וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הישראלי העצור במדינה ערבית: זק"א שוקל להחזיר לתורמים הכסף לשחרור

7.2.2017 / 10:12

הארגון טרם העביר את הכספים שגייס לשחרור בן חסין, הישראלי המואשם ברצח במדינה זרה, שאין לה יחסים עם ישראל. בזק"א הודיעו כי נשקלת האפשרות להחזיר את הכסף למי שתרם. האב טוען: "הם גורמים נזק, אני מרגיש שהם צוחקים עליי ועל כל עם ישראל"

עריכה: ניר חן

כשבועיים לאחר שהודיע ארגון זק"א כי הוא הצליח לגייס את הכסף הנדרש לשחרורו של בן חסין, הישראלי שמואשם ברצח ועצור במדינה ערבית, נודע אתמול (שני) כי הוא טרם הועבר לאביו, אילן חסין. בזק"א טוענים כי ישנם סימני שאלה בדבר התנהלות האב באשר לדרישתו את הכסף ושהם שוקלים להשיב לתורמים את הכסף. עוד אמרו בארגון כי לא הצליחו ליצור קשר עם השר איוב קרא שהיה מעורב בפרשה וניסה לסייע למשפחה.

לדברי האב, בזק"א דוחים את העברת הכסף שגייסו בטענות שונות. "כל פעם אומרים לי משהו אחר, פעם אחת אמרו לי ש'הכסף נמצא בארצות הברית, תעביר לנו את מספר החשבון של העו"ד שלך' (במדינה שבה מוחזק בנו – ד"י). אחרי זה אמרו לי: 'אי אפשר לעשות את זה, תביא לנו מספר חשבון בארץ'. נתתי להם את מספר החשבון שלנו בארץ. אחרי זה הם הודיעו לי שהם לא מעבירים את הכסף לחשבון הזה. למה? כי הם רוצים שזה יהיה דרך עורך הדין שלהם, אז הם הלכו וחיפשו עו"ד עם חשבון בארצות הברית וגם חשבון במדינה הערבית. חשבתי שזה יסתדר, ואז הם החליטו שגם את זה הם לא עושים".

עוד בנושא:
"גויס סכום הכסף הנדרש לשחרור הישראלי שעצור במדינה ערבית"
נדחה בשבועיים משפט הישראלי שעצור במדינה ערבית: "נוכל להשיג הכופר"
אבי הישראלי שעצור במדינה זרה: הנהג שהרג רצה למסור אותו לדאעש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא קיבלנו את הכסף, הם פשוט הרסו לנו". בן חסין/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני מרגיש שהם צוחקים עליי ועל כל עם ישראל", הוסיף האב. "מה שהם עשו לנו זה נזק גדול, כבר השגנו מחצית מהתרומות באמצעות עמותת 'כרמי העיר' בירושלים אבל אז הם יצאו בהודעה גדולה לתקשורת שהם גייסו את מלוא הסכום ואנשים הפסיקו לתרום לנו. אנשים התקשרו להגיד לי מזל טוב, אבל בפועל לא קיבלנו את הכסף, הם פשוט הרסו לנו".

חסין, צעיר בן 20, שנלחם בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) במדינה ערבית, שלה אין קשרים דיפלומטיים עם ישראל, מואשם ברצח ונמצא במעצר זה שנה וחצי. תקרית הרצח אירעה ימים בודדים לאחר שהגיע חסין למדינה כדי לסייע לכוחות מקומיים להילחם בארגון דאעש. חסין מואשם שביוני 2015, במהלך נסיעה במונית במדינה הערבית, הוא רצח את הנהג ככל הנראה אחרי עימות שהחל ביניהם כשהנהג גילה את זהותו ואיים לחשוף כי הוא ישראלי ויהודי.

יהודה משי זהב, יו"ר זק"א, אמר לוואלה! NEWS כי "האבא רוצה את הכסף, זה נכון, אבל אנחנו ארגון ציבורי ולא נותנים את הכסף לידיים פרטיות. כבר זמן מה שאנחנו מבקשים ממנו הסכם כתוב בין משפחת נהג המונית לבינם שברגע שיועבר הכסף הם יצהירו בפני השופט כי הם מוכנים לשחרר את הבן. עולים הרבה סימני שאלה מההתנהגות של האבא. בהתחלה רצינו להעביר לאבא את הכסף, והוא אמר לנו: 'תנו לי אותו במזומן ואני אקח אותו במזוודה', אמרנו לו, 'אתה משוגע? ישדדו אותך'. אז הוא אמר: 'תעבירו את הכסף לחשבון של ההורים שלו'. אנחנו לא מעבירים כספים לידיים פרטיות".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
איוב קרא ואביו של אדם חסין, הישראלי שנלחם בדאעש ומואשם ברצח נהג מונית במדינה ערבית זרה. פייסבוק, צילום מסך
"מהרגע שהודענו שגייסנו את הכסף, השר קרא התקשר וצעק עליי". קרא ואילן חסין/צילום מסך, פייסבוק

לדבריו של משי זהב, "מהרגע שהודענו כי גייסנו את הכסף, התקשר אליי השר איוב קרא וצעק עליי, למה הודעתם שגייסתם את הכסף, אחרי זה ראינו שהם ממשיכים לגייס את הכסף בעמותה הפרטית הזאת (כרמי העיר - ד"י). שאלנו אותו למה, אז הוא אמר מקסימום נתרום את יתרת הכספים לעמותות אחרות. זה לא בסדר, גיוס הכספים היה למטרה מסוימת".

משי זהב הוסיף כי "מאז שנודע על הפרשה הגיעו לידי זק"א מידע כי חסין לא באמת גויס לצבא להילחם בדאעש אלא הגיע למדינה הערבית בנסיבות אישיות, וכי עלו סימני שאלה בנוגע לאמינות הסיפור שלו. בזק"א ניסו למצוא עו"ד אמריקני עם חשבון אך בשל בעיה להעברת הכספים דרך חברת העברת כספים בינלאומית, אנחנו נותנים למשפחה יומיים להביא הסכם מסודר בין משפחת נהג המונית והמשפחה ורוצים למצוא עו"ד שמתעסק בענייני כופר שיהיה אחראי על העברת הכספים, אנחנו ארגון ציבורי".

למרות העיכובים, הוסיף האב כי הוא מאמין שהבעיה תסתדר. "ביקשתי מהעו"ד שלנו, אסף טל, שיפנה לעו"ד של בן ושישלח לנו את ההסכם מול המשפחה של נהג המונית. אני מאמין שהכול יסתדר בסוף וזק"א יוכלו להעביר לנו את הכסף, בינתיים אנחנו נמצאים בחסר וודאות", אמר.

זק"א: שוקלים להחזיר לתורמים את הכסף שנאסף

בהודעה שהפיץ זק"א מאוחר יותר נמסר כי הארגון שוקל להחזיר לתורמים את הכסף שנאסף במבצע. "על פי פניית ובקשת משרד החוץ, שאיתם אנו עובדים באופן שוטף, ארגון זק"א, נענה למצווה החשובה של 'הצלת נפשות' ו'פיקוח נפש'". לפי ההודעה, "בתום לב גייס זק"א בקמפיין מהיר בגיוס המוני את הסכום הנדרש של מאה ועשרים אלף דולר עבור כופר להצלת חייו של בן חסין. ברגע שהמונה הראה שהגענו ליעד, עצרנו את הקמפיין והודענו לגורמים המעורבים על העמידה ביעד".

עוד נמסר כי "אולם, זה כשבועיים מאז שפרסמנו שגייסנו את כל הכסף, איננו מצליחים לאתר גורם משפטי אחראי המוכן לקבל את הכסף לידיו ולהוכיח שיש עסקת כופר שבתמורה לכסף הבחור ישתחרר. וזאת מעבר לשאלות נוספות שהתעוררו. הכסף שנאסף על ידי זק"א נמצא בנאמנות אצל עו"ד אלן לואי בארצות הברית, המכיר ומלווה את הפרשה זה חודשים ואף נמצא בקשר שוטף עם הגורמים במדינה הערבית. לכן כגוף ציבורי אחראי, ומשום 'והייתם נקיים מה' ומישראל', אם תוך יומיים לא יימצא גורם אחראי ומשפטי שיעמוד מאחרי עסקת הכופר. עורך הדין הנאמן על הכסף יתן הנחייה לחברת הסליקה להחזיר את הכסף לתורמים".

מטעם השר קרא מסר בתגובה: "נרצה להבהיר כי השר הודיע למר משי זהב שכל הכספים שיאסוף יעברו דרך העמותה שהתגייסה בהתנדבות לאסוף את הכופר, וכל הצהרה בעניין זה תהיה על דעת אבי העצור. לצערנו, משיקולים לא מובנים פרסמה זק"א ללא כל תאום עם אף גורם מוסמך כי הסתיים איסוף התרומות על ידיהם, כאשר בפועל לדברי האבא והגורמים שמעורבים בעניין לא ראו כל אסמכתא רשמית לכך שהכסף בחשבון".

עוד נמסר כי "הכסף היחידי שאספו עבור שחרור העצור היו הסכומים שנמצאים בחשבון עמותת 'כרמי העיר'. בשיחה של האבא עם השר, קרא הבהיר כי לא ידע על הפרסום והוצאת ההודעה על ידי זק"א לא על דעתו, ופחד שזה תרגיל להפריע למהלך גיוס הכסף בדרך לשחרור בנו. לשאלתו של משי זהב מה יהיה אם יתברר שיהיה יותר תרומות מהמבוקש סיכם איתו השר שיפנה יחד איתו למבקר המדינה לקבלת הנחיות ואם אפשר, נעביר לזק"א את ההפרש. השר אינו רוצה להיכנס למלחמה על קרדיטים, מה שחשוב כרגע להציל נפש יהודית שנמצאת במצוקה במדינה ערבית אויבת".

(עדכון ראשון: 18:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully