וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת אבטחה כבדה: דורס השוטר באום אל-חיראן הובא למנוחות בחורה

24.1.2017 / 12:00

אלפי בני אדם ליוו את יעקוב אבו אל-קיאען, שדרס למוות שוטר במהומות ביישוב הבדואי לפני שבוע, בדרכו האחרונה. מסע הלוויה יצא מאום אל-חיראן לאורך כביש 31 ושיבושי תנועה נרשמו באזור. בהנחיית בג"ץ הוגבל משך הלוויה לשעתיים

צילום: בני בן סימון, עריכה: שניר דבוש

יעקוב אבו אל-קיעאן שנהרג מירי השוטרים בשבוע שעבר במהלך פינוי הכפר אום אל-חיראן שבנגב הובא היום (שלישי) בצהריים למנוחות בנוכחות אלפים בבית העלמין ביישוב הבדואי חורה, תחת אבטחה כבדה של המשטרה. השוטרים הוצבו הרחק מאזור הקבורה כדי להימנע מחיכוך עם המשתתפים בהלוויה. אמש הורה בית המשפט העליון למדינה למסור את גופתו של אל-קיעאן למשפחתו, אך הטיל מגבלות על קיום ההלוויה.

בני המשפחה הונחו לתאם את מסע ההלוויה שיצא מאום אל-חיראן אל בית העלמין עם המשטרה ולהעמיד סדרנים מטעמם שישמרו על הסדר במקום. משך ההלוויה הוגבל לשעתיים בלבד, אך לא הוטלה מגבלה על מספר המשתתפים בה. זאת, על אף עמדת המשטרה שהוצגה בדיון אמש ולפיה קיום ההלוויה עשוי לסכן חיי אדם אם לא יוטלו עליה הגבלות. מפקד מחוז דרום, ניצב דוד ביתן, נפגש אתמול בטרם הדיון בית המשפט עם משפחתו של אל-קיעאן במטרה להגיע עמם להבנות, אך המאמצים לא הניבו תוצאות.

עוד בנושא:
המשטרה נותרת בעמדתה: יש ראיות שהדריסה בכפר הבדואי היא פיגוע
במחאה על הריסות בתים והחזקת גופת הנהג: שיבושי תנועה בכבישים 1 ו-6
גיסתו של השוטר שנדרס בנגב: "הרגל לא יכולה להינעל על הדוושה, זה רצח"

הכנות לקראת הלוויית יעקוב אבו אל-קיעאן, 24 בינואר 2017. באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, יניר יגנה
לקראת הלוויה באום אל-חיראן, היום/יניר יגנה, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei
הלוויית יעקוב אבו אל-קיעאן, אום אל חיראן, 24 בינואר 2017. AP
המונים מלווים את אבו אל-קיעאן למנוחות, היום/AP

מאות שוטרים השתתפו באבטחת מסע ההלוויה של אל-קיעאן, וכחלק מהיערכות המשטרה נחסמו לתנועה החל מהשעה 11:00 חלקים מכביש 31. בין היתר ייסגרו מחלף עומר, מחלף שוקת, כיכר אשכולות, צומת שוקת, צומת תל ערד, צומת יתיר וכן כביש 316 בקטע שבין בית היערן ועד לחיבור לכביש 31.

במחוז דרום המליצו להשתמש בדרכים חלופיות לנסיעה. לציבור הנהגים המעוניין להגיע אל העיר ערד וים המלח יש להשתמש בכביש 40 דרך צומת גורל עד לכביש 25, בצומת ערוער לכיוון תל ערד ואז ימינה לכיוון ערד. לציבור הנהגים המעוניין להגיע ליישוב מיתר ויישובי דרום הר חברון, ולמגיעים מכיוון באר שבע דרך כביש 60, בכביש 6 יש לרדת במחלף אשכולות ולהמשיך לכביש 358 סנסנה.

בנקודות שנחסמו הוצבו כוחות משטרה שיכוונו את התנועה ויסייעו לציבור הנהגים. המשטרה נערכה להגעת אלפי בני אדם להלווייה ולסגירת כבישים נוספים באזור. מסע ההלוויה יצא לדרך בשעה 12:00 ממסגד באום אל-חיראן והשוטרים יתפרסו לאורך מסלולו. כלל הקטעים שייסגרו צפויים להיפתח בסביבות השעה 14:00.

משטרה בסביבת מקום קבורת יעקוב אבו אל-קיעאן, 24 בינואר 2017. בני בן סימון
היערכות שוטרים לקראת הלוויה, אום אל חיראן/בני בן סימון
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהמשטרה נמסר כי "אנו מכבדים את חופש הביטוי, אך מי שיבחר להפר את הסדר או לפגוע בשלום הציבור, יטופל ביד נוקשה". להערכת המשטרה ראשי המועצות ביישובים הבדואים יובילו את מסע ההלוויה ויאפשרו את קיומו ללא הפרות סדר. עם זאת הדגישו כי לא יאפשרו פגיעה בסמלי שלטון ובשלום הציבור.

ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת, המשתתף בהלוויה, מסר: "בזכותכם ובזכות ההפגנות הצלחנו לשחרר את הגופה לקבורה כי לא יעלה על הדעת שמדינה יורה באזרח שלה ומחזיקה בגופה שלו. המשטרה הציבה מחסומים ומנסה למנוע מהמשתתפים להגיע להלוויה, הם דורשים מהקהל לבקש להשתתף ורק אז מכניסים, זה מעקב ומפריע מאוד".

חבר הכנסת לשעבר טלב א-סאנע הוסיף כי "המשטרה תיתן לכולם להשתתף בהלוויה, חברים יהודים שרוצים להגיע יוחזרו כדי להימנע מהתגרויות על המשתתפים לצעוד בצדי הכביש ולא לחסום אותו. עלינו לכבד את השהיד ולהימנע מכל התגרויות ולהוכיח לעולם כולו שאנו מתורבתים ושומרים על הסדר, ההפגנות אתמול גרמו לשחרור הגופה".

הפגנות וחסימות כבישים ברחבי הארץ

החלטת בג"ץ הגיעה בעקבות קרוב לשבוע של מחאה ברחבי הארץ בעקבות מותו של אל-קיעאן, שטרם התברר אם דרס בכוונה תחילה את השוטר רב-סמל בכיר ארז (עמדי) לוי והרגו. המשטרה טענה כי דריסתו למוות של לוי היא פיגוע. עם זאת, דוח הנתיחה שלאחר המוות הצביע על כך שאל-קיעאן נורה בברכו והועלתה הסברה כי הדבר גרם לרגלו להינעל על דוושת הגז של הרכב בו נהג. המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) עדיין בודקת את הממצאים מזירת הדריסה, בהם גם את הירי שביצעו השוטרים אל עבר הרכב ואת הפגיעות שספג אל-קיעאן.

מתפללים לפני הלוויית יעקוב אבו אל-קיעאן, 24 בינואר 2017. באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, יניר יגנה
דגלים שחורים מתנוססים לקראת הלוויה/יניר יגנה, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

אתמול הפגינו מאות בני אדם בכביש 1 ובכביש 6 ושיבשו את התנועה במחאה על החזקת גופתו של אל-קיעאן בידי המדינה. בהפגנות השתתפו אף כמה כלי רכב שעליהם הונפו דגלי אש"ף. הפגנה נוספת נערכה מול משכן הכנסת, בהשתתפות ח"כים מסיעות הרשימה המשותפת ומרצ, בין השאר. בשבת צעדו 4,500 מפגינים בערערה שבוואדי ערה, כחלק ממחאת ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל בשל האירועים באום אל-חיראן.

מהמשטרה נמסר כי "השיקול המרכזי שעומד לנגד עינינו הינו שלום הציבור וביטחונו. המשטרה מכבדת את החלטת בית המשפט ותפעל לקיום ההלווייה בתנאים שנקבעו על ידו תוך שמירה על ביטחון ושלום הציבור".

(עדכון ראשון: 10:15)

משטרה בסביבת מקום קבורת יעקוב אבו אל-קיעאן, 24 בינואר 2017. באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, יניר יגנה
שוטרים מאבטחים את מסע הלוויה/יניר יגנה, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei
הפגנה של בדואים תושבי הנגב ותושבי קלנסווה על רקע הריסות הבתים, מול הכנסת. ינואר 2017. נועם מושקוביץ
יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, בהפגנה מול הכנסת אתמול/נועם מושקוביץ
"המחבל מת!": תיעוד רגע אירוע הדריסה וחילופי האש במהלך העימותים בכפר אום אלחירן. אתר רשמי
צילום אווירי של הירי ברכבו של אבו אל-קיעאן בשבוע שעבר/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully