וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מושל מיסיסיפי בביקור בישראל: "התמיכה של טראמפ היא חד משמעית"

3.12.2016 / 11:50

בעוד שבירושלים מקווים לממשל אוהד יותר מזה של אובמה, מינויי הגנרלים של הנשיא הנבחר מציגים תמונה מורכבת הרבה יותר. מהציוץ האנטישמי של היועץ לביטחון לאומי - ועד הטענה של שר ההגנה הבא, לפיה ישראל בדרך לאפרטהייד

צילום: רוייטרס, עריכה: ורד לידני

(בווידאו: דונלד טראמפ מודיע על מינוי ג'יימס מאטיס לתפקיד שר ההגנה בממשלו)

בעוד כחודש וחצי, ב-20 בינואר, ייכנס הנשיא הנבחר של ארה"ב דונלד טראמפ לבית הלבן ובירושלים סבורים שממשלו יהיה נוח יותר לישראל מזה של אובמה, לפחות בתחילת הדרך. השבוע ביקר בישראל המושל הרפובליקני של מדינת מיסיסיפי, פיל בריאנט, שתמך בטראמפ במהלך הבחירות ואף היה מועמד לתפקיד בממשל, אך בחר לבסוף להישאר בתפקידו הנוכחי.

לאחר שביקר בקיבוץ נחל עוז בעוטף עזה, הסביר בריאנט בשיחה עם וואלה! NEWS, מדוע הוא שותף למסקנה האופטימית הזו: "הולכת להיות מערכת יחסים חמה וקרובה יותר עם ישראל, אין בכלל שאלה. אני הייתי מעורב בקמפיין ושוחחתי עם הנשיא הנבחר טראמפ גם בכמה הזדמנויות מאז הבחירות. התמיכה שלו בישראל היא חד משמעית, יש לו אהדה וחיבה אמתית למדינה שלכם".

לדברי בריאנט, "בשיחותיי עם טראמפ עודדתי אותו לבוא לבקר בישראל, ואני מאמין שזה באמת הולך לקרות. אנחנו הולכים לראות בחודשים הקרובים יותר תמיכה ויותר שיתוף-פעולה. אי אפשר כרגע לפרוט את זה לכל נושא ונושא, אבל המסר יהיה ברור – ארצות הברית, החל מרמת הנשיא, עומדת לצד ישראל ואנשיה".

לקריאה נוספת:
טראמפ שוחח עם נשיאת טייוואן - וגרם למבוכה דיפלומטית מול סין
"מנומס, מקצועי - אבל תמיד מוכן להרוג": שר ההגנה החדש של ארה"ב
"תחלמו בגדול": טראמפ פתח את מסע הניצחון שלו במדינות המתנדנדות

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
"יש לו אהדה וחיבה לישראל". טראמפ עם נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

בינתיים טראמפ בונה את צמרת ההנהגה הבכירה שלו, ולמרות שלא כל התפקידים החשובים בממשל כבר אוישו, ניתן כבר להסיק כמה מסקנות מעניינות מהמינויים שהנשיא הנבחר כבר הכריז עליהם.

הראשונה היא שטראמפ מעוניין שסביבתו הקרובה תורכב מאנשי צבא לשעבר. לשני התפקידים הביטחוניים החשובים ביותר בממשל הוא החליט למנות שני גנרלים בדימוס, והוא שוקל למנות גנרל לשעבר גם לתפקיד שר החוץ. מצד שני, מסקנה חשובה לא פחות היא שהנשיא הנבחר ממנה לתפקידי מפתח אנשים בעלי דעות מנוגדות וסותרות במגוון נושאים, מה שמבטיח שבתוך הממשל שלו יהיו עימותים וחילוקי דעות, ולא בטוח שטראמפ סבור שמדובר דווקא בדבר רע.

ברק אובמה ודונלד טראמפ בבית הלבן, וושינגטון. נובמבר 2016. AP
טראמפ מרכיב את צמרת הממשל לפני שיחליף את אובמה/AP

לתפקיד היועץ לביטחון לאומי מינה טראמפ את הגנרל לשעבר מייקל פלין. הנשיא המכהן אובמה מינה בעבר את פלין לראש המודיעין הלאומי, אך הגנרל לשעבר פרש מהתפקיד בזעם בשנת 2014 על רקע חוסר הסכמות עם מדיניות הממשל ועל רקע יחסי האנוש הבעייתיים שלו עם צוותו ועם בכירי מערכת הביטחון האמריקנית. מאז פרישתו, הפך פלין לאחד המבקרים הבוטים של ממשל אובמה בתחום המדיני-ביטחוני. בהמשך, היה פלין לבכיר הביטחוני לשעבר הראשון שהביע תמיכה בטראמפ וכעת הוא עומד להיות היועץ המקורב ביותר לנשיא.

נהוג לומר על היועץ לביטחון לאומי של הנשיא, שהוא הפקיד הראשון שהנשיא משוחח עמו בכל בוקר – והאחרון שהוא מקבל ממנו עדכון לפני שנת הלילה. במהלך כהונתו הנשיא הנבחר, שאין לו כל ניסיון בתחום המדיני-ביטחוני, מדובר בתפקיד שתהיה לו חשיבות גדולה במיוחד. גם הנשיא היוצא ברק אובמה החליט בשנת 2008, עם כניסתו לבית הלבן, לקחת גנרל בדימוס לתפקיד היועץ לביטחון לאומי. אז מונה הגנרל ג'יימס ג'ונס, איש חיל הנחתים שכיהן לפני כן בתפקיד מפקד פיקוד מרכז האמריקני. פלין, הבחירה של טראמפ, החל את דרכו כקצין מודיעין בצבא היבשה.

מייקל פלין מגיע לפגישה עם טראמפ במגדל טראמפ בניו יורק, 17 בנובמבר 2016. רויטרס
הראשון שתמך. מייקל פלין בדרכו לפגוש את טראמפ, בחודש שעבר/רויטרס

אתמול הודיע טראמפ על מינויו של הגנרל לשעבר ג'יימס מאטיס, שידוע בכינויו "כלב משוגע" לתפקיד שר ההגנה. מאטיס, בדומה לגנרל פלין, עזב את תפקידו האחרון בצבא – מפקד פיקוד מרכז – על רקע חילוקי דעות עם ממשל אובמה – אבל בניגוד לפלין, הוא לא הביע תמיכה בטראמפ במהלך קמפיין הבחירות, ושמו אף הוזכר כמה פעמים כמי שעשוי להתמודד לנשיאות כמועמד עצמאי. בניגוד לרוב המינויים של טראמפ, הוא צפוי לזכות בתמיכה גורפת בסנאט האמריקני - לא רק מצד המחוקקים הרפובליקנים אלא גם מצד רוב הדמוקרטים.

גנרל ג'יימס מאטיס בקונגרס, ספטמבר 2014. AP
צפוי לזכות בתמיכה רחבה. ג'יימס מאטיס בקונגרס, לפני כשנתיים/AP

לכאורה, מאטיס ופלין, שני הגנרלים של טראמפ, מייצגים סיפור דומה: בכירים ביטחוניים לשעבר שעזבו את תפקידיהם עקב מחלוקות עם הנשיא אובמה, וכעת עומדים לשרת את הנשיא טראמפ. אולם כאשר בוחנים את עמדותיהם של השניים בנושאים הביטחוניים והמדיניים החשובים ביותר, מתגלים פערים משמעותיים ביניהם, כולל בסוגיות הקשורות ישירות לישראל.

פלין, שבילה את רוב הקריירה שלו כקצין מודיעין, הוא תומך נלהב של שיפור היחסים בין ארה"ב לבין רוסיה של ולדימיר פוטין. הוא גם תומך בהשארתו של נשיא סוריה בשאר אסד בשלטון במדינתו המתפוררת, למרות העובדה שאסד הוא בן-ברית של איראן וחיזבאללה. בשנה שעברה ביקר פלין במוסקבה כדי להשתתף בערב גאלה חגיגי של ערוץ התעמולה של הקרמלין, "רוסיה היום", ובמהלך האירוע ישב במשך צמוד לפוטין. יש לציין כי טראמפ עצמו אמר פעמים רבות במהלך הקמפיין שהוא מעוניין לקרב את ארצות הברית לרוסיה, ובמסגרת ההתקרבות הזו, לאפשר לאסד, חביבם של הרוסים, להישאר בשלטון בדמשק.

ג'יימס מאטיס, לעומת זאת, מייצג גישה הפוכה, כזו שמזוהה יותר עם העמדות המסורתיות של המפלגה הרפובלקנית, וגם של הצבא האמריקני. מאטיס סבור שהציר רוסיה-איראן-אסד הוא סכנה לביטחון הלאומי האמריקני, ושהמשימה העליונה של וושינגטון צריכה להיות הגבלת ההשפעה האיראנית במזרח התיכון, מה שכולל כמובן גם מדיניות תקיפה הרבה ביותר בזירה הסורית. מאטיס סבור שעל ארצות הברית להפגין גישה קשוחה יותר כלפי פוטין גם בזירות אחרות, ובעבר הוא אף הזהיר כי הנשיא הרוסי חותר לפרק את ברית נאט"ו, הברית הביטחונית שמאחדת בין ארצות הברית למדינות אירופה מאז ימי המלחמה הקרה. טראמפ ופלין, לעומת זאת, אמרו בעבר שזה כלל לא בטוח שארצות הברית צריכה להישאר נאמנה לברית ההיסטורית הזו".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בחוות סוסים בסכנת הכחדה, אורנבורג, רוסיה, אוקטובר 2016. רויטרס
גישות הפוכות כלפי רוסיה. נשיא רוסיה ולדימיר פונטין/רויטרס
"בכירים רפובליקנים שנחרדו ממינויו של פלין לתפקיד המשפיע של היועץ לביטחון לאומי, נשמו לרווחה לאחר ההודעה על מיניו של מאטיס"

עד כמה גדולה המחלוקת בין פלין למאטיס בנושא הרוסי-איראני-סורי? לאחר פרישתו מתפקיד ראש המודיעין הלאומי בממשל אובמה, טען פלין כי אחת הסיבות לפרישה הייתה התעלמות הממשל מהמלצתו להפסיק לפגוע בנשיא הסורי באמצעות תמיכה במורדים הסורים. מאטיס, לעומת זאת, הסתכסך עם בכירי הממשל כי היה סבור שהם לא עשו מספיק כדי לפגוע באסד, ודרכו גם לפגוע באיראן.

קשה לראות כיצד שני קווי המדיניות הסותרים הללו יוכלו לדור בכפיפה אחת יחדיו באותו ממשל. זו הסיבה שבכירים רפובליקנים שנחרדו ממינויו של פלין לתפקיד המשפיע של היועץ לביטחון לאומי, נשמו לרווחה לאחר ההודעה על מיניו של מאטיס: כעת לפחות יהיה בסביבתו של טראמפ גנרל בכיר לשעבר שיהיה מסוגל לתת משקל-נגד ליועץ הפרו-רוסי של הנשיא.

על פי התבטאויותיו הפומביות, טראמפ מעריך מאוד את הגנרל מאטיס. אחרי פגישתם הראשונה של שני האישים, שנערכה בחודש שעבר, אמר טראמפ כי מאטיס שכנע אותו לחזור בו מתמיכתו בשימוש בעינויים בחקירות ביטחוניות. "הוא אמר שזה לא מועיל, ושמהניסיון שלו, יש דרכים טובות יותר", סיפר טראמפ לעיתונאים. "הופתעתי, כי הוא נחשב לאחד הגנרלים הקשוחים ביותר".

בסוף השבוע, בהופעה בפני תומכיו במדינת אוהיו, הרעיף טראמפ שבחים על מאטיס, והכריז שהוא "הדבר הקרוב ביותר שיש לנו כיום לגנרל פטון", גיבור מלחמת העולם השנייה שהיה ידוע בקשיחותו הבלתי-מתפשרת. יהיה מעניין לראות אם יצליח מאטיס להפחית מהשפעתו של פלין על הנשיא בכל הקשור לפוטין ואסד.

הגנרלים של טראמפ ויחסם לישראל

לשני הגנרלים של טראמפ יש גם היסטוריה מעניינת בכל הקשור לישראל וליהודים. במהלך מערכת הבחירות האחרונה הסתבך פלין כאשר שיתף בחשבון הטוויטר שלו ציוץ אנטישמי בוטה, שבו נכתב – "המכונה הדמוקרטית המושחתת תעשה הכל למען קלינטון. לא עוד, יהודים. לא עוד". פלין התנצל על הדברים ואמר שזו הייתה טעות מצדו לשתף אותם. בדומה ליועצו הפוליטי הבכיר של טראמפ, סטיב בנון, שהואשם גם הוא בהשמעת הערות אנטישמיות, תומכיו של פלין מיהרו לציין כי הוא תומך נלהב במדינת ישראל, ולכן אינו יכול להיות בעל דעות אנטישמיות. פלין הביע בעבר תמיכה בירושלים, ואמר כי ישראל נמצאת בחזית המאבק נגד הקיצוניות האיסלאמית במזרח התיכון.

עם זאת, עמדותיו של פלין בנושאים שונים במזרח-התיכון נראות הפכפכות. כך למשל, בקיץ האחרון, הביע פלין תמיכה בניסיון ההפיכה הצבאית שהתבצע בטורקיה, ותיאר את הממשלה הנוכחית בטורקיה כדתית-קיצונית. בהמשך, שינה פלין את עמדתו, ובחודש שעבר אף פירסם מאמר תמיכה בנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, קרא לארצות הברית לשתף פעולה איתו, ואפילו אימץ את קו התעמולה השקרי של הנשיא הטורקי לפיו מי שאחראי לניסיון ההפיכה הכושל היה מטיף הדת פתהוללה גולן, יריבו הפוליטי של ארדואן שמתגורר בארצות הברית.

בהמשך התברר שבזמן שעבר בין הרגע בו הביע את עמדתו המקורית כלפי ההפיכה בטורקיה, לבין עת פרסם המאמר בו הביע תמיכה בארדואן, קיבלה חברת הייעוץ שפלין עומד בראשה תשלום מאיש עסקים טורקי המקורב לארדואן.

נשיא טורקיה ארדואן בעצרת באיסטנבול, אוגוסט 2016. AP
פלין קיבל תמיכה, ושינה את עמדתו. נשיא טורקיה ארדואן/AP

מאטיס, לעומת זאת, נתפס כמי שדעותיו בנושאים הללו עקביות יותר. הוא נחשב בחיל הנחתים כ"גנרל הנזיר", בשל העובדה שהוא אינו נשוי, אינו מחזיק מכשיר טלוויזיה בביתו ומקדיש את רוב זמנו הפנוי לקריאת היסטוריה צבאית. הגנרל הנזיר מחזיק בביתו יותר מ-7,000 ספרים בתחום זה. האסטרטגיה של מאטיס היא שעל ארצות הברית לעמוד יחד עם בעלות בריתה במזרח התיכון נגד הציר האיראני, ולשם כך דרושים לה גם יחסים קרובים עם ישראל, שמאטיס הרבה לבקר בה במהלך שירותו הצבאי.

מצד שני, מאטיס סבור שהתמיכה האמריקנית בישראל אינה צריכה להיות בלתי-מוגבלת. בשנת 2013, זמן קצר אחרי סיום שירותו, הוא אמר שארצות הברית משלמת מחיר במזרח התיכון בגלל הסכסוך הישראלי-פלסטיני, והזהיר שההתנחלויות בשטחים עשויות לדרדר את ישראל למצב של מדינת אפרטהייד. מאטיס אמר כי על ארצות הברית לפעול במהירות כדי ללחוץ על ישראל ועל הפלסטינים להגיע להסכם של שתי מדינות.

טראמפ, חשוב לציין, הביע בכמה הזדמנויות מאז ניצחונו בבחירות, רצון ברור לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "אני רוצה לעשות את זה למען העולם", הוא הסביר. "להשיג את העיסקה שאף אחד אחר לא הצליח להשיג". הגנרל מאטיס, שמכיר היטב את צרכי הביטחון של ישראל וגם מיודד אישית עם בכירים ישראלים לשעבר, בהחלט עשוי לעזור לו בנושא הזה. אלא שלפני שהוא פותר את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, נראה שטראמפ יצטרך לפתור כמה סכסוכים בתוך הצוות הביטחוני הבכיר של עצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully