וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו במסר לבית הלבן: "מצפה לדון עם טראמפ על הסכם הגרעין הגרוע"

4.12.2016 / 21:30

ראש הממשלה אמר בריאיון בשידור חי עם "פורום סבן" כי ההסכם, שאותו כינה הנשיא הנבחר "עסקה גרועה", לא מונע מטהראן נשק גרעיני. קרי על ההתנחלויות: ישראל לא מקשיבה לנו, נהיה קשה להגן עליה

צילום: באדיבות פורום סבן, עריכה: אוהד פיטר

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (ראשון) כי הוא מצפה לדון עם נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ בהסכם הגרעין "הגרוע" שנחתם עם איראן ובמה ניתן לעשות לגביו. נתניהו, שקיים ריאיון בשידור לווייני עם איש העסקים הישראלי-אמריקני חיים סבן המארח את "פורום סבן" בוושינגטון, הזכיר כי טראמפ כינה את ההסכם "העסקה הגרועה בהיסטוריה". בפורום השתתף גם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, שהזהיר כי ארצות הברית מתקשה יותר ויותר להגן על ישראל בשל ההתנחלויות ומדיניות הממשלה.

ראש הממשלה שב וטען כי ההסכם, שנחתם בין טהראן לשש המעצמות – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה – בחודש יולי 2015, "לא מונע מאיראן נשק גרעיני, אלא סולל את דרכה של איראן לנשק גרעיני". הוא הבהיר כי ישראל מחויבת למנוע מאיראן נשק גרעיני, והוסיף, מבלי לפרט: "כשאנחנו מחויבים, אנחנו מחויבים".

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו לשרים: "זו תקופה מדינית רגישה, התבטאו באחריות על עמונה"
"האקונומיסט" על נתניהו: "מעולם לא נהנה מכזו עליונות"
בנט: "עלינו לגרום לטראמפ לסגת מפתרון שתי המדינות"

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
"אין מדינה שבה התקשורת מבקרת את המנהיג כמו בישראל". נתניהו וטראמפ/לשכת העיתונות הממשלתית

"אני מאמין כי ארצות הברית היא המעצמה הגדולה ביותר בעולם ובמזרח התיכון, ועליה להישאר כך", הוסיף נתניהו. "כישראלי, אני יכול להגיד שאין לנו ידידה טובה יותר מארצות הברית, אבל בתור מישהו באזור, אני יכול להגיד שלארה"ב אין ידידה טובה יותר באזור מישראל - ובעולם כולו. חיזוק ישראל הוא חיזוק האינטרסים האמריקניים".

הוא שב והודה לנשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה על הסכם הסיוע הביטחוני, והוסיף: "יחד עם טראמפ, נדון על כיצד ארצות הברית יכולה לתמוך בישראל, ואיך לנצל הזדמנויות משותפות". לדבריו, "שוחחתי עם טראמפ לאחרונה, כשביקרתי בארצות הברית, וגם עם המועמדת הילרי קלינטון, ועם שניהם הסכמתי כי יש להם חזון ברור בנוגע לתפקידה של ארצות הברית והדומיננטיות שלה בעולם".

בנוגע לתהליך השלום, טען נתניהו כי "החזון שלי לשתי מדינות לא השתנה. אני מאמין בדו קיום וכבוד הדדי, ורק דרך הכרה הדדית נגיע לשלום". לדבריו, "הפלסטינים מנסים ללכת לאו"ם בניסיון שווא להביא פתרון – זה רק ירחיק את השלום". ראש הממשלה הוסיף כי "אולי ניתן לקדם שלום דרך גישה אזורית, במסגרת יחסינו עם מדינות האזור, שתביא להסכם שנוכל לחיות איתו, פשוטו כמשמעו".

עוד באותו נושא

תקיעת מקל בגלגלי עסקיו: כך טראמפ עשוי לנקום במיליארדר חיים סבן

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סבן ונתניהו במהלך הריאיון, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתייחסות למתחים בקואליציה, הבהיר ראש הממשלה: "הקואליציה לא הולכת לשום מקום, ונעביר את התקציב הדו-שנתי בקרוב". כשנשאל באופן ספציפי בנוגע לבחירות קרובות, השיב: "אני לא חושב שיהיו בחירות. קרה בעבר שרציתי בחירות, אבל אני לא יכול להגיד שאני רוצה בחירות עכשיו".

נתניהו עוד טען כי "אין מדינה בעולם עם תקשורת חופשית יותר מישראל, ואין מדינה שבה כלי התקשורת מבקרים את המנהיג כמו בישראל". בנוגע למורשתו, הוסיף נתניהו: "אני מקווה שיזכרו אותי כמי שהזניק את הכלכלה הישראלית, חיזק את הצבא הישראלי, וניווט את ישראל דרך סערה חסרת תקדים לחוף מבטחים".

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי יחד עם חיים סבן בפורום סבן בוושינגטון, 4 בדצמבר 2016. פורום סבן, מערכת וואלה! NEWS
"אנחנו מזהירים את ישראל ושום דבר לא קורה". קרי, הערב/מערכת וואלה! NEWS, פורום סבן

קרי, שדיבר בפני הפורום לאחר נתניהו, טען כי "ישראל צריכה לקבל החלטה, אם להמשיך במדיניות ההתנחלויות או שתהיה היפרדות לשתי מדינות". הוא התייחס להצבעה על חוק ההסדרה, ואמר כי הוא "יכשיר חוקית 85 מאחזים. החוק הזה מדאיג כי רבים מהמאחזים בנויים על קרקע פלסטינית פרטית".

"ההתנחלויות הן לא סיבת הסכסוך, אבל הן מהוות מכשול ליכולת להשיג הסכם שלום", הוסיף. "יותר מ-50% משרי הממשלה מתנגדים לפתרון שתי המדינות, הימין מקדם את מדיניות ההתנחלות בניסיון לחסום הסכם שלום".

לדברי קרי, "לא יהיה שלום נפרד עם העולם הערבי בלי לטפל בנושא הפלסטיני". הוא הבהיר כי "כל הנשיאים התנגדו להתנחלויות. אנחנו מזהירים את ישראל ושום דבר לא קורה. הם לא מקשיבים לנו. איך זה אמור לעבוד? איך תהיה מדינה אחת, יהודית ודמוקרטית, וגם ייפתרו נושאי הביטחון שלה?". שר החוץ הוסיף: "ישראל היא בעלת בריתנו וחברתנו. אי אפשר להגן על ביטחונה של ישראל בלי למצוא נתיב לשלום".

"יש אדישות בישראל בנוגע למה שקורה בגדה"

קרי הוסיף כי "אני יודע שיש נטייה להרוג את השליח, ושבעבר נאמרו דברים קשים בעקבות התבטאויות שלי, אבל אנחנו החברים הכי טובים של ישראל, אנחנו צריכים לראות מאמץ אמתי לענות על השאלות הללו". לדבריו, "יש אדישות בישראל בנוגע למה שקורה בגדה. אף אחד לא מדבר על זה. בואו לא נעבוד על עצמנו. אי אפשר לומר שלהתנחלויות אין השפעה על היכולת להשיג שלום".

שר החוץ של ארצות הברית, שבעוד כחודש יסיים את תפקידו, הבהיר כי בוושינגטון לא קיבלו "כל החלטה לגבי צעד כלשהו באו"ם, אבל יש אנשים בחוץ שבגלל התסכול שלהם מהבנייה בהתנחלויות מתכננים ליזום החלטות". קרי הוסיף כי אם זו תהיה "החלטה מוטה ולא הוגנת, שעושה דה לגיטימציה, ברור שנתנגד לה, אבל זה נהיה יותר מסובך".

בסיום ציין קרי כי הוא ביקר בישראל יותר פעמים מכל שר חוץ אחר, אולם במסר קודר סיים כי את דבריו: "אני מאמין שישראל, בגלל ההחלטות השקטות שמתקבלות על בסיס יומי, מתקדמת לאזור מסוכן. המטרה שלי היא להצביע על נתיב טוב יותר שאפשר ללכת אחריו".

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully