וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתנקש בשגריר הרוסי ניסה לחסל היחסים עם טורקיה - אך יביא עוד הרס לסוריה

20.12.2016 / 11:12

השוטר הטורקי שירה למוות בשגריר רוסיה אנדריי קרילוב עשה זאת בתערוכה שעסקה ביחסים בין שתי המדינות, שרק הגיעו לפיוס לאחרונה. אולם הצהרותיהם של פוטין וארדואן הבהירו - הנקמה שחיפש למען תושבי חאלב רק תחריף את המבצע הרוסי בסוריה

צילום: רויטרס, עריכה: ורד לידני

השוטר שהתנקש אמש בשגריר רוסיה בטורקיה עשה זאת במקום סמלי, בין אם כי תכנן זאת מראש או שמא זאת הייתה ההזדמנות הטובה ביותר שלו לנקום על מעורבותה של מוסקבה בטבח בחאלב. מבלוט מרט אלטינטש, שלא היה בתפקיד, חדר ככל הנראה את מעגלי האבטחה כשהוא חמוש באמצעות התעודה שלו, ואז ירה למוות באנדריי קרלוב, שנשא נאום לכבוד פתיחת תערוכה שעסקה בתדמית של רוסיה בעיניי תושבי המדינה.

הלך הסולטן אצל הצאר: הפיוס בין פוטין לארדואן עוד יושיע את סוריה

עד לפני כחצי שנה, טורקיה ורוסיה היו בשיאו של משבר שהחל לאחר הפלת המטוס הרוסי בסוריה. התקרית מנובמבר שעבר אירעה לאחר תחילת הקמפיין האווירי הרוסי שהציל את שלטונו של בשאר אסד. באנקרה כבר ראו לנגד עיניהם את נפילת המשטר שבמתנגדיו הם תומכים, אך ולדימיר פוטין התייצב לצדו ברגע המכריע והציף את שמי סוריה במטוסי קרב ובמפציצים. בטורקיה ניסו להרתיע, ואחרי כמה אזהרות שהועברו לרוסיה על כך שהיא חודרת אל המרחב האווירי שלה, התקבלה ההחלטה הפזיזה - ואולי אף טיפשית - להפיל אחד מהם.

המתנקש מבלוט אלטינטאס שרצח הערב את שגריר רוסיה בטורקיה, 19 בדצמבר 2016. AP
תמונה שתיחקק בספרי ההיסטוריה. השוטר הטורקי לאחר ההתנקשות/AP

הזעם בקרמלין היה רב והתגובה של פוטין, לאכזבת גורמים קיצוניים ברוסיה, הייתה כלכלית ולא צבאית. לרוסיה לא היה טעם להיגרר לעימות עם חברה בברית נאט"ו, והשתמשה בנשק שהפעיל המערב נגדה בשל מעורבותה באוקראינה - סנקציות. העיצומים הקשו על כלכלת טורקיה, שממילא סובלת ממתקפות הטרור שאירעו בעריה הגדולות, והנשיא רג'פ טייפ ארדואן ויתר.

הוא התנצל ביוני בפני פוטין - דרישה שהציבה רוסיה כבר לאחר הפלת המטוס - והשניים נפגשו פנים מול פנים באוגוסט, בנסיעתו הראשונה של ארדואן מחוץ למדינה לאחר ניסיון ההפיכה הכושל. מאז השניים משוחחים בקביעות בטלפון, ונפגשו עוד פעמיים, כשהם מייצבים את עצמם כמי שישרטטו בסופו של דבר את ההסכם שיביא לסיום המלחמה בסוריה.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסנט פטרסבורג, 9 באוגוסט 2016. רויטרס
משוחחים בקביעות מאז הפיוס. ארדואן ופוטין, אוגוסט/רויטרס
רוסיה צפויה לדרוש מטורקיה למצוא את האשמים - או שעירים לעזאזל

המתנקש, שלפי דיווחים היה מזוהה עם ג'בהת א-נוסרה - הארגון החזק ביותר בסוריה, להוציא את דאעש - חיפש לנקום על התבוסה של המורדים בחאלב, ועל הדרך, אם אפשר, להצית משבר חדש בין שתי המדינות. עם זאת, שני המנהיגים ובכירים אחרים במדינות פרסמו הודעות דומות שהבהירו: רצח השגריר לא יפגע ביחסים.

שתי המדינות, מנגד, מצביעות על מניעים אחרים להתנקשות, מסיבותיהן הן. באנקרה מיהרו להצביע על החשוד המידי, המואשם כמעט בכל פיגוע או משבר במדינה, המטיף הגולה ויריבו של ארדואן פתהוללה גולן. במוסקבה, מצד שני, כבר ייחסו זאת לארגונים אסלאמיים קיצוניים ופוטין הבטיח להגביר עוד יותר את המאבק בטרור - הכינוי שמדביקים בקרמלין למלחמתם בסוריה נגד האופוזיציה למשטר.

שני קווי החקירה הללו לא חייבים להיפגש, אך רוסיה צפויה לדרוש מטורקיה למצוא את האשמים - או אשמים, שעירים לעזאזל. מוסקבה מעורבת ישירות בחקירה, ושלחה צוות של 18 חוקרים וגורמיים רשמיים, כחלק מניסיונה של אנקרה לפייס אותה ולשתף עמה פעולה. אפילו פוטין בעצמו אמר כי יגיע לבירת טורקיה בעקבות ההתנקשות.

ההתנקשות בשגריר קרלוב עשויה להגדיל גם את יכולת המיקוח של רוסיה בשיחות המשולשות עם טורקיה ואיראן על פתרון המשבר בסוריה. שרי ההגנה והחוץ של המדינות אמורים להיפגש היום במוסקבה, בפסגה שמתקיימת למרות התקרית באנקרה ובמסגרת המאמצים להפגין עסקים כרגיל.

צרור היריות שהרגו את השגריר הרוסי הכניסו את השוטר אלטינטש לספרי ההיסטוריה, אבל בעיקר בשל התמונות המקפיאות שצולמו בתערוכה באנקרה. היו שהשוו את ההתנקשות הזו לרצח יורש העצר של האימפריה האוסטרו-הונגרית פרנץ פרדיננד ב-1914, שהוביל לפרוץ מלחמת העולם הראשונה. ואולם, ההצהרות שמסרו רוסיה וטורקיה בשעות שאחרי ההתנקשות מבשרות כי ההשלכות הצפויות בטווח המידי הוא התקף זעם רוסי נוסף בסוריה - בדיוק מה שנגדו מחה המתנקש שהצהיר כי עשה זאת למען חאלב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully