וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעיף המחלוקת על עמונה הוסר: חוק ההסדרה חוזר להצבעה בכנסת

גורם בקואליציה הסביר כי הגשת חוק ההסדרה לקריאה טרומית ללא הסעיף המכשיר את המאחז הלא חוקי רטרואקטיבית נועד לאפשר את בקשת הדחייה של פינויו לבג"ץ. לדבריו, הסיכוי שבג"ץ יאשר את הדחייה ל-30 יום טמון בהסרת הסעיף

צילום: מטה המאבק עמונה וערוץ היו-טיוב של עמונה, עריכה: טל רזניק

(אמש: הפגנה מול ביתו של בנט נגד פינוי עמונה)

הצעת חוק ההסדרה הוגשה מחדש על שולחן הכנסת לאחר שהוסרה ממנה סעיף המחלוקת על עמונה, סעיף 7. ועדת שרים לחקיקה צפויה להתכנס הערב (שני) כדי לאשר אותה לקראת הצבעה בקריאה טרומית. ההצבעה בקריאה ראשונה תיערך ככל הנראה מחר. גורם בקואליציה הסביר כי הגשת חוק ההסדרה לקריאה טרומית ללא הסעיף המכשיר את המאחז הלא חוקי רטרואקטיבית נועד לאפשר את בקשת הדחייה של פינויו. זאת, משום שהסיכוי שבג"ץ יאשר את בקשת הדחייה ל-30 יום טמון בהורדת הסעיף מהחוק.

ההסכם התגבש במהלך הימים האחרונים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר החינוך נפתלי בנט. כאמור, לפי ההסכם, חוק ההסדרה יקודם ללא סעיף 7 – אותו סעיף המחיל רטרואקטיבית את החוק על מאחזים שלגביהם יש פסיקת בג"ץ, ובהם עמונה. למרות זאת, ראשי ההתנחלויות רואים בו הישג חשוב, שלטענתם הם יכלו רק לחלום עליו בעבר.

לקריאה נוספת:
בונים ומתפללים: עמונה נערכת להגעת הכוחות שיכשירו הקרקע החלופית
נתניהו לשרים: "זו תקופה מדינית רגישה, התבטאו באחריות על עמונה"
חרף התנגדות התושבים: השבוע צפויות להתחיל העבודות להעתקת עמונה

מאחז עמונה. 6 בנובמבר 2016. מגד גוזני
לפי ראשי ההתנחלויות, המתווה שהושג הוא בבחינת הישג. עמונה/מגד גוזני

בישיבת סיעת הליכוד אמר נתניהו: "אנחנו עובדים קשה מאוד כדי למצוא פתרון לעמונה. אני וכולם מבינים את מצוקת התושבים ומעריכים את מסירותם. הפתרון שאנחנו בוחנים יאפשר לתושבים להישאר על ההר כקהילה הוא נכון. הם יצטרכו לזוז כמה עשרות מטרים אבל יוכלו להישאר במקום וזו בשורה מאוד חשובה". הוא הוסיף כי "מעבר לעמונה יש עמונות. זאת שאלה שמאוד מטרידה אותנו, אנחנו מחפשים פתרונות שלא היו עד היום אבל הם כולם במסגרת החוק כדי לפתור את הבעיה הזו".

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט הביע שביעות רצון על ההסכמות שהושגו, ואמר: "אם החוק הזה אכן יעבור אפשר לומר שמהפך 77' התרחש היום שוב כי היום המחנה הלאומי חזר לשלוט. זה יום היסטורי: הכנסת עברה ממסלול של הקמת מדינה פלסטינית למסלול של ריבונות ביהודה ושומרון". בנט ביקש לברך את ראש הממשלה וציין: "לא היינו יכולים לעשות את זה בלעדיו".

שר האוצר משה כחלון, שהתנגד נחרצות לאותו "סעיף עמונה", התייחס היום למתחים בקואליציה סביב חוק ההסדרה. "יש מנהיגים שבורחים מאחריות ויש מנהיגים שלוקחים אחריות", אמר ונימק את התנגדותו בטקס גזירת סרט לאכלוס פרויקט דיור להשכרה ארוכת טווח בהרצליה.

אבי ברזילי, עוזי לוי, משה פדלון, משה כחלון, אברהם נובוגרוצקי נובו. רועי אבן צור,
כחלון, היום/רועי אבן צור

מאוחר יותר, בישיבת סיעתו, אמר כחלון כי "לא ניתן לקיים את ערך ההתיישבות ושמירה על המתיישבים בלי לשמור על שלטון החוק. זה לא שני ערכים מנוגדים, להיפך קיום האחד תלוי בשני". הוא הוסיף כי הוא שמחה שכל המעורבים הצליחו להתקדם לקראת הסדרה בלי לפגוע בעליונות שמירת החוק.

"סיעת כולנו קיבלה החלטה בשבוע שעבר לא לתמוך בחוק שיכול להתפרש כפגיעה בבית המשפט העליון ואני שמח וגאה על ההחלטה הזו", אמר כחלון. "איפה שצריך לשמור על בית המשפט העליון, אנחנו נהיה שם. אם חס וחלילה נאפשר פגיעה בבית המשפט, איזה מוסד יוכל לכבד אותו? אנחנו לא חוששים מאחריות ויודעים לקחת אותה כשהולכים עם משהו אז עד הסוף", הוסיף.

במקביל לקידום חוק ההסדרה, בבית היהודי עדיין ממתינים שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יאשר צעדים נוספים להסדרה ארכות טווח שעשויים לייתר את חוק ההסדרה בסופו של דבר. בין היתר היועץ צריך לאשר את היכולת להחיל את המודל הקפריסאי על סכסוכי מקרקעין ביהודה ושומרון, שלפיו יוקם מוסד בוררות בינלאומי שיכריע בתביעות מסוג אלה.

עיקרי מתווה עמונה

בשבוע שעבר אישר מנדלבליט פתרון זמני להעתקת מקום מושבם של תושבי עמונה. הפתרון מתבסס על מתווה "נכסי נפקדים", שלפיו יאכלסו תושבי עמונה המפונה את שלוש החלקות הסמוכות לו. 31 יחידות דיור תוכננו על שתי חלקות מתוך השלוש, ובהן ישוכנו תושבי המאחז. לגבי החלקה השלישית, חלקה 61, נקבע כי היא צרה מדי ולא ניתן להעביר אליה מבנים. לכן, ככל הנראה תשמש החלקה כשביל מעבר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בישיבת ממשלה. אוגוסט 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
הגיעו להבנות. נתניהו ובנט/פול צלמים, אמיל סלמן

על פי המתווה שהתגבש, צריך לתת מענה לכל 42 המשפחות המתגוררות בעמונה. בשל כך המדינה צפויה לפנות שוב לבג"ץ בבקשה לדחות את הפינוי ב-30 יום, כדי לאפשר את סיום הליך תכנון המעבר לחלקות החדשות. לדעת הדרג המדיני, בקשה זו היא לגיטימית, שכן יש סיבה מוצדקת לדחיית הפינוי, שנקבע לעוד 20 ימים, ומקווים שהיא תתקבל.

היבט נוסף בהסכם נוגע למשך הזמן שבו ישהו תושבי עמונה בחלקות הסמוכות. במסגרת ההסכם, ישנה התחייבות להאריך את המתווה מעבר לשמונה חודשים, כפי שהמליץ מנדלבליט. בהסכם לא נכתב במפורש מה משך ההארכה, אך הכוונה היא להאריך את השהות הזמנית לשלוש שנים כמקובל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully