וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין על ההתנקשות בשגריר באנקרה: "היחסים עם טורקיה לא ייפגעו"

23.12.2016 / 17:35

במסיבת עיתונאים במוסקבה לסיכום השנה אמר הנשיא הרוסי כי הוא מסכים עם הנשיא הנבחר של ארה"ב טראמפ על הצורך בשיפור היחסים. עם זאת, תקף פוטין את התנהלות המפלגה הדמוקרטית לאחר ההפסד בבחירות: "איבדו מכבודם"

צילום חובבים ברשת, עריכה: שניר דבוש

(תיעוד ההתנקשות בשגריר רוסיה באנקרה, השבוע)

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר היום (שישי) כי היחסים בין ארצו לבין טורקיה לא ייפגעו, על אף ההתנקשות בשגריר אנדריי קרלוב באנקרה ביום שלישי השבוע. במסיבת עיתונאים שערך במוסקבה, לרגל סוף השנה האזרחית, אמר הנשיא הרוסי כי ההתנקשות נועדה לחבל ביחסים בין שתי המדינות, שהחלו להפשיר בקיץ לאחר תקופת נתק של כחצי שנה – בעקבות הפלת מטוס קרב רוסי במרחב האווירי של טורקיה בנובמבר שעבר.

פוטין התייחס בנוסף גם למלחמת האזרחים בסוריה ואמר כי ארצו הגיעה להסכמה עם טורקיה, איראן ועם משטר אסד על קיום שיחות שלום באסטנה, בירת קזחסטן. משרד החוץ הרוסי הודיע מוקדם יותר כי פסגה אפשרית בהשתתפות המדינות עשויה להתקיים באמצע החודש הבא. זאת, מבלי לכלול נציגים של ארצות הברית ומדינות אירופה. לדבריו, נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, ומנהיגיה של איראן, מילאו תפקיד משמעותי בהשגת הסכם פינוי האזרחים בחאלב, אך הוסיף כי "בלי מעורבותה של רוסיה הדבר לא היה מתאפשר".

עוד בוואלה! NEWS:
במקום מצרים: ארבע מדינות יגישו את ההצעה באו"ם נגד ההתנחלויות
"נקמה בצלבנים": המחבל מברלין צולם נשבע אמונים לדאעש
המשבר בדרך לסיום: כל הנוסעים במטוס החטוף במלטה שוחררו

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטקס אשכבה לשגריר אנדריי קרלוב שנורה למוות בטורקיה, 22 בדצמבר 2016. רויטרס
היחסים לא ייפגעו.פוטין בטקס האשכבה לקרלוב, אתמול/רויטרס

כשנשאל על יחסיה של רוסיה עם ארצות הברית אמר פוטין כי הוא שותף לרצונו של הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, לפעול לנורמליזציה וכי היחסים אינם יכולים להידרדר עוד. "אחשוב יחד עמו על הדרכים לשפר את מצב היחסים בין המדינות", אמר. פוטין התייחס בדבריו גם להתבטאותו של טראמפ אמש לגבי הצורך בהתעצמות גרעינית של ארצות הברית ואמר כי בעיניו לא מדובר באמירה לא שגרתית.

"אני מופתע מעט מהתגובות של גורמים רשמיים בממשל האמריקני הנוכחי", אמר. "משום מה הם החליטו להוכיח שצבא ארצות הברית הוא החזק ביותר בעולם. אין מי שיחלוק על כך". לדבריו, "אם מישהו הכריז על מרוץ חימוש אלה לא אנחנו. רוסיה לעולם לא תשקיע משאבים במרוץ חימוש שאינה יכולה להרשות לעצמה".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשים בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, 28 בספטמבר 2015. רויטרס
"הדמוקרטים איבדו מכבודם". אובמה ופוטין, בשנה שעברה/רויטרס

פוטין המשיך לבקר את המערכת הפוליטית בארצות הברית ואמר כי על חברי המפלגה הדמוקרטית במדינה להתמודד בכבוד עם הפסדם בבחירות. "הם הפסידו בכל החזיתות ועכשיו מחפשים סביב את מי להאשים. בעיני, זה מוריד מכבודם", אמר. לדבריו, נראה שהדמוקרטים שכחו את מקור שמה של מפלגתם. "דמויות בולטות בהיסטוריה האמריקנית שהגיעו משורות המפלגה הדמוקרטית ודאי מתהפכות בקברן, רוזוולט למשל", הוסיף.

באשר למדיניותה של רוסיה במזרח אוקראינה, לאחר סיפוח חצי האי קרים והסנקציות שהוטלו עליה בעקבות צעד זה, אמר פוטין כי הוא משוכנע שבמוקדם או במאוחר תושג נורמליזציה ביחסים בין המדינות. דבר שיכול לטענתו "להיות מועיל לפיתוח קשרי המסחר והקשר ההומניטרי" ביניהן. על כוונתו להתמודד לכהונה נוספת בבחירות לנשיאות בשנת 2018 אמר פוטין כי יודיע על החלטתו בזמן המתאים. "אבחן את ההתרחשויות במדינה ובעולם ועל סמך הישגינו עד לנקודה זו אחליט אם להעמיד את עצמי לבחירה", אמר.

טנקים של צבא אוקראינה מתקדמים לעבר הגבול של חצי האי קרים לנוכח המתיחות מול רוסיה. 12 באוגוסט 2016. AP
טנקים של צבא אוקראינה עורכים תמרונים בחצי האי קרים/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully