וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועץ טראמפ לביטחון לאומי התפטר: "חשש לסחיטה מצד רוסיה"

14.2.2017 / 6:40

אחד מבכירי הבית הלבן, מייקל פלין, נפגש עם השגריר הרוסי לפני כניסתו הרשמית לתפקיד, ו"לא העביר לממשל את כל המידע". התביעה הזהירה את הבית הלבן בנושא כבר בחודש שעבר. הגנרל דייוויד פטראוס מועמד להחליפו

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(לפני כשבועיים: פלין בהצהרה רשמית לגבי ניסוי הטילים האיראני)

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, מייקל פלין, הגיש הלילה (שלישי) מכתב התפטרות, ברקע הביקורת שהוטחה בו על כך שהטעה את סגן הנשיא מייק פנס באשר לפגישתו בחודש דצמבר - בטרם נכנס לתפקיד - עם שגריר רוסיה במדינה, סרגיי קיסליאק. את מקומו של פלין, אחד מבעלי התפקידים הבכירים בממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ימלא באופן זמני הגנרל לשעבר קית' קלוג, עד לאיוש התפקיד באופן קבוע.

במכתב ההתפטרות של פלין, גנרל לשעבר בצבא, הוא טען כי כחלק מההכנה לתפקיד ניהל מספר רב של שיחות עם בעלי תפקידים ברחבי העולם, כפי שנהוג. "בשל קצב האירועים המהיר תדרכתי בטעות את סגן הנשיא במידע לא שלם לגבי שיחתי עם שגריר רוסיה", הבהיר. "במהלך 33 שנותיי בשירות צבאי מילאתי את חובותיי בהגינות ויושרה. אני מגיש בזאת את התפטרותי, היה לי הכבוד לשרת את ארצנו ואת העם האמריקני".

עוד בוואלה! NEWS:
המנופאים התריעו, אך צעדי הרשויות לא יצאו לפועל - והמנוף קרס
"ייתכן שיזרקו את הדם": אי ודאות בהגעת התרומות למאושפזת בפרו
האיש שישראל הצילה את חייו יוביל את חמאס למערכה הבאה

מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא דונלד טראמפ, בטקס ההשבעה, 20 בינואר 2017. רויטרס
הולך ומסתבך. פלין במהלך טקס ההשבעה של טראמפ, בחודש שעבר/רויטרס

מוקדם יותר, פורסם בכלי התקשורת בארצות הברית כי ממלאת מקום התובע הכללי בתקופת חילופי הממשל, סאלי ייטס, אשר פוטרה מתפקידה לפני כשבועיים, הזהירה את טראמפ בחודש שעבר כי פלין עלול להיות נתן לסחיטה מצד רוסיה.

הדיווח הזה מצטרף לדיווח אחר של "וושינגטון פוסט" מסוף השבוע האחרון, לפיו פלין הוליך שולל את סגן הנשיא פנס, כאשר נתן לו להבין כי בשיחותיו עם שגריר רוסיה בחודש דצמבר, בטרם נכנס לתפקידו, לא עלה נושא הסנקציות שהטילה ארצות הברית על רוסיה בעקבות פעולותיה במזרח אוקראינה. העיתון דיווח כי תשעה מקורות שונים העידו שהשיחה בין השניים עסקה גם בסוגיה הזו.

מדובר בעבירה על החוק לכאורה, שכן לאזרחים פרטיים אסור להתערב במדיניות החוץ של וושינגטון, ובאותה העת היה פלין אזרח פרטי. בקרמלין הכחישו כי השניים שוחחו על כך. פלין עצמו הכחיש זאת תחילה בתוקף, אולם לאחר הפרסום דוברו מסר לעיתון כי הוא "לא יכול להיות בטוח שהנושא לא עלה כלל בשיחה".

ג'ארד קושנר עם איוונקה טראמפ באירוע בניו יורק, ינואר 2017. רויטרס
ייכנס לתפקיד? קושנר ורעייתו איוונקה/רויטרס

בתוך כך, האתר "פוליטיקו" דיווח הלילה כי בבית הלבן משאירים את כל האופציות על השולחן, ושוקלים גם את האפשרות להחליף את פלין. לפי הדיווח באתר, מי שמוביל את החיפושים הוא חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר. אחד השמות שעלו כמועמדים הוא זה של הגנרל דיוויד פטראוס, שלפי הדיווח ייפגש עם טראמפ בהמשך היום בבית הלבן.

גורם אחר בממשל, שדיבר אף הוא בעילום שם, הדגיש כי פנס הגן על פלין לאחר ששוחח עמו. לדבריו, סגן הנשיא מודאג מהאפשרות שהיועץ לביטחון לאומי הטעה אותו. הגורם הראשון סיפר כי פלין התנצל בפני פנס וגורמים אחרים בעקבות התקרית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב ההתפטרות של פלין/מערכת וואלה!, צילום מסך

הלילה נחשף טפח נוסף בפרשה, כאשר העיתון דיווח כי ייטס, יחד עם מנהל המודיעין לשעבר, ג'יימס קלאפר, וראש ה-CIA הקודם, ג'ון ברנן - שלושתם מינויים של הנשיא אובמה - סברו כי יש להודיע לבית הלבן כי "פלין שם את עצמו בעמדה פגיעה", וכי יש ליידע את סגן הנשיא פנס כי הוא הוטעה על ידי היועץ לביטחון לאומי. במחלקת הסיווג הביטחוני בממשל אישרו כי מסרו מידע בעניין למשרד המשפטים, ובמגזין "טיים" דווח כי התייעצויות התקיימו הלילה בבית הלבן כיצד לנהוג לגבי פלין.

בבית הלבן התחמקו עד כה מלהגיב לשערורייה, שמתפתחת מאז הדיווח המקורי ביום שישי האחרון. הלילה חל מפנה בסוגיה, כאשר דובר הבית הלבן, שון ספייסר, פרסם הצהרה ובה נכתב כי הנשיא טראמפ "בוחן את הסיטואציה". מדובר בשינוי מהותי של הטון כלפי פלין, שעד כה הוענק לו גיבוי מלא. הלילה נשאל טראמפ בידי כתבים בבית הלבן האם הוא "עומד מאחורי פלין". בתגובה אמר הנשיא: "תסתכלו בהצהרה".

(עדכון ראשון: 5:15)

מייק פנס, סגן הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. וושינגטון, 20 בינואר 2017. רויטרס
הוטעה על ידי פלין. פנס/רויטרס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך מסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת יפן שינזו אבה 10 בפברואר 2017. רויטרס
"תסתכלו בהצהרה". טראמפ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully