וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5,000 מקרי מוות בשנה: "הזיהומים בבתי החולים מחייבים בדיקה מעמיקה"

השר ליצמן אמר בדיון על דוח הזיהומים כי משרדו, שפרסם את תמונת המצב לראשונה, הצליח להוריד את המספר במחצית. מנכ"ל משרד הבריאות: "נתוני הזיהום בישראל הם בין הגבוהים בקרב מדינות מפותחות, אך המגמה חיובית"

עריכה: יוסי אלטר

(עומסים חריגים בבתי החולים ברחבי הארץ עם תחילת החורף, בחודש שעבר)

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר הבוקר (רביעי) כי משרדו עושה מאמצים אדירים לטיפול בזיהומים בבתי החולים. "הנושא הוא מכה שאפשר, ניתן וחובה לטפל בה – ואף הוקצה תקציב גדול למיגורה. הצלחנו להוריד את הזיהומים ב-50%. ראינו חובה לעצמנו לפרסם את הדוח מתוקף תפקידנו. המספר של 5,000 מקרי מוות מזיהומים מחייב בדיקה לעומק, כי לא תמיד זה גורם המוות, ובוודאי לא המכריע", אמר ליצמן על דוח תמונת המצב של שיעור הזיהומים בבתי החולים בישראל, שמשרדו פרסם הבוקר לראשונה, בדיון בוועדה לביקורת המדינה.

בדבריו התייחס ליצמן לנתון המזעזע של 5,000 מקרי מוות בשנה בבתי החולים כתוצאה מזיהומים נרכשים. זאת, על רקע הביקורת החריפה שמתח מבקר המדינה בשנת 2003 לפיה כמות החולים המאושפזים שמתו כתוצאה מכך עמדה על 6,000-4,000.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), קראה להגדלת התקציב. "מדובר בחיי אדם", התקוממה. משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, הוסיף כי נתוני הזיהום בבתי החולים בישראל הוא בין הגבוהים בקרב המדינות המפותחות. "הנושא הזה בליבת עשיית המשרד. ואכן, השנה ישראל רשמה ירידה חדה בתופעה – לעומת מדינות מערביות אחרות, ששם המצב רק מחמיר. זאת מאחר שהקצנו משאבים לתכנית למניעת זיהומים - 50 מיליון כל שנה, כאשר 30 מיליון מתוכם מיועדים לתמריץ בתי החולים העומדים בפרמטרים של התכנית".

לקריאה נוספת:
משרד הבריאות מזהיר: עופרת במים במכונות קפה מסחריות
דוח משרד הבריאות: עלייה בשיעור התפוסה בחדרי המיון ברחבי הארץ
דוח משרד הבריאות: פערים בשירותי רפואה דחופה בין מרכז וצפון הארץ

נפגע בפיצוץ בלון גז בבניין שקרס בעכו מטופל בבית החולים רמב"ם בחיפה. בית חולים רמב"ם,
"ראינו בדוח חובה לפרסום". ליצמן/בית חולים רמב"ם

סימן טוב התייחס לסיבות לזיהום ואמר כי המגמה חיובית. "ראינו שההשקעה משתלמת כשמקפידים על היגיינת שטיפת ידיים. אם לפני התכנית היינו על 40%-50% שטיפת ידיים בין מטופלים, היום אנחנו על 70%-80%. אלו תוצאות יפות. בקרוב יעלה קמפיין הסברה בנושא גם לציבור הרחב, כי זו גם אחריותם לשמור על היגיינה". נציגת מבקר המדינה שנכחה בדיון אמרה כי גם לאחר השקת התכנית למניעת זיהומים יש לעבור ולבדוק כל בית חולים בנפרד.

התכנית הלאומית למניעת זיהומים כוללת מגוון יעדים, ובהם תוספת מיטות וכוח אדם, שיפור תשתיות קיימות בבתי החולים, והכשרה ייחודית של אחיות ורופאים בנושא, שהם גם אחראים תחום זיהומים בבית החולים. לדברי פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים במשרד הבריאות, התקציב אמור לעבור ליחידה בשבועיים הקרובים, אז תחל התכנית במלואה. "כל עובד במערכת חייב לקבל הדרכה בנושא: ממנהל המחלקה, הרופא והאחות ועד השומר בכניסה ועובד הניקיון. כל אחד ברמתו ובהתאם לתפקידו", אמר.

חבר הכנסת יעקב ליצמן, אפריל 2013. טלי מאייר
"ראינו בדוח חובה לפרסום". ליצמן/טלי מאייר

המהלך להורדת זיהומים מצטרף ל"מודל הכוכבים", תכנית של משרד הבריאות לעידוד ההשקעה בפגיות. במסגרתו, פגיות מקבלות דירוג פומבי בנוגע לזיהומים שנרכשו בהן. לאחר השקת התכנית ירדה כמות הזיהומים ב-50%.

מספר מיטות האשפוז בישראל - כמחצית מהממוצע ב-OECD

שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה בישראל, אמר כי הדוח מציג שתי תופעות בעייתיות. "הראשונה היא, כמובן, רמות הזיהום הגבוהות בבתי החולים. בימים האחרונים אנחנו ערים לצפיפות ולעומסים אדירים במחלקות השונות של בתי החולים, שנובעים ממחסור במיטות ובכוח אדם: יש בישראל פחות מ-15,500 מיטות אשפוז כלליות, כלומר כ-1.87 מיטות אשפוז כלליות לאלף נפש, לעומת ממוצע של 3.3 מיטות במדינות ה-OECD.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מדד המיטות אינו רק פיזי, אלא גם אנושי: שיעור כוח האדם של רופאים נקבע ב-1977, ומאז, כמובן, הצרכים והיכולות השתנו. הגיע הזמן שמשרד הבריאות יתחיל לפעול ולתכנן קדימה, על מנת שמערכת הבריאות הישראלית תוכל להגיע למימוש הפוטנציאל שלה, ולתת את השירות הראוי לציבור החולים שלה. כמו כן, ראוי לציין לשבח את קופת חולים הכללית, אשר בתי החולים שלה קיבלו את המדדים הטובים ביותר. הדבר מלמד חרף הצורך בתקציבים נוספים, גם במצב הקיים כל בית חולים צריך ויכול לעשות את המקסימום על מנת להשתפר.

"הבעיה השנייה, ואקוטית לא פחות, היא נושא הסדרי הבחירה בין בתי החולים", הוסיף בן יעקב. "אנחנו מברכים על כל דוח שמאפשר לחולים להשוות בין בתי החולים, אך כל עוד הסדרי הבחירה של קופות החולים עם בתי חולים מחייבות את החולים להגיע אך ורק לבתי חולים שנמצאים בהסדר עמן - אזי תחרות אמתית לא תהיה, וניסיון אמתי לשפר את הנתונים מצד בתי החולים גם הוא יבושש לבוא".

בית החולים עם מספר מקרי הזיהום הגבוה ביותר - רמב"ם

הדוח של משרד הבריאות בדק את מספר הזיהומים שנגרמו בבתי החולים כתוצאה מהכנסת צנתר, פעולה שגרתית בימי אשפוז של מטופל. מהנתונים עולה כי בבית החולים רמב"ם שבחיפה, בית החולים הגדול ביותר באזור הצפון, שיעור מקרי הזיהומים הוא הגבוה ביותר ועומד על שישה על כל אלף ימי צנתור. בסך הכל, התגלו 31 מקרי חולי ב-2015, השנה שנבדקה בדוח.

אחריו, מתוך ששת בתי החולים המרכזיים בארץ, בית החולים הדסה עין כרם בירושלים עם 4.1 מקרי זיהום על כל אלף ימי צנתר. כלומר, מתוך 3,902 ימי צנתר שנמדדו בשנת 2015, התגלו 16 מקרי זיהום באותה השנה. עם נתון זהה ניתן למצוא גם את בית החולים איכילוב שבתל אביב. בסך הכול נרשמו 19 מקרי זיהום באיכילוב מתוך 4,616 ימי צנתור בשנה.

בבתי החולים שיבא בתל השומר ובילינסון שבפתח תקווה נמצאו שיעורי זיהומים של 3.9 ו-2.9 על כל אלף ימי צנתר. במספרים אבולוסטיים מדובר ב-13 ותשעה מקרים, בהתאמה, בשנת 2015.

נקודה לחיוב ניתן להעניק לבית החולים סורוקה שבבאר שבע, המשרת מיליון חולים בשנה, שבו נמדדה כמות הזיהומים הקטנה ביותר ברשימת בתי החולים המרכזיים - 0.9 מקרי זיהום על כל אלף ימי צנתר. כלומר, מתוך 4,426 ימי צנתר בשנה נמצאו רק ארבעה מקרי זיהום. סורוקה ממוקם במקום השני ברשימת בתי החולים הנקיים מזיהומים.

בית חולים העמק שבעפולה הוא הנקי ביותר מזיהומים. מתוך 158 ימי צנתר במהלך שנת 2015 לא נמדד מקרה זיהום אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully