וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתנגדות בארה"ב לצעדה הניאו-נאצית גוברת: "בורות ואנטישמיות"

28.12.2016 / 12:11

מושל מדינת מונטנה, שני נציגי המדינה בסנאט ובכירים נוספים פרסמו מכתב גינוי חריף, בתגובה לתכנון הצעדה החמושה נגד היהודים בעיירה ווייטפיש. "לא נסבול איום על חופש הדת", הבהירו אישי הציבור

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

בכירי הפוליטיקאים במדינת מונטנה שבארצות הברית יצאו אמש (שלישי) במכתב גינוי חריף, במחאה על כוונתם של פעילים ניאו-נאצים לצעוד עם כלי נשק ברחובות העיירה ווייטפיש "נגד יהודים, עסקים של יהודים, ומי שמסייע להם". על פי הפרסום באתר הניאו-נאצי "דר סטורמר", הצעדה מתוכננת להיערך בשבוע השני של חודש ינואר, אולם לפי שעה לא ברור את היא תתקיים.

במכתב, שעליו חתומים שני הנציגים של המדינה בסנאט, ג'ון טסטר וסטיב דיינס, המושל סטיב בולוק, התובע הכללי של מונטנה טים פוקס וחבר בית הנבחרים ראיין זינקה, מסרו הבכירים כי הם "מביעים תמיכה מלאה בקהילה היהודית". לשון המכתב, "אנחנו מגנים התקפות על חופש הדת מצד קבוצת אנטישמים. אנחנו עומדים יחד, במטרה לשלוח מסר כי בורות, שנאה ואיומים באלימות אינם מקובלים ואין להם מקום בעיירה ווייטפיש, ולא באף מקום אחר במונטנה".

עוד בוואלה! NEWS:
בנה של ההרוגה בפיגוע בברלין הדליק חנוכייה בעיר: "ניצחון על החושך"
רומניה: נדחתה מועמדות מוסלמית, שבעלה תומך באסד, לראשות הממשלה
טראמפ על ההחלטה נגד ההתנחלויות: "האו"ם הוא מועדון בילויים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בלי אלימות". מודעה נגד "ארגון הטרור היהודי" ב"דר סטרומר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפניה למארגני הצעדה, הוסיפו הגורמים הבכירים: "אנחנו אומרים לאותם מעטים המבקשים לפרסם דעות אנטישמיות, שהם לא ימצאו כאן מקלט בטוח. היו בטוחים, לא נסבול כל הפגנה, איום או הפחדה נגד חופש הדת במונטנה". לדבריהם, "כל תושבי המדינה צריכים לעבוד יחד כדי לבער את חוסר הסובלנות הדתי". במשטרת ווייטפיש התייחסו אתמול לכוונה לקיים את הצעדה החמושה, ונמסר רק כי המשטרה "מודעת" לעניין.

בקהילה היהודית במחוז מיסולה, שבו נמצאת העיירה, בירכו על ההצהרה. הרבנית לורי פרנקלין מבית הכנסת "הר שלום" אמרה לרשת ABC המקומית כי "זה חשוב להמשיך ולתמוך במשפחות שהותקפו ישירות ולהביע סולידריות עם הקהילה היהודית שם". זאת, לאחר שורה של התנכלויות מצד גורמים ניאו-נאצים שספגו תושבי העיר היהודיים בשבועות האחרונים.

כעת החלו בעיירה כמה יוזמות שנועדו להביע סולידריות עם הקהילה היהודית. כך, למשל, תושבים הציבו חנוכיות בחלונות בתים פרטיים ובתי עסק, והתושבים נקראו להשתתף באירוע המוני של ארגון "האהבה שוכנת כאן", שנועד לדברי המארגנים "לחגוג את השוני". המארגנת, ג'סיקה לאפרייר, סיפרה לכלי תקשורת מקומי כי מטרת האירוע הוא "לאחד את האנשים, לרומם את רוחם ולהראות שרבים מאיתנו מקבלים אחד את השני עם ההבדלים שלהם. זה מקום שבו אנשים יכולים לחוש רצויים ובטוחים".

"כמה משפחות הוטרדו בצורה נוראה", סיפרה לוואלה! NEWS חווה שאו מהארגון שאחראי להפנינג הסולידריות הקרוב, והוסיפה כי מירב הודעות הנאצה התקבלו ברשת. לדבריה, "הייתה קריאה ברשת לפגוע בעסקים שלהם, הפרטים של הילדים פורסמו, אבל הרשויות המקומיות וה-FBI התערבו, וזה גרם לנו לחוש בטוחים יותר".

המהומה בעיירת הסקי השלווה התעוררה לאחר שכמה פעילים יהודים בקהילה התקוממו נגד ריצ'רד ספנסר, מנהיג תנועת הימין הקיצוני "אלט רייט", המתגורר בעיר עם משפחתו. ראש העיר, ג'ון מנפילד, פרסם בתחילת החודש הצהרה רשמית ובה נכתב כי "העיר ווייטפיש מתכחשת לאידיאולוגיה ולרעיונות של הלאומנים הלבנים הנקראים 'אלט רייט', ורואה בהם עלבון ישיר לערכי הקהילה שלנו".

טניה גרש, סוכנת נדל"ן תושבת העיירה, אף קראה לאמו של ספנסר, המחזיקה בבניין עם שתי חנויות במקום, למכור את הנכס "ולתרום את הכסף למאמצים של ארגוני זכויות אדם להילחם ברעיונות העליונות הלבנה שמפיץ ריצ'רד". מנהלת אחת מהחנויות סיפרה לרשת טלוויזיה מקומית כי הזיהוי של בית העסק עם ספנסר מזיק לעסקיה, והעריכה כי היא תעבור למקום אחר, אם האם לא תמכור את הבניין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מודעה שפורסמה לקראת הצעדה המתוכננת/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות המחאה נגד ספנסר ומשפחתו, פרסם האתר הניאו-נאצי "דר סטורמר" את שמות חברי הקהילה היהודית בעיירה, כולל כתובות הבתים ומספרי הטלפון שלהם, עם קריאה "לקפוץ ולומר להם מה אתם חושבים עליהם". עוד נכתב באותו המאמר כי "היהודים הם גזע מרושע של פסיכופתים מלאי שנאה", וכי "כשאתה עושה משהו שהם לא אוהבים, הם ישתמשו בכל הכוח שלהם בתקשורת כדי לרדת עליך ולעשות לך רצח אופי". באתר עוד פרסמו את תמונותיהן של מנהלות ארגון "האהבה שוכנת כאן", ואת תמונות כל בני משפחת גרש, כולל ילדיה של טניה, ולחלקן הוצמד טלאי צהוב.

ספנסר עצמו התראיין אתמול לתכניתו של מנהיג הקו קלוקס קלאן לשעבר, דייוויד דיוק, ואמר כי "אלה שהנהיגו את המחאה נגדי לא היו רק יהודים, הם במקרים רבים היו רבנים". הוא הוסיף כי "הפעולות שלהם נגדי ונגד משפחתי לא היו מצליחות, אלמלא קבוצה של חסידי אומות העולם שהולכת אחריהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully