וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה להתערבות בבחירות: אובמה מגרש עשרות דיפלומטים רוסים

נשיא ארה"ב היוצא הורה על שורת צעדים תקיפים נגד גורמים שהיו קשורים למתקפות הסייבר, כולל סגירת מתחמי ריגול: "זאת לא סוף התגובה שלנו". בקרמלין מסרו כי פוטין יגיב למהלך, שישפיע גם על כהונת טראמפ

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הורה אתמול (חמישי) על גירוש 35 דיפלומטים רוסים והטיל סנקציות על גורמי מודיעין רוסיים בשל התערבותה של מוסקבה בבחירות לנשיאות, במהלך שצפוי להשפיע על הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. ברוסיה זועמים על צעדיו של אובמה, שבעוד פחות מחודש יסיים את תפקידו. בקרמלין מסרו כי הנשיא ולדימיר פוטין יורה על צעדי נגד לסבב הסנקציות האחרון. טראמפ כבר דחה פעמים רבות את הטענות שלפיהן הקרמלין סייע לו לגבור על הילרי קלינטון, חרף המסקנות של קהילת המודיעין האמריקנית.

"התגובה שלנו לפעילות האגרסיבית של רוסיה לא הסתיימה, נמשיך לנקוט צעדים בזמן ובמקום שנראה לנכון, חלקם לא יפורסמו", אמר אובמה בהצהרה מיוחדת שמסר בעקבות הצעדים התקיפים ביותר שנקטה ארצות הברית אי-פעם נגד מדינה כלשהי בגין מתקפות סייבר.

לדבריו, בימים הקרובים יוגש דוח מקיף לקונגרס על פעולותיה של רוסיה. "אלו ההשלכות למעשיה של רוסיה. זאת תגובה הכרחית והולמת למאמצים לפגוע באינטרסים אמריקניים. כל האמריקנים צריכים להיות מודאגים מפעילותה של רוסיה".

עוד על המתיחות בין המעצמות
דיווח: אובמה יכריז על פעולות נגד רוסיה בגין ההתערבות בבחירות
רוסיה: אובמה מערער על יציבות העולם לקראת כניסת טראמפ

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, 28 בספטמבר 2015. רויטרס
תגובה קשה. אובמה ופוטין בספטמבר שעבר/רויטרס

ברוסיה הזהירו בימים האחרונים כי יגיבו למהלך שייכנס לתוקף לפני השבעתו של הנשיא החדש דונלד טראמפ בחודש הבא. "הסנקציות לא יעילות, ויפגעו בחידוש היחסים בין שתי המדינות", נמסר ממשרד החוץ במוסקבה. דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב מסר כי לא ברור כמה תוקף יש לצעדים של אובמה מאחר שהממשל יתחלף בתוך שלושה שבועות. קונסטנטין קוסצ'יוב, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הבית העליון של הפרלמנט, אמר כי "אלו ייסורי המוות של גוויות פוליטיות".

בחשבון הטוויטר של שגרירות רוסיה בבריטניה פורסמה תמונה של ברווז ולידו הכיתוב "צולע" - הכינוי המודבק לנשיאים אמריקניים במהלך החודשים שנותרו להם בבית הלבן מרגע הבחירות בנובמבר ועד צאתם בינואר. "הנשיא אובמה גירש 35 דיפלומטים רוסים באירוע שמזכיר את המלחמה הקרה. כמו כולם, כולל העם האמריקני, נשמח כשהממשל האומלל הזה יגיע לסיומו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

כחלק מהצעדים של הנשיא היוצא, ייסגרו שני מתחמים בניו יורק ובמרילנד, ששימשו את רוסיה לאיסוף מודיעין. ל-35 הדיפלומטים מהשגרירות בוושינגטון ומהקונסוליה בסן פרנסיסקו ניתנו 72 שעות לעזוב את ארצות הברית יחד עם משפחותיהם. לא ברור עוד באילו דיפלומטים מדובר, אך השגריר בוושינגטון לא צפוי להיות אחד מהם. העיצומים הוטלו על תשעה גופים וגורמים שונים, בהם שירות הביטחון הפדרלי (FSB), יורשו של הקג"ב, וסוכנות המודיעין הצבאית (GRU).

בימים האחרונים התגברו הקולות בקונגרס, גם מצד רפובליקנים, להגיב להתערבותה של מוסקבה בבחירות, על אף התנגדות הנשיא הנבחר שאמר כי "יש לשים זאת מאחור". יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני פול ראיין אמר כי "זאת תגובה מאוחרת מדי", אולם הוסיף כי זאת "הדרך הראויה לסיים שמונה שנים של מדיניות כושלת כלפי רוסיה".

במהלך קמפיין הבחירות וגם לאחריו שיבחו טראמפ ופוטין זה את זה, ובמוסקבה מצפים שהיחסים שהגיעו לאחרונה לשפל חדש ישתפרו עם חילופי הממשל. שר החוץ המיועד רקס טילרסון מקורב לפוטין ומתנגד נחרצות לסנקציות שהוטלו על רוסיה בשל מעורבותה בלחימה באוקראינה וסיפוח חצי האי קרים. טראמפ יוכל לבטל את הסנקציות שהוטלו מתוקף צו נשיאותי, אולם יצטרך לעשות זאת בניגוד לעמדת הקונגרס.

(עדכון ראשון: 21:04)

נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ, 21 בדצמבר 2016. רויטרס
יצטרך להכריע אם לבטל את העיצומים. טראמפ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully