה סביב טענתו של טראמפ ביום שישי, כאשר נשאל על ידי כתבים על המגעים בין פלין לרוסיה, ואמר שלא שמע על הדיווח.

הילרי קלינטון באירוע למען קרן צדקה לרווחת ילדים, וושינגטון. נובמבר 2016. רויטרס
נקמה שמוגשת קרה. קלינטון/רויטרס

כעת, מנסים הדמוקרטים לעלות למתקפה ולחגוג על המבוכה, והם דורשים תדרוך מלא על המידע בנוגע לפלין. עבורם מדובר בעניין אישי, ובהזדמנות להגיש את נקמתה הקרה של המועמדת המובסת הילרי קלינטון. בעבר השתמש פלין בחשבון הטוויטר שלו על מנת לצייץ מחדש תיאוריות קונספירציה הנוגעות למועמדת הדמוקרטית ואשר עסקו בלכאורה בהלבנות כספים ושערוריות מין עם ילדים. הלילה, היא התייחסה בטוויטר להתפטרותו של פלין, כאשר שיתפה ציוץ של אדם ששלח את פלין לחפש עבודה ב"דומינוס פיצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully