וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא סעיף עמונה וחרף התנגדות היועמ"ש: חוק ההסדרה אושר בקריאה טרומית

בתום יום סוער הצביעו 60 חברי כנסת בעד הצעת החוק המתוקנת, המבקשת להסדיר את מעמדן של התנחלויות הבנויות על קרקע פלסטינית. 49 חברי כנסת התנגדו, בהם ח"כ בגין מהליכוד. הרצוג קרע מעל דוכן הכנסת את מסמך ההצעה: "יום שחור לכנסת"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

הכנסת הצביעה אמש (שני) בקריאה טרומית בעד הצעת חוק ההסדרה המתוקנת, המבקשת להסדיר את מעמדם של אלפי בתים בהתנחלויות הבנויים על קרקע פלסטינית פרטית. בתום דיון סוער הצביעו 60 חברי כנסת בעד ההצעה בעוד 49 התנגדו, בהם ח"כ בני בגין מהליכוד. ועדת הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש (ליכוד) קבעה בהמשך הערב כי החוק יועבר לדיון בוועדה המשותפת לוועדת חוקה, חוק ומשפט וועדת החוץ והביטחון, לקראת הכנתו לקריאה ראשונה. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, קרע מעל דוכן הכנסת את מסמך ההצבעה ואמר: "יום שחור לדמוקרטיה הישראלית ולכנסת".

חוק ההסדרה המחודש מקודם ללא סעיף 7 השנוי במחלוקת המחיל רטרואקטיבית את החוק על מאחזים והתנחלויות שלגביהם יש פסיקת בג"ץ, ובהם עמונה. לפי הצעת החוק, בעלותם של פלסטינים על קרקעות פרטיות תישאר בידיהם, אולם המדינה תפקיע מהם את זכות השימוש בקרקע. החוק עצמו יחול על התנחלויות שבהקמתן הייתה התערבות ממשלתית ויפטור את תושביהם מהתיישבות לא חוקית בטענה שחזקת תום הלב עומדת להם. בעלי קרקעות פלסטינים שיצליחו להוכיח את בעלותם, יפוצו כספית.

לקריאה נוספת:
חרף הסרת סעיף עמונה: היועמ"ש צפוי להתנגד לחוק ההסדרה
סעיף המחלוקת על עמונה הוסר: חוק ההסדרה חוזר להצבעה בכנסת
תושבי עמונה זועמים: "נשכבנו על הגדר והבית היהודי והליכוד בגדו בנו"

השר נפתלי בנט, הצבעה טרומית על חוק ההסדרה. הכנסת, 5 בדצמבר 2016. בני דורון, דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
בנט בהצבעה, אמש/מערכת וואלה! NEWS, בני דורון, דוברות הכנסת

מוקדם יותר נודע כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט צפוי להתנגד לחוק - גם במתכונתו הנוכחי. בשיחות סגורות שקיים היום היועץ המשפטי הוא טען כי חוק ההסדרה נוגד את החוק הבינלאומי ושגם בלי הסעיף הקשור לעמונה, הוא ייתקל בהתנגדות גם בבג"ץ.

לפי דוח של עמותת "שלום עכשיו", חוק ההסדרה יכשיר כ-4,000 יחידות דיור ויפקיע 8,183 דונמים. על פי הדוח, החוק יכשיר עשרות מאחזים מבודדים שיקשו מאוד על הסיכוי לקיים הסדר עתידי עם הפלסטינים.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

סמוטריץ': "הטרור המשפטי הגיע לקצו"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי היה זה שהציג את חוק ההסדרה במליאה. האופוזיציה לא אפשרה לו לדבר בטענה כי הנוסח החדש לא היה מלכתחילה על סדר היום כנדרש. גם הח"כים מהרשימה המשותפת הפריעו לדבריו ואף חלקם קרעו את מסמכי ההצעה ודפקו על השולחנות.

ח"כ יצחק הרצוג, הצבעה טרומית על חוק ההסדרה. הכנסת, 5 בדצמבר 2016. בני דורון, דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
"קומבינה של קרנפים". הרצוג/מערכת וואלה! NEWS, בני דורון, דוברות הכנסת

"היום הזה שבו חוק ההסדרה עובר בכנסת הוא הישג אדיר בקנה מידה היסטורי", אמר סמוטריץ' לכשהצליח לדבר. "היום שבו הטרור המשפטי הגיע לקצו. הכנסת הזו והממשלה הזו משנים את כללי המשחק, והסוגיה חוזרת למגרש הטבעי שלה הוא המגרש הפוליטי. היום הזה החרב החדה המונפת על אלפי בתים ביהודה ושומרון התאדתה. החוק הזה מכיר בהתיישבות בצורך ציבורי שמותר להפקיע בעבורו. הכנסת הזו קובעת שהמתיישבים הגיבורים אינם עבריינים".

חברת מפלגתו, שרת המשפטים איילת שקד, הוסיפה: "אני רוצה להודות לשלום עכשיו, לא אחת בהיסטוריה של העם היהודי ראינו שמי שרצה לקלל יצא מברך. מבלי להתכוון, שלום עכשיו וארגוני שמאל אחרים מסייעים למפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון. הכבישים העוקפים מימי אוסלו סייעו ליישובים להתפתח ולהוסיף מתיישבים חדשים. הפעולות האינטנסיביות של ארגוני השמאל עוררה אותנו בקואליציה לעשות מעשה ולהסדיר את ההתיישבות".

לפני ההצבעה עצמה, עלה הרצוג לשאת דברים ואמר: "זה ויכוח שעוד ייזכר בהיסטוריה של המדינה. זה החוק להקמת המדינה הדו-לאומית. זו קומבינה של קרנפים. אתם יודעים שזה מסכן את מפקדי צה"ל וקברניטי המדינה ואת אופייה, אתם יודעים שזה מנוגד לחוות הדעת של כל היועצים המשפטיים. החוק הזה הוא יום שחור לכנסת".

ח"כ בצלאל סמוטריץ', הצבעה טרומית על חוק ההסדרה. הכנסת, 5 בדצמבר 2016. בני דורון, דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
בירך על "ההישג האדיר". סמוטריץ'/מערכת וואלה! NEWS, בני דורון, דוברות הכנסת

"היום מתחיל הסיפוח", הגיבה שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני (המחנה הציוני). "זה המשמעות של החוק. כל השאר זה שקר - בעיקר השקר שאפשר לספח אדמה בלי שני מיליון וחצי פלסטינים. וראש הממשלה? חלש, עסוק בעצמו ועסוק בלצייץ נגד התקשורת או רביב דרוקר. הממשלה הזו צריכה ללכת. 40 משפחות קובעות את גורלם של כל אזרחי מדינת ישראל".

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, התייחס גם הוא לנושא, ואמר: "יש שאמרו כי החוק הוא צעד לעבר סיפוח הגדה המערבית, שעשוי לגרור השפעות משפטיות עבור ישראל וברחבי הגדה המערבית, ולהקטין באופן משמעותי את הסיכוי לשלום בין ישראל לפלסטינים".

עמותת יש דין, המייצג עותרים פלסטינים, מסר בתגובה: "חוק ההסדרה, גם ללא הסעיפים עוקפי בג"ץ, נותר חוק גזל שכל מטרתו ביטול זכות הקניין הפלסטינית ונישול פלסטינים ברחבי הגדה המערבית מאדמותיהם, בכדי להעבירן לידיהם של מתנחלים פורעי חוק. החוק אינו מאפשר לפלסטינים אפילו להתנגד לגניבת אדמותיהם. בנוסף לכך, המשמעות של קידום החוק היא שהכנסת רואה בעצמה כריבון בשטחי הגדה, ובכך הקואליציה הבהירה כי פניה של ישראל להעמקת השליטה הישראלית בשטחים ואולי אף לסיפוח הגדה המערבית. מדובר בחוק בלתי ראוי המנוגד לחוק הישראלי ולמשפט הבינלאומי וראוי שייקבר קבורת חמור".

הצבעה טרומית על חוק ההסדרה. הכנסת, 5 בדצמבר 2016. בני דורון, דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
ח"כ בגין התנגד/מערכת וואלה! NEWS, בני דורון, דוברות הכנסת

בעקבות אישור החוק פנו תושבי המאחז הלא חוקי עמונה, שלא נכלל בחוק ההסדרה, לרבני הציונות הדתית וביקשו מהם "לא להכשיר את השרץ". "אנחנו קוראים לכם בגרון חנוק: אל תתנו לחרפת הגירוש מגוש קטיף לחזור על עצמה. אל תקחו על עצמכם את תפקיד מכשירי העקירה ומשווקיה", נאמר במכתב.

עוד נכתב: "ראשי המפלגות לא היו מוכנים ללכת עוד צעד ולאלץ את חברי הקואליציה לציית למשמעת לה הם מחויבים, בשעה שהיה חסר רק קול אחד (!) על מנת להעביר את החוק ולהציל את עמונה. פתרונות שונים לסבך הקואליציוני היו על הפרק, אך ראשי הקואליציה עשו לעצמם הנחות, ועכשיו הם רוצים אתכם שתכשירו עבורם את השרץ".

שבתי בנדט השתתף בהכנת הידיעה



(עדכון ראשון: 21:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully