וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהאיום על חיילים בעורף לא מסתכם ברקטות, צה"ל נדרש לחדד נהלים

9.1.2017 / 19:15

אף שתחקיר פיגוע הדריסה בירושלים טרם הסתיים, אפשר לקבוע כי בצה"ל נדרש חידוד נהלים. אלה צריכים לכלול התייחסות לכיצד מצופה מחיילים להגיב בזמן פיגוע ולאופן שבו מאובטחת התקהלות צבאית בסביבה אזרחית

עריכה: שמרית גולדשטיין

ראש אגף כוח האדם ודובר צה"ל אלוף מוטי אלמוז שהיה בעברו מפקד גדוד הנדסה קרבית ומפקד חטיבת הבקעה נשאל אמש (ראשון) מה מצופה מחיילים בפיגוע דריסה כמו זה שהתרחש בירושלים. "חותרים למגע ומנטרלים את האיום", קבע בנחרצות אלמוז. בצל השאלות המרחפות על אודות חיילים שנראים נמלטים מהזירה, ניסה אלוף אלמוז להסביר כי האירוע נמצא עדיין בתחקיר. באותה נשימה הוא הבליט את תפקודם של שני צוערים שחתרו למגע וירו לעבר המחבל שנהג במשאית.

תוצאות פיגוע הדריסה טראגיות. ארבעה חיילים הרוגים ו-15 פצועים, בהם אחת שהרופאים נלחמים על חייה. המראות הקשים שתועדו בסרטון מלמדות לא רק על פעולה, שנראית כמו וידוא ההריגה של נהג המשאית כשהוא נוסע לאחור ופוגע שוב בחיילים, אלא גם על האופן שבו פעלו הצוערים והמפקדים החמושים שנכחו בשטח. חלקם חשבו בתחילה כי מדובר בתאונת דרכים וחלקם הבינו כבר בשלב הראשון שמדובר בפיגוע.

לקריאה נוספת:
תחקיר הפיגוע בירושלים: מפקדת צוות הורתה לחיילים לברוח מהזירה
שנה עברה ודבר לא השתנה: השקט המדומה לא העלים את הגורמים לטרור
הפיגוע בירושלים: נלחמים על חייה של צוערת שנפצעה קשה בדריסה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלק חשבו בתחילה שמדובר בתאונת דרכים. זירת הפיגוע, רגעים אחרי/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמובן שלא היה צורך שמאות חיילים יפתחו בו-זמנית באש חיה לעבר המשאית, אך התיעוד שבו נראו רבים מהצוערים נמלטים העלה שאלות. חלק מהם פעלו כנראה מתוך אינסטינקט וחלק, לפי התחקיר הראשוני שקיים מפקד בה"ד 1, אלוף-משנה יניב אלאלוף, רצו מאחר שמפקדת צוות הורתה להם לתפוס מחסה.

הצוערים שהתאספו אתמול בטיילת ארמון הנציב השתייכו לגדוד ארז במגמת נחשון. הם החלו את קורס הקצינים בבה"ד 1 לפני כחודשיים וכבר ביומו הראשון קיבלו נשק. לא מדובר בלוחמים, אלא בצוערים שהוכשרו לרמת רובאי 02 ובתום הקורס יוגדרו כבעלי רובאי 03.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שלוש חיילות וחייל נהרגו מפגיעת משאית בטיילת ארמון הנציב. רוני כנפו
שתי קבוצות החיילים שהייתה בזירה. תיעוד הפיגוע/רוני כנפו

התנהלות החיילים בפיגוע ממשיכה להיות מתוחקרת על ידי מפקד בה"ד 1 ובימים הקרובים ממצאי התחקיר יוצגו בפני מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק. התחקיר עשוי להתייחס לא רק לתפקוד הצוערים והמפקדים בזירה אלא גם לתנאי האבטחה שהוגדרו במקום והתדריכים שקדמו לאירוע.

האיום על העורף כבר מזמן לא מסתכם בירי רקטות אלא בדקירה, בדריסה, ובמקרי קיצון ירי. איומים אלה מחייבים את צה"ל לשנות את דרכיו ולהיערך בהתאם בכל הקשור להכשרת פעולת חיילים בשטח אזרחי. אף שהתחקיר טרם הסתיים, כבר עתה אפשר לקבוע כי נדרש חידוד נהלים באשר לאיך מצופה מחיילים להגיב בפיגועים, וכן תכנון מוקדם לאבטחת התקהלות חיילים בסביבה אזרחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully