וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "מקווה שטראמפ יסייע לי לקדם את פתרון שתי המדינות"

בריאיון לתכנית "60 דקות" ברשת CBS סיפר ראש הממשלה על היכרותו עם נשיא ארה"ב הנבחר ועל השינוי הצפוי ביחסים עם הממשל האמריקני. "התמיכה שלו בישראל מאוד ברורה", אמר. על הסכם הגרעין עם איראן: "כעת, עם היבחרו של טראמפ, ישנן אפשרויות חדשות"

צילום: באדיבות CBS, עריכה: יוסי אלטר

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול (ראשון) בריאיון לתכנית "60 דקות" ברשת CBS, שישודר במלואו הלילה, כי לא שינה את עמדתו ושהוא עדיין מאמין בפתרון שתי המדינות שחיות בשלום זו לצד זו, מעוגן בהסדרי ביטחון, ושהוא מעוניין שהנשיא הנבחר של ארצות הברית דונלד טראמפ יסייע לו בכך כשייכנס לבית הלבן. "אני מוכן להיכנס למשא ומתן איתם (הפלסטינים) בכל זמן", אמר נתניהו לעיתונאית לזלי סטול. "שתי מדינות לשני עמים - זה מה שאני מתמקד בו. כן, הייתי רוצה שכאשר הנשיא טראמפ ייכנס לבית הלבן, הוא יעזור לי עם זה. אני רוצה לראות אם המדינות הערביות יכולות לעזור להשיג את זה. זאת מציאות חדשה, אפשרות חדשה".

בריאיון סיפר נתניהו על היכרותו עם הנשיא הנבחר, ועל ההבדל ביחסים עם הבית הלבן שהוא צופה שיקרה אחרי לכתו של הנשיא ברק אובמה. "התמיכה שלו בישראל מאוד ברורה. יש לו רגשות חמים כלפי המדינה היהודית וכלפי העם היהודי", אמר נתניהו על טראמפ. לשאלת המראיינת אם לדעתו, תחת ממשל טראמפ, ישראל לא תהיה במצב של מחלוקת, כפי שהייתה תחת ממשל אובמה, השיב ראש הממשלה בחיוב. "היו לי חילוקי דעות עם הנשיא אובמה, כמובן בנושא איראן".

לקריאה נוספת:
נתניהו במסר לבית הלבן: "מצפה לדון עם טראמפ על הסכם הגרעין הגרוע"
נתניהו לנשיא הולנד: "תבטל את ועידת השלום - ואפגוש את אבו מאזן"
מושל מיסיסיפי בביקור בישראל: "התמיכה של טראמפ היא חד משמעית"

נתניהו בריאיון ל-60 דקות: "היו לי מחלוקות עם אובמה, התמיכה של טראמפ בישראל ברורה". מערכת וואלה! NEWS
"מציאות חדשה, אפשרות חדשה". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS

עם זאת, נתניהו הדגיש כי המחלוקת ביניהם מעולם לא הייתה אישית. "הייתה לנו כימיה אישית נהדרת", הוא העיד. "אז מה?", תהה והמשיך: "אתה חושב שלא הייתי חייב לעמוד נגד ההסכם עם איראן, כפי שעשיתי, כי הוא סיכן את קיומה של ישראל? כמובן שכן". נתניהו נשאל אם הוא מתחרט על נאומו בפני הקונגרס האמריקני נגד איראן, שדרדר את יחסיו עם ממשל אובמה. "לא, להפך", השיב. "אני חושב שזו הייתה האחריות שלי, לעמוד ולדבר כשמשהו מאיים על עתידנו".

אף שהנשיא הנבחר כינה את הסכם הגרעין "טיפשי", הוא צפוי למנות לתפקיד שר ההגנה את ג'יימס מאטיס, שייעץ לו שלא לבטל את הסכם הגרעין. לשאלת סטול, אם ביטול ההסכם לא יוביל את איראן להתקדם לפצצה, ענה נתניהו במפתיע: "אני לא חושב שאיראן מיהרה לפצצה לפני שנחתם ההסכם". הוא הסביר כי האיראנים פחדו אז מתגובה. כעת, עם היבחרו של טראמפ, טוען נתניהו כי ישנן כמה אפשרויות אם ההסכם יבוטל, אך סירב לומר מה הן.

עם זאת, ראש הממשלה ציין כי הדבר הטוב היחיד שההסכם עם איראן הניב הוא התקרבותן של ישראל ומדינות ערב. "כל מה שאני יכול לומר לך זה שמצבה של ישראל בעולם הערבי שונה והיא לא נתפסת יותר כאויב אלא כבעלת ברית", הסביר. סטול ביקשה מנתניהו להתייחס לשיפור במערכת היחסים שלו עם מדינות האזור, כמו מצרים וירדן. "וערב הסעודית?", שאלה המראיינת. "אין תגובה", השיב נתניהו. אלא שסטול המשיכה: "האם ישראל וערב הסעודית מפתחות ברית אנטי-איראנית במזרח התיכון?". ראש הממשלה ענה: "אנחנו לא צריכים לפתח כזאת, היא נמצאת שם בכל מקרה".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וטראמפ לפני הבחירות/לשכת העיתונות הממשלתית

בהמשך הריאיון הרחיב נתניהו את הדיבור על יחסי ישראל-רוסיה, שאותם הגדיר "ידידותיים". "ברגע שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט להציב כוחות בסוריה, נסעתי לפגוש אתו ואמרתי לו: 'תראה, זה מה שאני עושה. אני לא מתערב בסוריה. אבל בו-זמנית, אם סוריה תנסה להתערב בענייננו, אם איראן תנסה להשתמש בסוריה כדי לתקוף אותנו, אנחנו נעצור את זה'". סטול שאלה את נתניהו אם אמר לפוטין שהוא יתקוף, והוא השיב: "אמרתי לו ש'אנחנו צריכים להימנע מזה' והוא ענה – 'אני מסכים'. לכן תיאמנו בין הצבאות שלנו כדי להימנע מעימות ישראלי-רוסי".

סטול ציינה כי לנוכח החברות עם פוטין ועם סין, נראה שנתניהו מתקרב לגוש אנטי-אמריקני. "אלוהים, לא", אמר על כך ראש הממשלה. "זו התרשמות לא נכונה. ארצות הברית היא בעלת ברית שאין לה תחליף", הצהיר.

על ההתרחקות המערב: "אירופה תתרצה"

בריאיון דיברה סטול על מצב הפלסטינים, שהשנה יציינו 50 שנים של כיבוש ומחסומים. "אני ביטלתי לא מעט מחסומים ואנחנו מנסים להקים גשרים וכבישים ראשיים כדי לאפשר תנועה חופשית יותר", אמר נתניהו. לדבריו, "הפלסטינים מסתכלים על חאלב שבסוריה, על תימן, על לוב, ועל מקומות אחרים, והם מבינים שהכוונה שלנו היא דו-קיום".

לדברי נתניהו, הסיבה האמיתית שבגללה אין שלום נובע מהסירוב המתמיד של הפלסטינים להכיר במדינה יהודית. סטול שאלה את ראש הממשלה אם אחת מהמדינות הערביות, שעמן הוא ייסד קשרים חדשים עשתה זאת. "כן, הן אמרו המון דברים באופנים שונים", אמר נתניהו. "אבל הן מעולם לא קיבלו אותך", המשיכה המראיינת. "האם הן אמרו את זה בפומבי? עדיין לא", ציין ראש הממשלה.

ישראל מאבדת תמיכה במערב אירופה, טענה, בניגוד לאמירותיו של נתניהו כי ירושלים פחות מבודדת כיום מבעבר. "מבודדת? כל המדינות האלה מגיעות לישראל וזה שינוי פנטסטי", קבע נתניהו נחרצות. "אבל אלה לא מדינות ממערב אירופה, השותפות הטבעיות שלך", תיקנה סטול. "הן...", השיב נתניהו ונקטע על ידי המראיינת: "הן קוראות לך קולוניאליסט וכובש". "הן יתרצו", אמר נתניהו והמשיך: "הן קוראות לנו בהרבה שמות, אבל אני חושב שגם הן יתרצו".

(עדכון ראשון: 19:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully