וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנופאים התריעו, אך צעדי הרשויות לא יצאו לפועל - והמנוף קרס

14.2.2017 / 0:05

בעוד משרד העבודה חוקר חשד כי העגורן בבת ים פעל ללא היתרים, קשה לומר שקריסתו הפתיעה את העוסקים בדבר. המנופאים, שיצאו למאבק על תנאי העסקתם, התריעו מאי-סדרים ובעקבות כך הוכרז סכסוך עבודה והוחלט על רפורמות לבטיחות בענף - אבל אף צעד לא ננקט

צילום ממצלמת אבטחה

משרד העבודה החל לחקור אמש (שני) את נסיבות קריסת המנוף בבת ים, שהובילה לפציעתם של ארבעה בני אדם, בהם מפעיל המנוף באורח קשה. מנתוני משרד העבודה עולה כי אתר הבנייה של חברת "מבנים ונתיבים" החל לפעול בתחילת השנה. מפקח מטעם משרד העבודה, שהגיע לאתר בתחילת החודש, דיווח כי העגורן לא פעיל עדיין, ולכן במשרד העבודה חוקרים חשד כי העגורן פעל ללא ההיתרים המתאימים.

אתמול בשעות אחר הצהריים קרס העגורן באתר בנייה ברחוב הקוממיות בבת ים. מפעיל העגורן נפצע באורח קשה, גבר נוסף נפצע באורח בינוני ואב ובתו בת התשע נפצעו באורח קל. לצד כוחות ההצלה והכיבוי, הגיעו למקום גם שני מפקחי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ממשרד העבודה והרווחה, והם חברו לכוחות המשטרה הנמצאים בשטח.

ממידע ראשוני שנאסף עולה כי מדובר בעגורן שהוקם באתר לפני כשבועיים, ולכן אחד מכיווני הבדיקה של משרד העבודה יתמקד בהלימה בין הקמת העגורן לנדרש בהנחיית מפקחת עבודה ראשית, במשרד העבודה והרווחה. לפי ההנחיה, טרם הקמתו של עגורן תבוצע סדרת בדיקות מקדימות, ובהן בדיקת ביסוס קרקע, שעליה מוצב העגורן, ובסופן אישור בודק מוסמך טרם הפעלתו הסדירה.

לקריאה נוספת:
ארבעה פצועים בקריסת מנוף בבת ים; המפעיל נפגע באורח קשה
"זעזוע לענף הבנייה": 150 מנופאים התפטרו במחאה על תנאי העסקתם
האזינו להקלטה: כך מזייפים עשרות מפעילי מנופים רישיונות עבודה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא הפתיע איש. העגורן שקרס בבת ים/מערכת וואלה!, צילום מסך
פצועים בקריסת מנוף ברחוב הנביאים וקוממיות בבת ים, 13 בפברואר 2017. דוברות מד"א, מד"א
אחת המכוניות שנפגעה מקריסת המנוף/מד"א, דוברות מד"א

קריסת המנוף התרחשה כחצי שנה לאחר קריסת מנוף במתחם הרכבת הקלה ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, שנסתיימה אז ללא נפגעים. מתחילת השנה נהרגו שישה פועלים בתאונות בניין באתרי בנייה, ובשנה שעברה נהרגו 48 פועלי בנייה.

הקריסה אירעה גם בצל מחאת המנופאים נגד תנאי העסקתם. לפני כשלושה שבועות אף הודיעו יותר מ-200 על התפטרותם. גורמים בענף הבנייה התריעו כי בעקבות ההתפטרות תתקיים החלפה של המנופאים במאות אחרים ברישיון מזויף. בתחילת החודש הגיעה לידי וואלה! NEWS הקלטה החושפת את הקלות שבה ניתן לזייף רישיון להפעלת מנוף.

לפני שבוע הודיעה ההסתדרות החדשה על סכסוך עבודה בענף הבניין ואילו שר העבודה חיים הרווחה כץ אמר בתגובה כי יפעל ליישום רפורמה חדשה בענף שתביא לצמצום בפגיעה בחיי אדם. גם ועידת העבודה והרווחה התכנסה החודש בכנסת כדי לדון בנושא, אך מאז לא נעשו צעדים קונקרטיים הן מצד ההסתדרות והן מצד משרד העבודה למיגור בעיות הבטיחות בענף הבנייה.

קריסת מנוף בבת ים קוממיות, 13 בפברואר 2017. קרדיט און ליין בת-ים, מערכת וואלה! NEWS
זירת הקריסה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, קרדיט און ליין בת-ים
שקיעה בפתח תקווה פברואר 2017. ראובן קסטרו
ייצרו מאגר ממוחשב של מנופאים. מנוף בפתח תקווה/ראובן קסטרו

בעקבות המחאה פנה כץ גם למשרד התחבורה, שאחראי על מתן הרישיונות למנופאים, במטרה ליצור סטנדרט שיקשה על זיוף רישיונות מנופאי. צעד נוסף שביקש השר לנקוט בו הוא טסט למנופאים. "אנחנו נפעל ליצירת מאגר ממוחשב של כל העגורנים ומבחינתי מי שיעלה עם רישיון מזויף ילך לשלוש שנים לכלא בגין עבירת זיוף. כמו כן, בכוונתנו ליצור מאגר בכל אתרי הבנייה עם תמונות, ואם יתברר שהחברה מעסיקה מישהו שהוא לא במאגר - הקבלן יישא באחריות", אמר אז כץ.

הוא הוסיף כי מדובר בצעדים נוספים לפתרון נושא הבטיחות בענף הבנייה, המצטרפים להוראה להחיל עיצומים כספיים על יזמים בגובה של 35,740 שקלים על כל עבירת בטיחות וקנס למנכ"ל שלא יפעל לתיקון הליקויים שהתגלו. זאת, לצד שכלול אמצעי האכיפה באמצעות טכנולוגיה מתקדמת.

מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה עומד גם ערב פרסום הערות הציבור של שתי תקנות הנוגעות לעגורני צריח ולמנופאים. לפי משרד העבודה והרווחה, תקנות אלו שיעברו בכנסת ישדרגו משמעותית את בטיחות העגורנים כמו גם את כשירותם של מי שמפעילם. ואולם, כאמור, צעדים לחוד, ויישומם לחוד.

העגורן שקרס ברחוב הנביאים בבת ים מוטט חניון בבניין הנביאים 62 והרס מכוניות, 13 בפברואר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
המנוף בבת ים - קרס אל תוך חניון בית מגורים/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, אמר לאחר קריסת המנוף כי "לא מתקבלת על הדעת ההפקרות בנושא הבטיחות בענף הבנייה. אם הגורמים המוסמכים לטיפול בנושא לא יפעלו באופן מידי, לא נהסס להפעיל צעדים ארגוניים בכל ענף הבנייה בישראל".

קריסת המנוף עוררה תגובות נסערות בקרב מובילי מאבק המנופאים וגורמים נוספים בענף הנאבקים למען הבטיחות בו. "המנוף הזה נפל כי המדינה החליטה להזניח את כל הבטיחות התעסוקתית של הפועלים", אמר אתמול רועי ויינשטיין, דובר ארגון מפעילי עגורן צריח. "חוסכים לאדם שקונה את הדירה השלישית על חשבון הפועלים".

בעיני ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, הכתובת הייתה על הקיר. הוא תקף את אוזלת ידה של מדינת ישראל והרשויות האמונות על מניעת תאונות עבודה. "מדינת ישראל ובראשן משרד הרווחה שאמון על הבטיחות בראשות השר כץ הפקירו למעשה את פועלי הבניין והעובדים השקופים", אמר.

"במצב הנוכחי במדינה יש למעשה הפקרות מוחלטת בכל הנוגע לבטיחות פועלי הבניין ולשלום הציבור. לא ייתכן מצב שבמדינת ישראל ישנם רק 18 מפקחים שאחראים על 13,500 אתרים". בן שמעון, דמות מוכרת בקרב פועלי הבניין ומשפחות נפגעי תאונות העבודה, הוסיף כי נדרש "טיפול שורש" בענף הבנייה לרבות סנקציות כספיות על מפרי חוק, הוספת מפקחים, הטלת אחריות פלילית על מנכ"לים של חברות, הוצאת מנופים ישנים משימוש ושינוי חקיקה. לאחרונה מתח בן שמעון ביקורת חריפה על התנהלות ההסתדרות החדשה בכל הנוגע לזכויות המנופאים. הוא היה אחד מאלה שקראו להתפטרות קולקטיבית של כל המנופאים.

(עדכון ראשון: 22:53)

קריסת מנוף בבת ים קוממיות, 13 בפברואר 2017. און ליין בת-ים, מערכת וואלה! NEWS
בת ים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, און ליין בת-ים
קריסת מנוף בבת ים קוממיות, 13 בפברואר 2017. און ליין בת ים, מערכת וואלה! NEWS
קריסת מנוף בבת ים קוממיות, 13 בפברואר 2017/מערכת וואלה! NEWS, און ליין בת ים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully