וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הדיח את התובעת הכללית הזמנית שסירבה להגן על צווי ההגירה

31.1.2017 / 7:02

סאלי ייטס, שמונתה בסוף כהונת אובמה עד לאישורו של המועמד של טראמפ, הודחה אחרי שהכריזה כי לא תגן בבית המשפט על התכנית. הבית הלבן: "היא בגדה במשרד המשפטים". מחליפה הבטיח: "נעשה את חובתינו, הצווים חוקיים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הדיח הלילה (שלישי) את התובעת הכללית בפועל סאלי ייטס ואת ראש רשות אכיפת ההגירה והמכס דניאל רגסדייל, בצל הסערה סביב הצו הנשיאותי שעליו חתם טראמפ בסוף השבוע, המגביל את הכניסה למדינה. הצו שמאפשר למנוע מאזרחי שבע מדינות בעלות רוב מוסלמי להיכנס למדינה ספג ביקורת חריפה בוושינגטון וברחבי העולם. מחליפה הורה לאנשי המשרד "לפעול על בסיס חובתינו" ולהגן על התכנית.

הלילה הסוער החל בהודעתה של ייטס, שמונתה לתפקיד בשלהי כהונתו של הנשיא הקודם ברק אובמה והתבקשה על ידי טראמפ להישאר בתפקיד עד למינויו הרשמי של מחליפה המיועד ג'ף סשנז. היא הכריזה כי לא תגן בבית המשפט על עתירות נגד הצו השנוי במחלוקת, והוסיפה במזכר לפקידי משרד המשפטים כי "האחריות שלי היא להבטיח שהעמדה של משרד המשפטים היא לא רק חוקית, אלא משקפת היטב את רוח החוק אחרי בחינה של כל העובדות".

עוד בוואלה! NEWS:
אובמה תוקף את טראמפ בהצהרתו הראשונה: "ערכי אמריקה בסכנה"
מוזיאון השואה נגד טראמפ: "הבנה של ההיסטוריה היא קריטית"
לאור לחצים של הקהילה היהודית במקסיקו: ריבלין ישוחח עם הנשיא

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חותם על צו נשיאותי הנוגע למוכנות הצבא האמריקני, ינואר 2017. רויטרס
"הדמוקרטים מעכבים את המינויים שלי". טראמפ/רויטרס

בתגובה למהלך צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "הדמוקרטים מעכבים את המינויים שלי לממשלה מסיבות פוליטיות לחלוטין. כעת יש לי תובעת כללית מתקופת אובמה". אבל זה היה רק הקדימון. שעה לאחר מכן הודיע הבית הלבן באופן רשמי כי ייטס פוטרה מתפקידה, והוחלפה בדיינה בנטה, פרקליט המחוז המזרחי של וירג'יניה. "התובעת הכללית בגדה במשרד המשפטים בכך שסירה להגן על צו שנועד להגן על אזרחי ארצות הברית", נכתב בהודעה.

"ייטס, מינוי של אובמה, היא חלשה בנושא הגבולות ובנושא ההגירה", עוד נכתב. "הגיע הזמן להיות רציניים לגבי ההגנה על מדינתנו. לקרוא לסינון מעמיק יותר לנוסעים משבעה מקומות מסוכנים זה לא קיצוני, אלא הגיוני ונחוץ". שעות בודדות לאחר ההכרזה על מינויו הזמני, מיהר בנטה להכריז כי הוא נכון להגן על מדיניות ההגירה של טראמפ. לדבריו, הצווים הנשיאותיים של טראמפ הם "חוקיים ומנוסחים כהלכה".

ניוט גינגריץ', לשעבר יו"ר בית הנבחרים ותומך נלהב של טראמפ, שיבח את המהלך. "טראמפ התאמן על 'את מפוטרת' במשך שנים", כתב בהתייחסות לתכנית הריאליטי "המתמחה", בהנחייתו של טראמפ. לדברי גינגריץ', "היום הוא יישם את זה על תובעת כללית בפועל סוררת. כל הכבוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

גם בקרב גורמים בממשל הנוכחי מתגברת הביקורת. בוול סטריט ג'ורנל דווח אתמול כי התגלעו חילוקי דעות בית השר לביטחון הפנים, האמון על יישום צווי ההגירה, ג'ון קלי לבית הלבן, סביב איוש התפקידים במשרדו וחוסר שיתופו בהחלטה להוצאה לפועל של תכנית ההגירה. לפי הדיווח, הגנרל לשעבר סירב לאפשרות שכריס קובץ', בכיר בממשל של מדינת קנזס, ימונה לסגנו, כך שהתפקיד נותר לא מאויש.

פרט לקלי, מאות דיפלומטים ואנשי שירות החוץ ניסחו מזכר שבו נאמר כי המגבלות שהטילה וושינגטון על כניסת מהגרים ופליטים לא ישפרו את ביטחונה של ארצות הברית, אינן עולות בקנה אחד עם הערכים האמריקניים ושולחות מסר שגוי לעולם המוסלמי.

אל מבקרי התכנית של טראמפ הצטרף קודמו בתפקיד ברק אובמה, ששבר מסורת ארוכה של נשיאים לשעבר המבקרים את יורשיהם. בהצהרה ראשונה מאז שעזב את הבית הלבן אמר אמש אובמה כי הוא תומך בהפגנות שאירעו בימים האחרונים ברחבי המדינה נגד הצווים. קווין לואיס, דוברו של אובמה, מסר כי הוא מתנגד לאפלייה על רקע דת או אמונה, וכי "הערכים האמריקניים נמצאים בסכנה".

"אובמה נרגש מרמת המעורבות בקהילות ברחבי המדינה", מסר לואיס בשם אובמה, בהצהרתו הראשונה מאז שעזב את הבית הלבן. "אזרחים המיישמים את זכותם החוקתית להפגין ולהביע את דעתם בפני נבחריהם, היא בדיוק מה שאנו מצפים לראות כשהערכים האמריקניים נמצאים בסכנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully