וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בסרטן – הסיכון לחלות ולמות גבוה בפריפריה מאשר במרכז הארץ

מנתוני האגודה למלחמה בסרטן עולה כי הסיכון לחלות בפריפריה לעומת מרכז הארץ גבוה בכ-8% בקרב גברים ובכ-3% בקרב נשים. הפער הגדול ביותר נמצא בסרטן המעי הגס, וממצאים הפוכים נרשמו לגבי סרטן השד. מאידך: ירידה דרמטית בתמותה מהמחלה

צילום: אבי כהן, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: פריצת דרך בחקר הסרטן, מרץ 2016)

הסיכון לחלות בסרטן גבוה יותר בפריפריה לעומת מרכז הארץ – כך עולה מנתוני האגודה למלחמה בסרטן המתפרסמים היום (רביעי), לרגל יום הסרטן הבינלאומי שיצוין בשבת. על פי הנתונים, הסיכון שגברים החיים בפריפריה יחלו בכל אחד מסוגי הסרטן גבוה ב-3%-8% מאשר אצל גברים החיים במרכז. בקרב נשים הפער קטן יותר, אך עדיין משמעותי: סיכון גבוה ב-1%-3% מהאוכלוסייה הכללית.

כך, במרכז הארץ הסיכון לחלות בסרטן נמוך מהממוצע באוכלוסייה הכללית – סיכון נמוך ב-3% בקרב הגברים ו-2%-3% בקרב הנשים. גם בבחינת מקרי התמותה ישנו פער: בפריפריה הסיכון למות מסרטן גבוה ב-8.1%.

באגודה ציינו כי זו הפעם הראשונה שנערכה השוואה בין נתוני התחלואה בסרטן בפריפריה למרכז על בסיס גאוגרפי וחברתי. ההשוואה מבוססת על מדד הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, וזאת על מנת לבחון האם המרחק הגאוגרפי והחברתי משפיע על הסיכון ללקות במחלה ועל סיכויי ההחלמה.

עוד בוואלה! NEWS:
משרד הבריאות יסדיר נהלים נוקשים לפיקוח על ניסויים בבני אדם
ישראל מזדקנת: מערכת הבריאות קורסת - אך מספר הקשישים רק עולה
אבסורד: הצוותים בסורוקה קורסים - אך עשרות רופאים מתמחים יושבים בבית

תא סרטן. ShutterStock
בפריפריה הסיכון למות מסרטן גבוה ב-8.1%. תא סרטן/ShutterStock

בבחינת סוגי סרטן ספציפיים, נמצאו הפערים הגדולים ביותר בקרב חולי סרטן המעי הגס. הסיכון לחלות בסרטן זה באזורים הפריפריאליים ביותר היה גבוה בגברים ב-17% ובנשים ב-12%, לעומת הסיכון של תושבי המרכז (הגיאוגרפי והחברתי), שהיה נמוך ב-8% בקרב גברים וב-7% בקרב נשים - מהצפוי באוכלוסייה הכללית. "הממצא יכול לשקף מודעות גבוהה יותר ושימוש גבוה יותר בטכנולוגיות לגילוי מוקדם, ובעקבות כך הסרת נגעים טרום סרטניים שמפחיתים סיכון למחלה", הסבירה פרופ' ליטל קינן-בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות. "בסרטן הריאה בגברים נצפו פערים דומים, שניתן להסביר בשיעורי העישון הגבוהים בקרב גברים בחברה הערבית".

ואולם, ממצאים הפוכים נרשמו לגבי סרטן השד בקרב נשים. הסיכון של תושבות האזורים המרכזיים היה גבוה יותר בהשוואה לאזורים הפריפריאליים. עם זאת, המגמה אינה אחידה, ובכל האזורים היה הסיכון נמוך מהצפוי באוכלוסייה הכללית.

בעתיד 3 מתוך 4 חולי סרטן צפויים להחלים

לדברי פרופ' קינן-בוקר, בשנת 2014 אובחנו 29,516 חולי סרטן חדשים, כאשר באותה השנה מתו כ-11 אלף גברים ונשים, בהתפלגות שווה. "סוגי הסרטן הנפוצים ביותר בקרב גברים הם סרטן הערמונית, מעי גס וריאה. ובקרב נשים, סרטן השד, מעי גס וריאה. סוגי הסרטן הגורמים לתמותה הגבוהה ביותר בקרב גברים הם סרטן ריאה, מעי גס, ערמונית ולבלב. בקרב נשים: סרטן שד, מעי גס, ריאה ולבלב", אמרה.

לצד הנתונים השליליים, עולים גם נתונים מרשימים וחיוביים של ירידה משמעותית בשיעור התחלואה והתמותה הכללית בישראל מסרטן. ב-20 השנים האחרונות חלה ירידה של כ-25% בתמותה. ישראל ממוקמת אמנם באמצע הטבלה של מדינות ה-OECD בתחלואה, במקום ה-18 מתוך 34, אולם בשיעורי התמותה מהמחלה, ישראל נמצאת במקום 28 מתוך 34.

הנתונים שפרסמה היום האגודה מצביעים על תחזית ורודה יותר, כאשר בעוד 20 שנה, שלושה מתוך ארבעה חולים צפויים להחלים מסרטן. זאת, על סמך פרסומו האחרון של הפורום לחקר הסרטן הבריטי, שהעריך כי אם מגמות שכיחות התחלואה והצלחות הטיפול בסרטן הקיימות היום ימשכו באותה מידה, בתוך 20 שנה 75% מהחולים בסרטן, יחלימו.

אילוסטרציה. ShutterStock
הסיכון של תושבות המרכז לחלות בסרטן השד גבוה מאשר בפריפריה/ShutterStock

בישראל חיים כיום יותר מ-300 אלף חולים ומחלימים מסרטן. על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי בישראל, בשנים 2014-2010 נוספו כ-104 אלף חולים ושורדים, ובכל שנה מתים כ-11 אלף ישראלים ממחלות הסרטן השונות. "הרופא הראשון שהפנה את הזרקור לנושא הצרכים של המחלימים ממחלות הסרטן, החלים בעצמו מסרטן", הסביר פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן.

"הוא דימה את המצב לרופאים שהמציאו טכניקות מתוחכמות להצלת אנשים מטביעה, אבל ברגע שהוציאו את האנשים מהמים, השאירו אותם להשתעל ולפרפר על המזח, במחשבה שעשו כל מה שיכלו. בפועל הם הצילו את חייהם, אבל לא דאגו לסייע להם לשמור על איכות חייהם. במשך שנים רבות מצב זה נמשך אך בשנים האחרונות גוברת המודעות לצרכי המחלימים וקיימות מרפאות ייחודיות למחלימים לטיפולים והמשך מעקב".

לאחרונה פרסמה האגודה נתונים אודות נזקי העישון ותרומתם למחלת הסרטן, כאשר יותר מ-20% ממקרי המוות בעולם נובעים משימוש במוצרי טבק. לכן, הצטרפה האגודה לקואליציה הבינלאומית למלחמה בטבק דרך מיסוי. יוזמה דומה הונחה לפני כחודשיים על שולחן הכנסת, כאשר ח"כ יעל גרמן, שרת הבריאות לשעבר, הגישה הצעת חוק המציעה למסות את צרכני הסיגריות כך שיגבה מהם חצי אחוז. הצעת החוק טרם עברה בממשלה.

מאגר נתוני סרטן. מערכת וואלה!
בכל שנה מתים מסרטן בישראל כ-11 אלף בני אדם/מערכת וואלה!

מלבד נתונים אלו, מציינת האגודה שני מחקרים משמעותיים לחקר הסרטן השנה ולפיהם ירידה במשקל עשויה להפחית את הסיכון של נשים בגיל המעבר לחלות בסרטן. מחקר שנערך במרכז לחקר הסרטן בסיאטל בארצות הברית ופורסם לאחרונה קובע כי לירידה במשקל ישנה השפעה מובהקת על היווצרות כלי דם המזינים את הרקמות, תהליך שעשוי להיות המפתח לקשר בין השמנת יתר לסיכון גבוה לחלות בסרטן.

המחקר השני גורס כי פעילות גופנית עשויה להפחית את הסיכון לסוגי סרטן של מערכת העיכול בגברים. כך לדוגמה, גברים שהלכו במשך כ-20 שעות בשבוע בקצב של חמישה קמ"ש, או רצו במשך ארבע שעות וחצי במהלך השבוע בקצב של 13 קמ"ש, נמצאו בסיכון נמוך ב-26% לחלות בסרטן מערכת העיכול, וסיכון נמוך ב-34% למחלות סרטן הקשורות למערכת העיכול. זאת לעומת גברים שביצעו פעילות גופנית של פחות משעתיים וחצי הליכה בקצב דומה במשך השבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully