וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הרפורמה בנמלים - כץ מאיים על ההסתדרות; ניסנקורן: "די לחבוט בנו"

בעקבות המשבר עם ועדי העובדים בנמלי חיפה ואשדוד, התריע שר התחבורה כי אם העובדים ישבתו, הוא יוציא לפועל את חוק הבוררות למניעת שביתות. יו"ר ההסתדרות הגיב לו בחריפות: "זכות השביתה היא ערך עליון"

צילום: ערוץ 10, עריכה: שניר דבוש

שר התחבורה ישראל כץ אמר היום (רביעי) כי הרפורמה בנמלים תוביל להורדת יוקר המחיה, וכי שני הנמלים החדשים שייבנו במסגרתה לא ימומנו מתקציב המדינה. בעקבות הדברים הללו כינסו יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר איגוד התחבורה בהסתדרות אבי אדרי מסיבת עיתונאים, שבה הודיעו על כוונתם לשבות ולהילחם על זכותם לעשות כן.

במסיבת עיתונאים שערך השר כץ בנמל אשדוד, הוא הסביר כי "הרפורמה בנמלים שיצאה לדרך ב-2013, בגיבוי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר דאז יאיר לפיד, שבמרכזה בניית נמלי ים בחיפה ובאשדוד שיתחרו בנמלים הקיימים, תהפוך את ישראל למרכז בין לאומי של תובלה ימית". לדבריו, עלות ההקמה של הנמלים החדשים תעמוד על כעשרה מיליארד שקלים, שיגיעו מגיוס הון והשקעות זרות. הנמלים יפעלו באופן עצמאי, ללא מגבלות או זיקה לנמלים הקיימים, בזיכיון ל-25 שנה.

"בכוונתי לאפשר את שדרוג הנמלים הקיימים בהעמקת רציפים וציוד שיאפשר עגינת ספינות ענק ותחרות הוגנת בין הנמלים", אמר השר כץ. "נדונה גם אפשרות של הענקת רשת ביטחון מותנית לעובדים אם סך הפעילות המשקית לא תגיע לרף המתוכנן, אולם אני משוכנע שתגיע".

עוד בוואלה! NEWS:
גם בסרטן – הסיכון לחלות ולמות גבוה בפריפריה מאשר במרכז הארץ
בגיל 81, ראש עיריית רמת גן לשעבר צבי בר שהורשע בשוחד נכנס לכלא
תאונה קטלנית ליד פרדס חנה: נהג קלנועית בן 62 נפגע מרכב ונהרג

שר התחבורה ישראל כ"ץ, נמל אשדוד. 12 באפריל 2016. לירון מולדובן
כץ בפגישה עם עובדי נמל אשדוד, אפריל 2016/לירון מולדובן

בימים אלה מתנהלים דיונים בין משרד התחבורה לעובדי נמל חיפה, כדי להגיע להסכם. זאת, לאחר שחזרו בהם מההסכם הקודם, שאושר על ידי נציגות עובדי נמל אשדוד, ועצרו את גיבושו. "ההסתדרות הכללית ויו"ר ההסתדרות מחויבים באופן אישי להסכמים משנת 2005 ולהסכם שגובש בתקופה זו. הנורמה של ניסיון להפר הסכמים בשל אינטרסים פוליטיים ואילוצים פנימיים פסולה ובלתי קבילה לחלוטין. לא נכנעתי בעבר ולא אכנע גם כעת", אמר היום כץ.

"אני משוכנע שהרפורמה תרחיב את סך פעילות הנמלים במשק הישראלי ותוסיף עובדים רבים לסך מעגלי התעסוקה במקום להביא לצמצומם. הנחיתי את הנהלות הנמלים בחיפה ובאשדוד להיערך בהתאם ולנצל את השנים הקרובות להתרחבות והתחזקות – ואני מתכוון לפקח באופן אישי על הנושא.

"אם ההסתדרות תנהג באופן ציני ותדחוף לשביתה מיותרת בנמלים בשל שיקולים פוליטיים פנימיים, תוך פגיעה חמורה במשק - אנחנו נגיב בהתאם. מי שישבור את כללי העבודה יקבל תשובה הולמת", סיכם כץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
נמל הדרום באשדוד. אפריל 2016. לירון מולדובן
"אנחנו רוצים בכתב את ההצהרות שלא יהיו צמצומים". נמל אשדוד/לירון מולדובן

ההסתדרות כינסה את מסיבת העיתונאים בתגובה לדבריו של כץ, שטען כי יפעיל את חוק הבוררות הקובע כי אסור להשבית תשתיות לאומיות חיוניות אם ועד העובדים יודיע על שביתה. ניסנקורן ואדרי פנו לכץ בטענה כי זכות השביתה היא ערך בסיסי. "פנינו לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה לממש את זכות השביתה. ברגע שמדובר בענייני פיטורים ותעסוקה אנו מאמינים שבית הדין יאשר לנו לשבות. המסר שלנו הוא לממשלה, לשר האוצר ולשר התחבורה - תפסיקו לחבוט בוועדים", אמרו.

במסיבת העיתונאים נכחו בכירים משני הוועדים - הן מנמל אשדוד והן מנמל חיפה. "אנחנו במפגש של סולידריות. המפגש הזה בא לומר לממשלה, למשרד התחבורה ולמשרד האוצר שאנחנו ברגע האמת וצריכים להכריע את סיפור הרפורמה", אמר ניסנקורן. "יש פה עובדים שבמשך יותר משלוש שנים מטרטרים אותם ומשמיצים אותם. העובדים צריכים לדעת שיש להם עתיד בנמל. שר התחבורה אמר היום שאין להם מה לחשוש, שלא יהיו צמצומים, אנחנו רוצים את ההצהרות האלו לא באמירות אלא בכתב".

ניסנקורן הגיב גם לטענה של כץ כי ההסתדרות מונעת משיקולים פוליטיים. "הקמת שני נמלים זה שיקול פוליטי ולא שיקול מקצועי. העובדים רואים כל יום את הנמל השכן קם והם במצב של חוסר ודאות. אסור לשכוח - הנמלים הקיימים הם רכוש המדינה. אנחנו צריכים נמלים חזקים שיוכלו להתחרות ועובדי דור ב' שיש להם עתיד בנמל חיפה ואשדוד. זה רגע האמת בשאלה אם הרפורמה נועדה לפטר עובדים או לא".

אבי ניסנקורן קיים מפגן תמיכה לבחירתו לראשות ההסתדרות. מערכת וואלה! NEWS
"הגיעו מים עד נפש". ניסנקורן/מערכת וואלה! NEWS

על השאלה אם ישבית את המשק לאור דבריו של כץ על חוק הבוררות, השיב ניסנקורן: "זכות השביתה היא ערך עליון ואף אחד לא יוכל ולא יפר זאת. מותר לעובדים לשבות על פרנסה. מי שמביא אותנו למצב של ייאוש וגב אל הקיר צריך לתת דין לעצמו. אחרי שבועות ארוכים אני מאותת שהגיעו מים עד נפש".

ניסנקורן אף שיגר מסר ליו"ר ועד העובדים המודח, אלון חסן, לאחר שקידם בשבועות האחרונים מהלך להיפרדות מההסדרות החדשה ולהעברת ייצוג הנמל להסתדרות הלאומית. "אני רוצה לומר לכל מי שינסה לפגוע בכוח הארגוני של ההסתדרות - אם מישהו יחשוב שיוכל לנצל את ההזדמנות לפגוע בכוח הזה, שפועל לטובת האזרחים, טעות בידו. אנחנו אחראים ונחושים לפתור את הבעיה הזו".

אדרי הוסיף: "עובדי הנמל חיכו שלוש וחצי שנים בסבלנות שבית הדין ישחרר להם את זכות השביתה. אני אומר לכם באחריות, החבר'ה האלה לא פרצו בשביתות וחיכו, אבל לפעמים גם הסיר גולש והוא גלש. ההסתדרות שכבה על הגדר והביאה תוצאות, אבל יש עוד דברים שצריך להשיג כמו שמירה על הפרנסה של העובד. אם לא נדע להגיע לתוצאות נצטרך להשיג אותם באמצעות צעדיים ארגוניים".

פרופ' ירון זליכה, יועץ מקצועי להסתדרות שנכח אף הוא במסיבת העיתונאים, אמר כי "מי שמכיר אותי יודע שאני לא אוהב מונופולים, אבל מה שיותר גרוע זה מונופול פרטי. מהשעה שהממשלה יצאה עם הרפורמה הזו, זו כבר לא שאלה של מונופול, אלא תחרות בין שני גורמים. תפקידנו לוודא שהגורם הציבורי לא יקרוס. אנחנו דואגים ששתי החברות - חיפה ואשדוד - יוכלו להתחרות בצורה טובה מול שתי המפלצות שעומדות לקום עם מיטב הטכנולוגיה והציוד. אנחנו רוצים לוודא שיש ביטחון תעסוקתי לעובדים. הרצון והיעד הוא להבטיח איתנות פיננסית ועסקית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully