וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם ידון בהצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות: "אובמה נטש את ישראל"

ניו זילנד, מלזיה, ונצואלה וסנגל יגישו את ההצעה למועצת הביטחון. הצעד מגיע לאחר שמצרים משכה את ההצעה המקורית, וטרם התברר אם ארה"ב תטיל וטו. ישראלי בכיר תקף בחריפות את אובמה: "נטש את ישראל". דנון: "יוזמה שנועדה לפגוע במדינה"

ספק 500

ניו זילנד, מלזיה, ונצואלה וסנגל יגישו היום (שישי) את הצעת ההחלטה לגינוי ההתנחלויות למועצת הביטחון של האו"ם, כדי שהגוף יצביע עליה עוד היום בניו יורק. הצעד מגיע לאחר שמצרים משכה באופן סופי את הצעת ההחלטה שהגישה בנושא.

גורם מדיני בישראל האשים את נשיא ארצות הברית ברק אובמה ואת שר החוץ ג'ון קרי באחריות למהלך, ותקף את השניים באופן חסר תקדים. "הנשיא אובמה ומזכיר המדינה קרי עומדים מאחורי המהלך נגד ישראל באו"ם, בקנוניה עם הפלסטינים", אמר הגורם והוסיף: "זוהי נטישה של ישראל, אובמה שובר עשורים של מדיניות של ארצות הברית להגן על ישראל באו"ם".

"זהו מחטף שנועד לממש את מדיניותו של אובמה נגד ישראל", ציין הגורם. "אובמה רוצה לכפות על טראמפ את מדיניותו, לפני שטראמפ יוכל להשפיע. אובמה יודע שהמדיניות של ארצות הברית עומדת להשתנות - הוא מנסה לקבע החלטה באו"ם למרות שזו לא תהיה מדיניותו של הנשיא הבא".

עוד כתבות בנושא:
מצרים: א-סיסי ביקש לדחות את הדיון באו"ם לבקשת טראמפ
לבקשת מצרים: הדיון באו"ם בנוגע להתנחלויות נדחה
גורם ישראלי בכיר: קרי אמר לפלסטינים שלא יוטל וטו במועצת הביטחון

דיון של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא חאלב, 19 בדצמבר 2016. רויטרס
מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

גורם ישראלי אמר לוואלה! NEWS כי "ישראל ידעה זה זמן שארצות הברית מתכננת מהלך כזה. היתה פנייה לנשיא אובמה עם בקשה מפורשת שלא לעשות זאת. הבהרנו שאם הבקשה לא תיענה נאלץ לפנות לטראמפ, וכך קרה".

גורם הבקיא במגעים אמר כי לא מן הנמנע שהמגעים מול ממשל טראמפ יימשכו גם היום לקראת ההצבעה, לצד "בדיקה של חלופות נוספות" והוסיף: "מה שחסר תקדים פה זה שממשל יוצא עושה מהלך שמכשיל תכנית של ממשל נכנס".

מוקדם יותר אמר דיפלומט ישראלי בכיר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מדובר ב"מהלך מביש של קרי ואובמה". לדבריו, "הממשל האמריקני רקח יחד עם הפלסטינים החלטה אנטי-ישראלית קיצונית מאחורי גבה של ישראל. ההחלטה תתן רוח גבית לטרור ולחרם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"החלטה אנטי-ישראלית ביוזמה פלסטינית"

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, תקף בחריפות את המהלך, וקרא לארצות הברית להטיל וטו. זאת, לאחר שאמש אמרו גורמים דיפלומטים כי ממשלו של ברק אובמה תכנן להימנע בהצבעה על הצעת ההחלטה, טרם משכה אותה מצרים, ולא להטיל וטו. אתמול נחשף לראשונה בוואלה! NEWS כי ג'ון קרי אמר למשלחת של בכירי הרשות, שביקרה בוושינגטון מוקדם יותר החודש, כי לא יוטל וטו במועצת הביטחון.

"מדובר בהחלטה אנטי-ישראלית ביוזמה פלסטינית, וכל תכליתה לפגוע במדינת ישראל", אמר דנון והוסיף: "אנו קוראים לארצות הברית לעמוד לצדנו ומצפים מבת בריתנו הגדולה ביותר לדבוק בעמדתה ארוכת השנים ולהטיל וטו על ההחלטה. אנחנו חוזרים ואומרים לחברות מועצת הביטחון - אף פתרון לא יקודם דרך החלטות או"ם אלא רק באמצעות משא ומתן ישיר".

דני דנון אלן דרשוביץ באו"ם.
"החלטה אנטי-ישראלית ביוזמה פלסטינית". דנון

בסביבתו של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמרו כי הוא דיבר הערב עם גורמים בכירים בבית הלבן, ואמר להם כי "בנושא ההחלטה באו'"ם אין אופוזיציה ואין קואליציה". עוד נטען כי הובטח לו שהמסר יעבור לנשיא אובמה. מוקדם יותר אמר לפיד כי "עוד לא מאוחר מדי. עוד אפשר לעצור את ההחלטה האנטי-ישראלית במועצת הביטחון. החלטה כזו תיתן רוח גבית לטרור ולאלימות. היא לא תקדם משא ומתן, אלא תחסום אותו".ל

לדברי לפיד, "על אומות העולם לדעת שבנושא זה יש הסכמה מקיר לקיר בחברה הישראלית. לא יכפו עלינו לפעול בניגוד לצרכי הבטחון הלאומי שלנו". לפיד קרא בסוף דבריו לארצות הברית להטיל וטו על ההחלטה.

יו"ר 'יש עתיד', יאיר לפיד,  בכנס הנהגות הקיבוצים של התנועה הקיבוצית. נובמבר 2016. דנה בר-און, מערכת וואלה! NEWS
"לא יכפו עלינו לפעול בניגוד לצרכי הביטחון". לפיד/מערכת וואלה! NEWS, דנה בר-און

לפי הצעת ההחלטה שהגישה מצרים, שזהה להצעה שיגישו ארבע המדינות, "על ישראל לעצור באופן מידי ומלא את כל הפעילות בהתנחלויות בשטחים הפלסטיניים הכבושים, בהם מזרח ירושלים". עוד נכתב כי "להקמת ההתנחלויות בידי ישראל אין תוקף חוקי והיא מהווה הפרה מחפירה של החוק הבינלאומי ומכשול אדיר לפתרון שתי המדינות ולשלום בר-קיימא. עצירת הבנייה בהתנחלויות היא הכרחית עבור הצלת פתרון שתי המדינות".

בלילה דרשו ארבע המדינות ממצרים להבהיר אם היא מתכננת לקרוא להצבעה נוספת בנושא. בכך, הציבו בעצם אולטימטום לקהיר, וטענו כי הן שומרות לעצמן את הזכות להתקדם עם הצעת ההחלטה בנוגע להתנחלויות. "אם מצרים תחליט שהיא לא יכולה להמשיך בהליך ההצבעה עד תום 23 בדצמבר, או שבמקרה שלא תספק סיבה הולמת לדחייה, משלחותינו שומרות לעצמן את הזכות להגיש את ההצעה ולהמשיך בתהליך במהירות", מסרו ארבע המדינות למצרים. בשעות אחר הצהריים, מצרים אכן משכה את החלטה.

גורם ישראלי בכיר אמר אתמול לרויטרס כי ישראל מאמינה שממשל אובמה תכנן במשך זמן רב להימנע בהצבעה ואף תיאם את המהלך עם הפלסטינים. לדבריו, "מדובר בהפרה של התחייבות אמריקנית להגן על ישראל באו"ם". הגורם הוסיף כי ישראל יצרה קשר עם צוותו של טראמפ וביקשה שהנשיא הנבחר יתערב, לאחר שלא הצליחה לשכנע את פקידים אמריקניים להטיל וטו. רשת "פוקס" האמריקנית דיווחה כי גם היום פנתה ישראל לצוות המעבר של טראמפ.

נאומו של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפרלמנט בקהיר. 13 בפברואר 2016.. AP
משך את ההצעה היום ופתח את הדלת לארבע המדינות. א-סיסי/AP

בנשיאות מצרים אישרו הבוקר כי דחיית ההצבעה הגיעה בעקבות שיחת טלפון מטראמפ. אמש שוחח טראמפ עם א-סיסי, ולפי גורם רשמי בצוות המעבר בארצות הברית, השיחה התקיימה ביוזמתו של א-סיסי והשניים דנו "בהנחת היסודות לשלום במזרח התיכון".

דוברו של א-סיסי, עלאא יוסף, מסר כי השניים דנו בהצעת ההחלטה המצרית. "במהלך השיחה הם דנו בעניינים אזוריים ובהתפתחויות במזרח התיכון", הוסיף. "הנשיאים הסכימו על החשיבות של מתן ההזדמנות המלאה לממשל האמריקני החדש להתמודד עם כל הממדים של המקרה הפלסטיני, במטרה להשיג הסדר מלא וסופי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully