וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שישראל הצילה את חייו יוביל את חמאס למערכה הבאה

14.2.2017 / 0:09

יחיא סנוואר, מנהיג חמאס החדש, שהה בבית סוהר בישראל 22 שנה ואף נותח בבית חולים בארץ. בימיו בכלא נחשב לאדם נעים הליכות ולמומחה מספר אחת להכנת כנאפה, אך מאחורי הארשת המתונה מסתתר קיצוני שרצח 12 משתפי פעולה

צילום: רויטרס

מעטים בישראל ובשטחים יודעים כי יחיא סנוואר, האיש שניצח בבחירות ללשכה המדינית של חמאס בעזה, חייב את חייו למדינת ישראל. לפני כעשר שנים, בעת שהיה בכלא הישראלי, חש סנוואר ברע. בדיקה רפואית העלתה כי חייו של סנוואר בסכנה והוא הועבר לניתוח דחוף בראשו בבית חולים בארץ. לאחר כמה שעות של ניתוח, ניצלו חייו. ועדיין, למרות החוב הישן הזה, סנוואר נחשב לגדול הקיצונים בחמאס ולמנהיג הבלתי מעורער של הארגון ברצועת עזה. בחמש השנים וחצי האחרונות מאז שחרורו במסגרת עסקת שליט, הצליח סנוואר לבסס את מעמדו ולכבוש את מוקדי הכוח השונים בעזה, בין שבזרוע הצבאית או בין שבזרוע המדינית.

22 השנים שבילה בכלא הקנו לו שליטה מוחלטת בשפה העברית. הוא יודע לקרוא ולכתוב ולמעשה להתבטא ב"שפת האויב". הוא נודע כטיפוס כריזמטי אך נעים מאוד לסביבתו והתנהל תמיד בזהירות רבה ובחוכמה מול שלטונות הכלא. סנוואר הצטיין בכתיבה, וכתב ספר עלילתי, שדווקא אינו עוסק באסלאם או בפוליטיקה, בין כותלי הכלא שפורסם לאחר מכן בשטחים. חברים ששהו לצדו בכלא מספרים כי סנוואר היה מומחה מספר אחת להכנת כנאפה, והרבה לפנק את חבריו לתא ולאגף בכנאפה המפורסמת שלו.

לקריאה נוספת:
משוחרר עסקת שליט שהפך לאיש החזק בעזה ועלול להצית מחדש את הדרום
האויב מספר אחת: המנהיג החדש של חמאס בעזה

יחיא סינוואר, בכיר חמאס. פייסבוק, אתר רשמי
כריזמטי אך נעים מאוד לסביבתו/אתר רשמי, פייסבוק

בימיו בכלא ועוד לפני כן, כפעיל של הזרוע הצבאית של חמאס, במהלך האינתיפאדה הראשונה, נודע סנוואר באכזריותו הרבה ובהתנהלותו הקיצונית בכל הקשור למשתפי פעולה. בשלב מסוים הוא כונה "איש ה-12", מאחר שהתהדר בכך שרצח לפחות 12 משתפי פעולה עם ישראל.

אף שזכה להילה של קיצוני במיוחד, גורמים ישראליים שונים שבאו איתו במגע טוענים כי סנוואר אמנם אינו מאפשר חצייה של קווים אדומים (כשמדובר במשתפי פעולה למשל), אולם מגלה פרגמטיות רבה כשהוא נדרש לכך. אחד מאותם גורמים סיפר לוואלה! NEWS כי האיש הבין היטב את מגבלות כוחו וידע להתנהל בדיפלומטיות רבה מול מוקדי הכוח השונים בכלא. לדבריו, יש סיבה לכך שסנוואר אינו ממהר להוביל את חמאס למלחמה נוספת מאז "צוק איתן".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
יחיא סינוואר, בכיר חמאס. פייסבוק, אתר רשמי
מתהדר שרצח 12 משתפי פעולה/אתר רשמי, פייסבוק

גם בראיונות שהעניק בעבר לטלוויזיה הישראלית כשישב בכלא, השמיע סנוואר אמירות מתונות. יחד עם זאת יש לזכור כי סנוואר נחשב לאחד הקיצונים שבמנהיגי חמאס ולא רק בגלל יחסי ציבור יעילים. הגישה הבלתי מתפשרת שלו בנושא האסירים ומשתפי פעולה, היא רק אחת הסיבות לכך. הוא התנגד לעסקת שליט וגם לאחר ששוחרר הצהיר שחמאס יעשה הכול כדי לשחרר אסירים נוספים.

הניצחון של סנוואר בבחירות ושל בעלי בריתו מסמן קו קיצוני יותר שאליו הולך חמאס ברצועה, כאשר האפשרות של פיוס מול הפתח הולכת ומתרחקת. אם ההערכות השונות סברו כי איסמעיל הניה יהיה זה שיזכה בבחירות ללשכה המדינית הכללית של חמאס, הרי שעם היבחרו של סנוואר משתמע כי הנהגת עזה נוטלת לידיה בחזרה את ההובלה של תנועת חמאס, בעוד צמרת הארגון בחו"ל תישאר לה אי שם מאחור. ואם נאמר זאת בשפתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, GAZA FIRST תהיה מדיניות תנועת חמאס לפחות בשנים הקרובות.

(עדכון ראשון: 19:37)

יחיא סינוואר, בכיר חמאס. פייסבוק, אתר רשמי
יחיא סינוואר, בכיר חמאס/אתר רשמי, פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully