וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משחקים עם אובמה": פוטין מחכה בקוצר רוח לטראמפ – ולא מסתיר זאת

31.12.2016 / 12:56

המשבר הדיפלומטי האחרון בין וושינגטון למוסקבה נתן לנשיא הנבחר הזדמנות נוספת לצדד בדוב הרוסי, ולפוטין – להבהיר כי מבחינתו אובמה כבר ממש לא רלוונטי. "טראמפ רק רוצה להסתדר עם הקרמלין, אבל פוטין מכוון הרבה יותר גבוה"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(פוטין לטראמפ, בחודש שעבר: "רוצה ומוכן לשקם את היחסים")

המשבר הדיפלומטי האחרון שפקד את יחסי ארצות הברית-רוסיה בימים האחרונים, בעקבות החלטתו של הנשיא ברק אובמה להטיל סנקציות על דיפלומטים רוסים בתגובה לטענות על פריצה לשרתים אמריקניים בהוראת הקרמלין, גרר תגובות שהפתיעו רבים בוושינגטון הן מצדו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והן מצדו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. כעת, נראה כי מוסקבה ממתינה בסבלנות ל-20 בינואר, מועד כניסתו של טראמפ לבית הלבן, בתקווה לשינוי דרמטי ביחסים.

פוטין הכריז כי לא ישיב לאמריקנים בצעד דומה, לאחר שאובמה הורה על גירוש 35 דיפלומטים רוסים המעורבים לכאורה בריגול בארצות הברית ועל מניעת הגישה לכמה מתקנים בוושינגטון. "צעד מעולה של פוטין", כתב אתמול טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, "תמיד ידעתי שהוא מאוד חכם!". אלא שפוטין לא עצר שם, והחליט אמש לפרסם ברכה נוספת ישירות לאובמה ולמשפחתו לרגל השנה האזרחית החדשה, "וגם לנשיא הנבחר דונלד טראמפ ולעם האמריקני". לברכה, שפורסמה בחשבון הטוויטר הרשמי של משרד החוץ הרוסי, צורפה הזמנה "לכל ילדי הדיפלומטים האמריקנים ברוסיה, לחגיגות השנה החדשה וחג המולד בקרמלין!".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ על ההחלטה לא לגרש דיפלומטים מרוסיה: "פוטין אדם חכם"
פוטין: לא נגרש מרוסיה דיפלומטים אמריקנים, מחכים לטראמפ
לא צריך את ארה"ב: למה להסכם החדש בסוריה יש סיכוי להצליח

השבחים שהרעיף טראמפ על פוטין, העומד בראש יריבתה הוותיקה של ארצות הברית, הם כשלעצמם צעד חריג עבור נשיא נבחר, אולם נראה כי טראמפ מאותת בעקשנות על כוונתו להפוך את היחסים בין שתי המעצמות – צעד שמוסקבה תקבל בברכה. הנשיא הרוסי אף ביקש להבהיר כי כעת, אובמה אינו רלוונטי עוד עבורו, והמשך היחסים "יהיו מבוססים על מדיניות החוץ של ממשלו של הנשיא טראמפ". ואכן, בבית הלבן אישרו כי הם מכירים את דבריו של פוטין, אך אין להם מה להוסיף בנושא.

"בשלב הזה, הם פשוט מטרילים את אובמה", הסבירה אולגה אוליקר, מנהלת תחום רוסיה במרכז האמריקני למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים. השגריר מייקל מקפול, שליחו לשעבר של אובמה לרוסיה, הוסיף כי בעוד שמטרתו של טראמפ היא "להסתדר עם הקרמלין", לדבריו, פוטין מכוון הרבה יותר גבוה – ובאופן ספציפי להסרת הסנקציות הכלכליות שהטילה ארצות הברית על מוסקבה בגין סיפוח חצי האי קרים מידי אוקראינה. "ברור שפוטין לא מגיב כי הוא מחכה ל-20 בינואר", אמר, "יש לו מטרות הרבה יותר חשובות מסגירת חשבונות עם הממשל היוצא".

עוד באותו נושא

הנער השקט שכולם זלזלו בו תופס את העולם איפה שכואב

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ, 21 בדצמבר 2016. רויטרס
הרפובליקנים בקונגרס לא יעשו לו חיים קלים. טראמפ/רויטרס

הממשל הרוסי, בינתיים, ממשיך להכחיש את הערכת המודיעין האמריקני כי הקרמלין אחראי לשורת פריצות לשרתים של המפלגה הדמוקרטית ושל גופים מדיניים אחרים, ולהדלפת עשרות אלפי הודעות. טראמפ גם הוא סירב לקבל את הקביעה של גופי המודיעין וטען כי האמריקנים חייבים "להתקדם האלה". זאת, חרף דוח מקיף ומפורט שפרסמה וושינגטון ביום חמישי, הכולל מידע ספציפי על אופן הפעולה של ההאקרים הרוסים, ומתקפת סייבר נוספת שדווחה אמש נגד חברת חשמל בוורמונט.

אין ספק כי היחסים עם מוסקבה יהיו המבחן הגדול הראשון של טראמפ בנוגע למדיניות החוץ של ממשלו החדש, ואולי יותר מכך בנוגע ליחסי העבודה שלו עם המחוקקים חברי המפלגה הרפובליקנית, שבשנים האחרונות לא חסכו ביקורת מאובמה על כך שהוא "לא קשוח מספיק" עם רוסיה. התבטאויותיו האחרונות בנושא מעוררות חשש בקונגרס, וסנאטורים בכירים כמו ג'ון מקיין ולינדזי גרהאם כבר הכריזו כי ידרשו מהממשל הנכנס להחריף את הסנקציות נגד רוסיה.

גם אם יסיר את הסנקציות לבסוף, חרף ההתנגדות מבית, טראמפ לא צפוי למצוא במוסקבה את בעלת הברית שעליה חלם. התבטאויותיו והבטחותיו בנוגע לפתיחה מחדש של הסכם הגרעין, למשל, או שיתוף פעולה בזירה הסורית, לא צפויות להתקבל בברכה בקרמלין, וספק אם הממשל החדש בוושינגטון יצליח למצוא מכנה משותף עם רוסיה בנוגע למדיניות כלפי מדינות אירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully