וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי עמונה זועמים: "נשכבנו על הגדר והבית היהודי והליכוד בגדו בנו"

5.12.2016 / 18:30

קידום חוק ההסדרה ללא הסעיף שמבטיח את המשך קיומו של המאחז הלא חוקי הותיר את התושבים מחוסרי תקווה. "לא מתווה ולא נעליים", אמרו על הפתרון שמוצע להם. כעת, לא חושש יו"ר מטה המאבק להפנות אצבע מאשימה: "נתניהו ובנט הותירו אותנו מאחור"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ורד לידני

(נתניהו: המתווה המוצע יאפשר לתושבים להישאר על ההר - הם רק יצטרכו לזוז קצת)

בוקר לא קל עבר על תושבי המאחז הלא חוקי עמונה לאחר שנודע כי חוק ההסדרה יקודם ללא הסעיף שאמור היה להשאיר אותם ואת ביתם במקום שבו הם נמצאים היום. אף שהשגרה ביישוב, המונה 42 משפחות, ממשיכה ואנשי מטה המאבק במקום מוסיפים לעסוק בפעילותם, בשיחות עם תושבים מצטיירת תמונה שונה לגמרי משגרה.

אם עד אמש, לפני פרסום המתווה שסוכם בין יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט לראש הממשלה בנימין נתניהו, הייתה להם תקווה שחוק ההסדרה יאושר במלואו, כעת הם חשים תסכול כבד. מבחינתם המאבק הוא להיות או לחדול, ואף שהמתווה משאיר אותם על ההר – בחלקות אחרות – הם מרגישים נבגדים.

לפי המתווה, שאושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה, התושבים יועתקו לשלוש חלקות בלבד על שטח של 16.6 דונמים. עם זאת, לאחר בחינת ההיתכנות התכנונית, ירדה אחת החלקות מהפרק כיוון שהיא צרה ולא ניתן למקם עליה מבני מגורים והיא אמורה ככל הנראה לשמש ככביש.

לקריאה נוספת:
סעיף המחלוקת על עמונה הוסר: חוק ההסדרה חוזר להצבעה בכנסת
המטה הלאומי בליכוד תוקף את בנט: "נכנע במקום להציל את עמונה"
בונים ומתפללים: עמונה נערכת להגעת הכוחות שיכשירו הקרקע החלופית

מאחז עמונה. יוני 2013. צוריאל כהן-ארזי, סוכנות תצפית,
"לא מתווה ולא נעליים". המאחז עמונה/צוריאל כהן-ארזי, סוכנות תצפית

כעת, בתוך 13.3 הדונמים הנותרים מתכוונים, על פי התכנית, למקם 31 מבני מגורים צמודים זה לזה. מעבר לצפיפות בין המבנים המדוברים, התושבים מתלוננים על העובדה שלא ניתן מענה לכל 42 המשפחות הגרות כיום ביישוב. כמו כן, הם תוהים מה יעלה בגורלם של מבני ציבור כמו בתי כנסת, שאינם מצויים בתכנית המדוברת.

"זה לא מתווה ולא נעליים", אמר אחד התושבים. "הולכים לדחוס אותנו במעברה של קרוואנים וזה פשוט לא הגיוני". תושב אחר הוסיף: "אין שום היתכנות לנכסי הנפקדים פה איפה יכניסו את כל המשפחות? אין מצב שדבר כזה יקרה כי פשוט אין מקום". לדברי תושב נוסף, "תראה את השטח גם אין מקום וגם הכול משופע וסלעי. מותר להם בכלל לחצוב בשטח של נפקדים ולשנות את צורתו? אני לא חושב ואם זה כך איך ניתן בכלל ללכת על המתווה הזה במציאות?".

"הפקירו אותנו לחלוטין"

"זאת פיקציה ועובדים על הציבור", מציין יו"ר מטה המאבק, אביחי בוארון. "כל הציבור מבין שעובדים עליהם בעיניים איך אפשר בשטח הקרקע המצומצם הזה ועם התוואי הבעייתי שלו לבנות חלופה? לא מדובר בחלופה כל בר דעת מבין את זה", הוא מדגיש.

ביום זה ניתן לשמוע בעמונה בעיקר את תחושת התסכול והנבגדות, כפי שמתאר אותה בוארון. "כל חוק ההסדרה בנוי על עמונה. אנחנו היינו שותפים לניסוח החוק, אנחנו העלנו את הבעיה הרוחבית של ההתיישבות בנושא הזה והדגשנו שזו לא בעיה ייחודית לעמונה - ובסוף נשארנו בחוץ. באומץ כמו גיבורים נשכבנו על הגדר בשביל ההתיישבות ומקובל שמי ששוכב על הגדר בשביל שכולם יעברו, לא יהיה מופקר על הגדר. זה בדיוק מה שעשו לנו במתווה הזה הפקירו אותנו לחלוטין".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בביקור במרכז למידה חמד"ע תל אביב. נובמבר 2015. מוטי מילרוד, הארץ
"הפקירו אותנו". נתניהו ובנט/הארץ, מוטי מילרוד

בוארון הסביר בשיחה מדוע שינו התושבים את דעתם לגבי פתרון נכסי הנפקדים, שבו תמכו במהלך הדרך. "בוודאי שאנחנו רצינו את נכסי הנפקדים ולמרות ההתנגדות הראנו לדרג המדיני שזה אפשרי", אמר בוארון והמשיך: "אבל הם הפקירו את המתווה לפקידים שחתכו אותו לחתיכות ונשארנו בלי כלום כמעט. הכיוון היה לעבור ליותר חלקות ושיהיה לנו עשרות דונמים, כדי שנוכל לבנות את החלופה בצורה נורמלית ולקיים יישוב בצורה הגיונית אבל בצורה כזו זה בלתי אפשרי".

ראש מטה המאבק: "אני פה. זה נגמר"

תושבי המאחז לא מהססים גם להפנות אצבע מאשימה לגורמים שמבחינתם נושאים באחריות. "הבית היהודי הפקיר אותנו וגם הליכוד", קבע בוארון נחרצות, והוסיף: "ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט בגדו בנו לחלוטין. הם נתנו להם את כל הכלים להגיע לכל הפתרונות והם פשוט בגדו בנו והשאירו אותנו מאחור. הרי מה הבעיה? אם ראש הממשלה היה רוצה הוא היה מטיל משמעת קואליציונית והחוק המלא היה עובר בכנסת".

לדבריו, "גם אם כחלון לא היה רוצה לתמוך בחוק לפחות היה משחרר חבר כנסת אחד מסיעתו וכבר היה רוב לחוק, רוב דחוק, אבל עדיין רוב כדי לחוקק את החוק אבל הם לא רצו. מה שמציעים לנו זה לא פתרון, אי אפשר לדחוס משפחות ברוכות ילדים בצפיפות כזו, במבנים כאלו. מה שהם נותנים פה לתושבים זה לא פתרון לשום דבר".

בניגוד לתקופה האחרונה, בוארון שהה היום בביתו שבמאחז, ולא יצא לסבב פגישות אינטנסיביות עם כל גורם אפשרי כדי לנסות למנוע את הפינוי. "אני פה. זה נגמר", אמר בייאוש, אך הצהיר: "אף שעדיין הם יכולים אם הם רוצים להעביר את זה. מה שנשאר זה להיערך למאבק נגד הפינוי הכפוי הצפוי וזה בדיוק מה שאנחנו עושים. מדובר בפינוי כפוי של משפחות שזה ביתם 20 שנה ואנחנו לא מקבלים את הפתרון ונאבקים בו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully