וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חמש שנות מאסר: משה קצב השתחרר מהכלא

הנשיא לשעבר והאנס המורשע השתחרר מכלא מעשיהו והתקבל בביתו שבקריית מלאכי על ידי עשרות תומכים בפרחים ובמחיאות כפיים. מהמשפחה נמסר: "ההרגשה מצוינת". עורכת הדין של א' מבית הנשיא: "נותרנו עם מערכת משפט שמזלזלת בקורבנות"

צילום: שי מכלוף

הנשיא לשעבר והאנס המורשע משה קצב השתחרר סופית היום (רביעי) מכלא מעשיהו לביתו שבקריית מלאכי, לאחר ריצוי חמש שנות מאסר ו-15 ימים מתוך שבע שנים שנגזרו עליו. קצב משתחרר לאחר שהפרקליטות הודיעה כי לא תעתור לבית המשפט המחוזי נגד החלטת ועדת השחרורים בעניינו. ממשפחת קצב נמסר כי "ההרגשה מצוינת". בביתו שבקריית מלאכי, התקבל האסיר המשוחרר בפרחים ובמחיאות כפיים.

עו"ד ציון אמיר, פרקליטו של קצב, סיפר בריאיון לוואלה! NEWS כי קצב עומד בפני "תהליך מורכב" לאחר שנים בכלא. "אנחנו נישאר בקשר, אבל אני חושב שהתפקיד שלי היה בעיקר משפטי ואני שמח שבסוף הצלחנו לשכנע את ועדת השחרורים לקצר את עונשו ולאפשר לו לצאת לחופשי - גם אם זה בתנאים מגבילים", אמר. "ביום ראשון, כשהוועדה הודיעה לנו שהיא מקבלת את העתירה שלנו ומשחררת אותו, הוא התפרק לחלוטין וברור שבכה וחיבק אותי. בטלפון, כשהבין שהולכים כנראה להסיר את האפשרות לערער, הוא נשבר וקולו רעד".

עורכת הדין שני אילוז, שמייצגת את קצב, אמרה לאחר צאתו: "סיימנו. חמש שנים של ליווי, חמש שנים שבהן משה קצב היה בכלא, ואני שמחה ומברכת את המשפחה". לדבריה, קצב ניגש לגילה עם שחרורו בהתרגשות ובדמעות. "הוא היה מאוד נרגש ולא דיבר יותר מדי", הוסיפה.

לקריאה נוספת:
האסיר השנוא ביותר באגף: חמש שנות הכלא של הנשיא לשעבר קצב
"קצב לכלא": עשרות הפגינו בתל אביב נגד ההחלטה על קיצור העונש
שחרור קצב עדיין לא סופי: בפרקליטות יצטרכו להחליט אם לערער

משה קצב משתחרר מכלא מעשיהו בלווית אישתו ושני אחיו, 21 בדצמבר 2016. טליה קדוש, מערכת וואלה! NEWS
קצב עם צאתו מבית הכלא/מערכת וואלה! NEWS, טליה קדוש
משה קצב מחוץ לביתו לאחר שחרורו מהכלא, קרית מלאכי, 21 בדצמבר 2016. שי מכלוף
קצב מחוץ לביתו שבקריית מלאכי/שי מכלוף
משה קצב יוצא מכלא מעשיהו, 21 בדצמבר 2016. ניב אהרונסון
קצב ורעייתו גילה בצאתם מכלא מעשיהו/ניב אהרונסון

בהודעת הפרקליטות הובהר כי "עתירות נגד החלטות של ועדת השחרורים מוגשות רק כאשר הפרקליטות סבורה שההחלטה הינה בלתי סבירה באופן קיצוני או שההחלטה הינה בלתי חוקית". עוד נכתב כי "לאחר לימוד החלטת ועדת השחרורים ונימוקיה, הגיעה הפרקליטות למסקנה כי נוכח הפסיקה הנוהגת בבית המשפט העליון, להערכתה אין סיכוי ממשי שעתירה שכזו תתקבל שכן אין בה חריגה קיצונית ממתחם הסבירות".

על קצב, נכתב: "המסקנה שלא מדובר בהחלטה בלתי חוקית או החורגת ממתחם הסבירות באופן קיצוני מבוססת על כך שהאסיר התנהג בכלא ללא דופי, על כך שכבר ריצה חלק מתקופת השליש, על כך שהוא עבר הליך טיפולי בחודשים האחרונים בבית הסוהר, על המלצת הגורמים הטיפוליים בשב"ס ועל ההגבלות המשמעותיות שהוטלו עליו בהחלטת הוועדה ושיחולו עליו בתקופת שחרורו ברישיון. יוזכר שגם הפרקליטות עצמה הודיעה לקראת הדיון בוועדה כי אם קצב ימשיך בטיפול, והוא ימשיך להניב תוצאות חיוביות, היא תשקול בחיוב להסכים לשחרורו המוקדם בתוך שישה חודשים.

משה קצב יוצא מכלא מעשיהו, 21 בדצמבר 2016. ניב אהרונסון
המשפחה מתקהלת מחוץ לכלא מעשיהו/ניב אהרונסון

"אכן, הפרקליטות הביעה עמדתה בוועדה כי העדר נטילת האחריות מצד האסיר על מעשיו והעובדה שהטיפול בו משתתף האסיר החל רק לאחרונה, מצדיקים אי שחרורו לעת הזו. אולם הוועדה החליטה, כידוע, אחרת ובמכלול הנסיבות לא נמצא שיש סיכוי ממשי שעתירה נגד החלטת הוועדה תתקבל".

"אין בהחלטה להקל ולו במעט מחומרת מעשי האסיר"

לסיכום, הבהירה הפרקליטות כי אין בשחרורו של קצב להמעיט מחומרת מעשיו. "אין בהחלטה זו כדי להקל ולו במעט מחומרת מעשי האסיר, שבגינם דרשה הפרקליטות עונש מאסר משמעותי ביותר, שאכן הוטל עליו. טיפול הפרקליטות והמערכת המשפטית בעניינו של הנשיא לשעבר קצב הוכיח כי במדינת ישראל חל העיקרון של שיוויון הכול בפני החוק במלוא עוצמתו. בהקשר זה, דין אחד לאדם הפשוט ביותר ולנשיא המדינה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
משה קצב משתחרר מכלא מעשיהו בלווית אישתו ושני אחיו, 21 בדצמבר 2016. טליה קדוש, מערכת וואלה! NEWS
רעייתו של קצב ואחיו/מערכת וואלה! NEWS, טליה קדוש

עו"ד כנרת בראשי, שייצגה את א', המתלוננת מבית הנשיא, אמרה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS טענה כי "קצב ריצה חמש מתוך שבע שנים בכלא ועדיין נשארנו עם מערכת שמזלזלת בקורבנות, שלא מסבירה את הפער בין כתב אישום על אונס לעסקת טיעון על ליטוף".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה באולפן וואלה! NEWS כי הפרקליטות "מעלה בחובתה עם ההחלטה לא לערער". לדבריה, "זו החלטה מביכה. יש כאן מסר בעייתי לנשים ולגורמי האכיפה. הוא משתחרר, הקורבנות שלו ימשיכו לשאת את הצלקת כל ימי חייו. האמירה שלו הייתה רפה, לא שמעתי בה התנצלות או חרטה - אלא משהו כדי לסבר את האוזן של הוועדה".

גלאון הוסיפה על תחושותיה לגבי השחרור. "בתפיסה שלי, אדם שריצה את עונשו והשתחרר שילם את חובו לחברה. אני לא רוצה להציע הצעות לציבור, אבל אני חושבת שלא צריך לכתור לו כתרים ולשיר לו שירים", אמרה. "אנשים חשים תחושות שונות ואני לא מתווכחת עם התחושות שלהם. אני לא יודעת אם ההחלטה הייתה נגועה בשיקולים פוליטיים, אבל אין ספק שהיה רחש בחש והרבה לחצים שהופעלו כדי שקצב ישתחרר".

חברת הכנסת זהבה גלאון  נואמת במליאת הכנסת. נועם מושקוביץ
"הופעלו לא מעט לחצים כדי שקצב ישתחרר". גלאון/נועם מושקוביץ

ביום ראשון האחרון החליטה ועדת השחרורים לקצר את עונשו של קצב, שנושא בעונש מאסר של שבע שנים מאז דצמבר 2011. בהחלטת הוועדה נכתב כי "אין כל ספק בלב חברי הוועדה כי האסיר עבר שינוי וזאת נוכח דבריו שהביע בפני חברי הוועדה בדיון הנוכחי בשונה מהדברים אותם אמר בשני הדיונים הקודמים". הוועדה, שדנה בפעם השלישית בבקשה לשחרור מוקדם, קבעה כי חל שינוי בקצב למרות בעקבות הכרתו בסבל שנגרם לקורבנותיו, וזאת למרות שלא הודה בעבירות שביצע.

עם קבלת ההחלטה, נדרשו בפרקליטות להכריע אם לערער ולנסות לפעול להשארתו של קצב בכלא. חרף העובדה כי הפרקליטות הייתה הגוף היחיד שהתנגד לשחרורו המוקדם של קצב בדיון האחרון - בניגוד לעמדת הגורמים הטיפוליים השונים - לא צפויים במשרד המשפטים לעתור לבית המשפט המחוזי. אם בכל זאת תוגש עתירה, היא תעכב את שחרורו של קצב עד להחלטה בערעור.

בהחלטת ועדת השחרורים על קיצור העונש, נקבע כי קצב יעבור תכנית שיקום מחוץ לכותלי הכלא. לפי התכנית שהכינה הרשות לשיקום האסיר, קצב יעבור טיפול פסיכו-סוציאלי אישי פעם בשבוע, ישתלב בקבוצה טיפולית וכן בלימודים בבית המדרש בקריית מלאכי. עוד קבעה הרשות כי על קצב ייאסר להתראיין בכלי התקשורת, כמו גם לעסוק בתפקיד שבו יימצא ביחסי מרות עם נשים. הוועדה אף קבעה דיון מעקב בחודש מרץ הקרוב.

(עדכון ראשון: 15:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully